Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?
Jag köpte en liten shirekille

som heter Tom
Kostnaden... tja...
2000 för stallplats inklusive det mesta av fodret och allt strö. In/ut och utfodring ingår de tider jag inte är där. Mockar gör jag själv men stallägaren och jag byter tjänster så han fixar det om jag är sjuk eller ska bort och jag fixar åt honom i motsvarande situation. Stallägaren är en sådan där hästkarl av rang, har nog ALLTID hållit på med hästar... och är ett jättestöd för mig.
Tom får inte så mycket kraftfoder så jag köper väl morötter för någon hundring i månaden tror jag - han måste ju också få gott i krubban när de andra får.
Sedan är det det där med vaccinationer. I höst har jag vaccinerat Tom för över 3000 kronor (men då har han fått alla grundvaccinationer - tre av varje av stelkramp, botulism och A2, i framtiden blir det ju en av varje om året).
Hovslagaren som jag avtalat med blev "okontaktbar" helt oförhappandes så jag fick ta en som bor fem mil bort = en skoning kostar kring 1500 kronor.
Skorna kostar några hundralappar per omgång och brodden kostar 200 kronor för 25 st... men detta är ju saker som blir dyrare just för att det är en stor häst. Normalhästar har billigare både skor och brodd och sannolikt även skoningen.
Han är lite knepig med hovis så han har blivit sederad hittills 2 ggr á 350 kronor.
Blev halt i höstas (busade lite för våldsamt i hagen) = 2 klinikbesök om sammanlagt ungefär 2500 kronor.
Och så är det ju all utrustning man måste köpa... jag tyckte att jag hade det mesta men hela tiden kommer man på nya saker man "måste" ha... och saker blir ju fula med tiden och så vidare.
En annan sak är att du själv måste ha rätt mycket kläder/skor etc. Jag har upptäckt att en vinterjacka för stallbruk inte funkar, måste ha minst tre om jag skall kunna ha någon som är skapligt ren i alla fall. Det var liksom en annan sak förut när man red några gånger i veckan...och man behöver högvis med stövlar, skyddsskor, ridskor och så vidare.
Summera törs jag inte, det får du roa dig med