Vad ska man tänka på med föl?

Silkisif

Trådstartare
Hur mycket hanterar ni era föl?
Vad ska man speciellt tänka på med fölet?
Är det något speciellt man måstegöra?

Gärna upprepningar av sånt man kan från böcker osv, men allra helst egna tips o sånnt :p även med dräktigt sto... Försöker lära mig så mycket som möjligt om det nu! Så svara även om du bara har något "alla vet"...
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Det fanns en intressant artikel i tidningen Ridsport (avelsnumret?) tidigare i år som hävdade att s k imprint-träning av fölet inte gav så stora vinster som man tidigare trott. Att i stället hantera stoet gav minst lika mycket: man störde inte det viktiga bandet mellan sto och föl och fölet lärde sig därigenom att samarbete med människor fungerar bra. Läs aktuella tidningar för det senaste rönen skulle jag vilja säga.

Personligen tycker jag att man ska övervaka fölningen, och ha koll på avmaskningar etc framigenom. Och ha en plan för vad man gör efter avvänjning - vart tar fölet vägen då?
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Okej, tack så jättemycket!! :) Jag vill juinte han något "buffligt" föl, som alla snackar om... Men hur undviker jag det och ändå har en relativt "tam" unghäst..?? Hur ofta hanterar man den då? Har hört om nån som låter hästarna gå 51 veckor om året och intensivhanterar hästen under en vecka (tar ofta in-ut ur stall klappar, ryktar osv.) Vad blir fördelar/nackdelar med det?
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Klarläggande: det som diskuterades i artikeln var den första tiden - det avser ju inte hela första levnadsåret :)

Vår yngling (nu 6 år) hanterades under uppväxten vid behov för avmaskning, verkning, koll, såromläggning (nosen fick en reva), flyttning av flock, extra kraftfodergivor, kastrering, vaccinationer etc. Inga problem att ridas in och är nu en uppmärksam, trygg och trevlig individ. Det viktiga med hanteringen är inte mängden, det är kvalitén och att man gör RÄTT.

Inga problem att komma nära i flocken; lite skygg men ändå glatt nyfiken. I dag bara glatt nyfiken ...
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Och omvändt upplever jag att unga hästar som är mycket hanterade innan, kan vara nog så svåra att ha med att göra både vad gäller hantering och inridning. Jag har min egen lilla teori om detta, hanteras hästen mycket av människan så är det också här man skall konkurrera, ofta får även dessa hästar problem att umgås i flock med andra hästar. Det kan bidra till att hästen blir riktigt odräglig i vissa situationer, detta är inget man kan skylla hingst eller sto för utan är helt och hållet människans ingrepp i naturen.:(
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

finns många teorier i dettta ämne...
men kan berätta hur jag gör /tänkt göra själv...
min fölis är nu 2 månader. hon är van vid att borstas (+kratsa hovar), ledas i grimma och grimmskaft osv. hon får gå med då jag rider mamman lite grann, nu när mamman får skor på fredag ska jag börja vänja dem att avra ifrån varandra lite så jag kan rida igång stoet. vid det laget att det går att rida en normallång ridtur skall fölis få lite ledigt från allt. för att sedan "testas" i höst igen... o så ska det hålla på så... lagom med träning... tills nästa år då hon åker iväg på unghästbete.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Jag hanterade min unge så fort hon behagade komma ut. Grimman tog jag på andra dagen medan jag borstade henne överallt, visiterade hela hästen samt lyfte på fötter. Sen åkte grimman av. Gjorde så varje kväll. När hon blivit nån månad fick hon stå på gången medan jag borstade och visiterade och kratsade/verkade hovar. När hon var kanske fyra månader började jag gå lite promenader med henne, de blev längre och längre allt eftersom hon blev äldre. Vid fem, sex månader fick hon stå i egen box om nätterna.

Vid åtta månader skickade jag iväg henne på lösdrift. Stallägarna där tycker hon är urmysig och snäll att hantera. Inga problem vid verkning, avmaskning etc.

