Vad ska vi göra?

panaccea

Trådstartare
I julas fick sambon äran att at hand om hans syrras lille kise eftersom hennes yngsta son blivit allergisk, Jätteroligt tycker både jag, sambo och hunden :)

En som tycker det är mindre roligt är vår nya hyresvärd.. :smirk: Kissen är just nu 5 månader ca.. (vet inte exakt) Och hyresvärden vill att han ska kastreras så fort som möjligt, helst innan vi flyttar in (1 feb)! :crazy: Han är hysteriskt nojjig över att katten ska börja skvätt och markera revir i hans fina lägenhet (och visst jag föstår honom)

Nu kan vi ju inte kastrera honom än pga åldern, men jag försökrade att vi skulel kastrera så fort han hade åldern inne..
När kan man tidigast kastrera en hankatt? När börjar dom skvätta o så? Jag har bara haft honkatter innan så har ingen erfarenhet alls från hanar :crazy: Tanken är att han ska få bli utekatt så fort vi flyttat (i nuvarande lägenhet finns ingen möjlighet till det) påverkar det något?

Och så kan ni få klämma in lite tips på hur vi ska vänja honom vid att vara ute :)

Sv: Vad ska vi göra?

från 6 månader kan man kastrera, min hane var 5 mån och 3 veckor men han var redo, dvs manligheten fanns på plats :o

jag hörde att man skulle vänta tills dom var :confused: 1 o ½ år...

För det första kan inte hyresvärden ställa sådana krav, så det är bara flytta in och invänta lämplig kastrations ålder.

Jag kastrerade min ena vid 6 månader, då var han så mogen så att både han och jag höll på att bli galna :o :eek: :D

Varför skulle han inte kunna ställa sådana krav? det är privatperson vi hyr av (övervåningen av hans hus)

Så han kan nog kräva vad han vill :smirk:

Bara för han är en privatvärd så finns även lagar och regler om vad som kan krävas. Man är ju inte dömd att följa en hyresvärds krav bara för den säger så, finns ju bestämmelser om vad som är rimligt att kräva.

äh, iaf tycker jag inte det är schysst att göra på det viset.. Jag respekterar andras egendomar även om jag betalar för att bo där..

Dessutom kan han kräva att vi inte ska ha husdjur öht.

Jag fattar vad du menar..men ska han kolla kattens kulor när ni flyttar in :rofl: ..Förlåt, kunde inte låta bli. Men alla hankatter skvätter ju inte.

Han ska kastreras i vilket fall som helst, tarmitt ansvar och släpper inte ut en fertil hane fritt som utekatt..

Om han skvätter eller inte upptäcker man ju inte fören det är försent :smirk:

Jag hade för mig att dom skulle vara minst 9 månader.. men går det redan vid 6 så är det ju inga problem :idea: Kulorna är "nere i påsen" S.a.s :p Men hur avgör man om han är mogen för kastation eller inte?

Tja, min veterinär uppe i Norrland ville aldrig kastrera hankatter förräns dom blivit över året. Detta för att dom inte vuxit klart. Hon sa att: hankatter har så smalt urinrör så hellre det växer klart än att kastrera innan. Hon tänkte då på urinsten. Smal-smalare-smalast är ju en hankatts urinrör.

Nyare veterinärrön säger att det är helt okej att kastrera katter vid 6 mån eller t o m tidigare. Därmed inte sagt att alla veterinärer vill göra det. Men ring och hör dig för, vid 6 mån bör du absolut kunna göra det.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 393
Senast: Asko
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 755
Senast: Tass
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka