H
Happy
En vän har en häst, 8 år, 172 cm i mankhöjd, 75% fullblod och 25% halvblod. Runt 650 kg? Valack i mycket lätt träning. Just nu rids han ca 20-30 min i skritt och lite trav, ska ökas på sakta. Hästen köptes i underhull i sep/okt och har sedan dess inte gått upp i hull, men inte ner heller. Med underhull menar jag att det är för lite fett över revbenen, det är inte katasrof och hästen är pigg och glad, men ägaren vill ha mer! Avmaskades igen i december, men tänderna vet vi inte. Från början gick han på 12 kg hö, 1 kg Krafft grund och 0,5 kg Krafft protein =113 MJ och en kvot på 6,2.
Nu äter han 14 kg hö, 1 kg Krafft Pluss Grön och 0,2 kg Krafft protein =124,4 MJ och en kvot på 6,4. Nuvarande foderstat har han haft i snart 2 månader, den första sedan oktober. Står på spån.
Varför går han inte upp i hull? Behöver han ännu högre MJ? Vad bör man ändra på?
Höet har 8 MJ och 38 g smb rp per kg foder. (Mineraler minns jag inte.) Han kan äta mer om han får, men det är svårt när han går med en tjockis i hagen. Är ute minst 9-11 h per dag i stor hage. Pigg och glad att rida.
All hjälp är bra hjälp!
Nu äter han 14 kg hö, 1 kg Krafft Pluss Grön och 0,2 kg Krafft protein =124,4 MJ och en kvot på 6,4. Nuvarande foderstat har han haft i snart 2 månader, den första sedan oktober. Står på spån.
Varför går han inte upp i hull? Behöver han ännu högre MJ? Vad bör man ändra på?
Höet har 8 MJ och 38 g smb rp per kg foder. (Mineraler minns jag inte.) Han kan äta mer om han får, men det är svårt när han går med en tjockis i hagen. Är ute minst 9-11 h per dag i stor hage. Pigg och glad att rida.
All hjälp är bra hjälp!