Hon är nu snart ett år och hon är inte bufflig, har inga problem att umgås med andra hästar och är öht en trygg och trevlig individ.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Kommer från en helt annan värld (bla travhästar) och har fortfarande inte riktigt vant mig vid hur lite många på islandssidan hanterar sina unghästar. Har själv alltid hanterat unghästar ganska mkt. Självklart skulle de efter avvänjning kunna gå bra i grimma, stå uppbundna och lyfta fötterna (förutom att uppföra sig). Det var absolut minimum.

Där jag är så är det bara vid typ verkning, hagförflyttning med mm. Visst så blir det automatiskt hanterade då men skulle bli tokig som hovslagare att verka ett gäng unghästar som inte var vana att stå uppbundna och få fötterna upplyfta. Visst de blir lugnare för varje gång men varför ska hovslagaren få ta det jobbet.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Jo, det var ungefär så jag resonerade, efter att ha verkat ett antal ohanterade unghästar och haft ont i kroppen i dagar efteråt. Dessutom sett ett och ett annat föl bli verkade med tvång. :(Känns bara så onödigt när det ändå inte är en stor uppoffring (för mig iaf) att umgås med min häst lite varje dag. Jag verkade/raspade min lite varannan, var tredje vecka ungefär.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Inte så roligt att behöva vara 3 pers för att verka ett årsföl.
Medans man annars brukade stå själv och raspa några drag på varje hov för att vänja dom (både i hagen och i stallet).
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Boj skrev:
Och omvänt upplever jag att unga hästar som är mycket hanterade innan, kan vara nog så svåra ...

Fast nu är jag vilse. Eller så har jag uttryckt mig helt uppåt väggarna?
:confused: :angel: För det var väl däråt jag strävade - inte för mycket hantering osv?!
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Jag tror inte att det gör någon "skada" med hantering, men all hantering måste ske konsekvent. Man får inte "leka" med fölen och t ex låta fölen nafsa en eller springa efter en i hagen för att man tycker att det är gulligt, de ska redan från början veta vem som bestämmer och ha respekt för personen som hanterar dem, man måste lära dem rätt och fel från början. Vet också hästar som har hanterats mycket och fel, inte så kul när de blir stora och går över en.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

tack, tack allihopa! En ny fråga:
Många säger att man, om man ska släppa stoet på bete, ska skäppa henne 1 månad innan beräknad nerkomst för att hon/fölet ska få den bästa råmjölken samt vänja sig vid blomsterfloran. Kan man inte släppa henne där nån/-a vecka/or efter istället? Vissa fölar ju 1-2 veckor före den andra, och då har fölet varit själv ju... Och man vill ju ha koll på stoet så inte nått händer, spec om det är första gången...
Hur resonerar ni?
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Silkisif skrev:
Okej, tack så jättemycket!! :) Jag vill juinte han något "buffligt" föl, som alla snackar om... Men hur undviker jag det och ändå har en relativt "tam" unghäst..?? Hur ofta hanterar man den då? Har hört om nån som låter hästarna gå 51 veckor om året och intensivhanterar hästen under en vecka (tar ofta in-ut ur stall klappar, ryktar osv.) Vad blir fördelar/nackdelar med det?

Jag tycker inte att det är någon bra idé. Det är viktigt med den dagliga hanteringen. Fölets första 3-4 levnadsdagar är väldigt viktiga, då den tyr sig mer, efter det börjar den bli mer självständig.

Vill man ha en lugn och trygg häst, så är det till fördel att vänja den vid alla möjliga situationer.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Jag kan inte säga vad som är bäst eftersom jag bara har fött upp ett enda föl som nu är en månad. Han fick grimma på sig från dag ett. De första två veckorna var han väldigt social och sprang på en gärna, klättrade lite på en osv, var allmänt bufflig vilket man inte gärna önskar att de är. En dag så vände allt och han vägrade gå i närheten och jag kunde gå efter honom i timmar för att inte ens kunns peta på honom. Så var det kanske i en vecka. Just nu så är han helt underbar. Står snällt när man kommer, man kan lyfta alla benen och klappa och klia honom. Däremot så kan jag inte leda honom ännu, ska vänta tills jag får hjälp med det då man bör vara flera. Jag hanterar honom varje dag och det känns inte som att han tar någon skada av det.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Vad innebär "mycket" hantering? Är det mängden du menar då, eller antalet tillfällen?
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Eftersom mitt föl kom som en mindre överraskning, så hamnade sto och föl i egen sommarhage. Vi hade anat att något underligt var i görningen sista månaden, då mitt sto, som jag köpt på hösten under betet svällde till gigantiska mått och mkt riktigt en kväll var stoet oroligt och på natten tittade en fölunge ut. Stallägaren hade betesvila för sina hästar och fyllde i stort sett bara på vatten i hagen och ville inte ha extra besvär med ett sto och föl. Därför åkte jag som på den tiden var arbetslös ut till stallet fyra gånger om dagen.... morgon, lunch, em och kväll för att tillskottsfodra stoet som föll ur totalt och för att umgås med fölet. Fölet hade grimma andra dagen och efter en vecka följde den glatt med mig runt i hagen med grimskaft under stoets vakande öga. Mycket borstning, hovlyft och klapp och kli över hela kroppen.

Eftersom fölet var fött rätt sent på säsongen i början av augusti... så var jag rädd att vintern skulle bli hård och när fölet var 2 månader började jag prova att hänga täcken och liknande på den. Den var totalt orädd och nyfiken på allt nytt. Vi gick ut på promenader med stoet och fölet i grimma runt gården och lite upp på gärdesvägarna runt omkring. Vid 3 månader brukade stallkompisens särbo, ta med sig fölungen upp i skogen i grimma och grimskaft när de skrittade ut barbacka på deras ridtravarevalack.

När fölis var fyra månader var det betsling och promenader i träns i stället, vid sex månader så stod fölet i egen box och när det var 8 månader såldes fölet, eftersom jag inte hade ekonomin att ha två hästar. Vi provlastade fölis dagen före den skulle åka till nya ägaren och den följde mig utan att tveka in i transporten. Lika lättlastad var den dagen därpå, när den skulle åka. Idag är fölis en ståtlig inkörd och inriden unghäst. :bump: Ägaren kastar än idag lovord över att fölis var så välhanterad och den har fortsatt vara lätthanterlig och nyfiken på att lära sig nya saker hela tiden.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Silkisif skrev:
Hur mycket hanterar ni era föl?
Vad ska man speciellt tänka på med fölet?
Är det något speciellt man måstegöra?

Gärna upprepningar av sånt man kan från böcker osv, men allra helst egna tips o sånnt :p även med dräktigt sto... Försöker lära mig så mycket som möjligt om det nu! Så svara även om du bara har något "alla vet"...
Knä hästar... Jag har hållt på en hel del med travare när jag var yngre och även med rid hästar. Trav hästarna hanteras mindre som föl och unghästar. Och dom var ganksa lätta att köra in när på hösten när dom är 1 år. Är då självständiga individer som inte går en på fötterna. Har upplevt tvärt om med rid hästar att dom gärna går på en när man börjar med dom. Men självklart är det dagliga klapp, prat vid mat, in och utsläpp viktigt. Var sund i ditt tänkande. Själv har jag idag inte den tiden som jag vill ha pga att jag är ensam med barn. Men min 1 åriga hingst är mycket trevlig att pyssla med, verka, vaccinera, visitera och kela med. Men visst är han hingst. Det är viktigt att man har en självständig individ.
 
Sv: Vad ska man tänka på med föl?

Nu var ju detta ett tag sedan, men..

Får hem en ohanterad islandshingst f.06. Vill kunna förebygga exem, därför behåller jag honom hemma över sommaren, men skickar honom till hingstflock på vintern. Ska självklart vara mycket noga med att inte gå ut i hagen och "kela", och sedan gå in igen. Detta skapar hemska hästar! Och jag som är extra känslig mot dem...

Tack för ditt svar :bow:
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp