Vad ska man tänka på?

Spirit

Trådstartare
Ska låna ut flatten på foder.
Det fungerar inte att ha honom med vår andra hund. Han är alldeles för dominant & attackerar helt utan anledning vår snart 7 åriga schäferhanne.
Även schäfern lägger sig & går undan så flyger flatten på honom igen.
Det funkar inte, har redan varit hos veterinären & fått honom omplåstrad en gång & idag var det dax igen med en ny omgång.

Jag förstår inte varför han attackerar en 7 årig gudasnäll hanhund som även har dåliga höfter som hellre går undan än tar en strid?

Jag tror att det är såhär:
Flatte har tidigare bott hos djursamlare, personen köper en till hund & struntade i denna & slutade ge han mat, han är uppmärksamhets törstig & matbesatt.
Miljö & hälsa fråntog person nr 1 flatten & den hamnade i ett annat hem där det inte alls fungerade, stal mat mm.
Hamnade i ett akuthem med bra förhållanden.
Jag tog hem honom, sticker, stjäler, välter soptunnan & river ut allt innehåll.
Flatte är fortfarande vilsen & defenitivt livrädd för att han skall glömmas bort & bankar därmed skiten ur schäfer för att vi ska ge han mer uppmärksamhet. Båda hundarna får precis samma uppärksamhet från oss, flatte får till & med lite mer än schäfer, samma mat, lika många bitar hundgodis, alltid varsitt tuggben & grisöra. Som flatte alltid stjäler efter kastat i sig sitt eget.

Har nu 1 månad senare slutat sticka, kommer vid inkallning, stjäler inte lika mycket längre, har "säkrat" soptunnan så han inte kommer åt den längre = inte skoj mer.
Fri tillgång till mat.
Och chipkasterad för att lugna hormonsvallningarna.

Men börjat attackera andra hunden utan anledning, en hund som har svårt att försvara sig.
Första gången var över en pinne schäfern hittat, låg & gnagde på, flatte ville ha den & schäfer släppte inte. Flatte attackerade. Vi bröt mellan dom eftersom schäfer var i markant underläge. Fyade flatte utan våld, tänkte engångshändelse.

2:a,3:de,4:de & 5:e gången helt oproverarat, schäfer flyttade sig inte snabbt nog undan för flatte & fick på pälsen, igår lät vi dem slåss för att för en gång skull göra upp rangordningen, men när schäfer låg på rygg & försökte försvara sig & efter det flera gånger vände & gick undan & flatte ändå flög på honom igen & fortsatte så ansåg jag att nu är det fan nog!!

Han får hitta nytt hem, ett hem där familjen/personerna är aktiva i skog & mark, bara har honom som husdjur så han får odelad uppmärksamhet.
Tanken är att lämna ut honom på foder så jag har full kontoll på honom, och ev. efter ett tag sälja honom till den personen. Men skriva in att den dagen dom inte kan ha honom kvar så får han gå vidare till dom gröna skogarna & jaga kaniner dagarna i ända.
Och skulle det inte fungera med ny familj så kommer jag ombesörja han går vidare till kaninängarna.

Helst hade jag haft honom kvar, då han är en otroligt social & underbar hund.
Men det funkar inte att schäfern ska smyga runt husknuten i hopp om att inte få stryk idag.
förra veterinärbesöket då han fick sitt öra skadat kostade mig
1.400:-, vad besöket imorgon kommer kosta mig vet jag inte då allt har blivit inflammerat plus han har ett stort sår i huvudet efter slagsmålet idag.
Flatte har inte en skråma, utan är hur mallig som helst, är herre på torpet nu över schäfer.

Gör mig inget att 2 årig flatte bestämmer, men han behöver inte banka skiten ur schäfer som bott här med oss sen vi köpte gården för 4 år sedan & bott med oss i 5 år? Och som är knackig pga dåliga höfter & väldigt undergiven mot mäniskor & andra hundar efter tråkig uppväxt. Och defenitivt inte iheller helt utan anledning.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med min tråd.Skönt att skriva av sig.

Råd & tips på hur jag ska upprätta foderkontrakt.

Jag undanber mig fullständiga idiotförklaringar, hade jag vetat detta så hade jag aldrig tagit emot honom.

/Flummigt inlägg från en Spirit som inte sovit på 3 nätter
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man tänka på?

Tråkigt att det skulle bli sådär, men det bästa är väl att återlämna honom till uppfödaren som har kunskap och mycket kontakter?
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Har väll inte så många goda råd, men de finns ju färdiga fodervärdsavtal för hund också. Tror det ska stå övriga upplysningar på det också, så man kan fylla i att hunden ska vandra till andra sidan om det inte funkar tex.

Alfur hur gör man om man inte känner till uppfödaren, då är de inte bara att lämna tillbaka. Hunden hadde ju redan flyttat en del.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Anledningen till att jag svarade så är att jag känner till hunden och uppfödaren. Ringde henne angående hunden när den sökte omplaceringshem. Hon gav ett trevligt och kunnigt intryck. Känner man inte till uppfödaren så är det såklart en annan femma.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Jag känner till uppfödaren, hon är trevlig & kunnig.
Provade ringa igår men inget svar.
Det jag tidigare har pratat med henne så hade hon själv ingen möjlighet att ha honom hemma.
Utan han måste hitta ett nytt hem.

Men attackerna är det som gör att jag inte kan ha honom kvar. Jag hoppades dom skulle försvinna efter han blev chipkastrerad & hans hormoner skulle sluta spinna på högvarv.

Han behöver inte åka till nytt hem imorgon, men fortsätter attackerna så måste han flytta eller får vi avliva schäfern.

Jag vill ge honom en extra chans, hamnar han bara hos någon som är ute mycket, har tiden till honom & som inte har andra hundar. Så kommer han ha ett toppenliv & förhoppningsvis fungera normalt.
På foder har jag fortfarande kontroll över honom & kan ta hem om det skulle gå åt pipan.
Skulle det göra det så får jag nog låta han somna in, hur trist det än kan vara.
Eller behålla om vi fått avliva schäfer, han är rejält skruttig nu & har blivit märkbart sämre sista 2 veckorna. Tåler inte attackerna, dom har tagit hårt på honom fysiskt & psykiskt. :(
Måste därmed vara supernoga med vem han hamnar hos.

Visst vill jag gärna ha in dom flertalet tusenlapparna han kostat mig i inköp, kastrering mm
Men dom är oväsentliga, bara han får ett gott liv så kan jag skita i dom pengarna.

Alfur:
Vet du om han gjort såhär tidigare?
Eller vet du någonting annat som kan vara bra att veta?
Finns det tips & råd att få han sluta attackera så tar jag gärna emot dem så han kan få stanna kvar hos oss.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

På foder har jag fortfarande kontroll över honom & kan ta hem om det skulle gå åt pipan.

Nej, det har du inte och nej, det kan du inte!

Iom att du lämnat hunden till fodervärd, så har du endast parningsrätt till ett antal kullar och du får inte ta tillbaka hunden om inte fodervärden vill det.

Det är stor skillnad på att ha hund ute på foder, gentemot att ha en häst ute på foder!
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Synd att det inte fungerar eftersom det är en RASANDE grann hund!

Skulle det inte gå att hitta en ny ägare som tex är aktiv jägare så att han får utlopp för sina naturliga egenskaper?

/KT
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Nej, det har du inte och nej, det kan du inte!

Iom att du lämnat hunden till fodervärd, så har du endast parningsrätt till ett antal kullar och du får inte ta tillbaka hunden om inte fodervärden vill det.

Det är stor skillnad på att ha hund ute på foder, gentemot att ha en häst ute på foder!

Kan man inte skriva ett särskilt avtal då?

/KT
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Inte foderavtal, men i så fall ett utlåningsavtal.

Tror dock inte att det är många seriösa som vill ha hund är villiga att skriva på ett avtal som innebär att nuvarande ägare kan komma och hämta hem hunden om/när den vill utan att den nya ägare har något att säga till om.

Jag själv skulle aldrig någonsin skriva på ett sådant avtal i alla fall.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

igår lät vi dem slåss för att för en gång skull göra upp rangordningen,
Ojojoj. Det finns ALDRIG, under några som helst omständigheter, anledning till att låta sina hundar slåss. Som hundägare är man den som ska se till att det är ordning, reda, lugn och ro och inga slagsmål i flocken (=familjen).

Flatte har inte en skråma, utan är hur mallig som helst, är herre på torpet nu över schäfer.
Och dig.

Gör mig inget att 2 årig flatte bestämmer
Ojoj, ingen bra inställning.


Jag tror faktiskt att det bästa är om flatten kommer till ett nytt hem, foder eller inte. Du verkar inte ha tillräckligt mycket kunskap för att reda ut situationen (jag menar absolut inget illa!). Flatten är ung och grymt osäker och behöver en trygg och fast ledare. Men istället finner han sig själv i toppen av rangordningen och det är han för osäker för att hantera, så han ger sig på schäfern. Det är där DU ska komma in och ta ner honom på jorden igen. Jag tror inte att hundens beteende har speciellt mycket att göra med att han inte får utlopp för sin jaktlust.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Jag tror att det är såhär:
Flatte har tidigare bott hos djursamlare, personen köper en till hund & struntade i denna & slutade ge han mat, han är uppmärksamhets törstig & matbesatt.
Miljö & hälsa fråntog person nr 1 flatten & den hamnade i ett annat hem där det inte alls fungerade, stal mat mm.
Hamnade i ett akuthem med bra förhållanden.
Jag tog hem honom, sticker, stjäler, välter soptunnan & river ut allt innehåll.
Flatte är fortfarande vilsen & defenitivt livrädd för att han skall glömmas bort & bankar därmed skiten ur schäfer för att vi ska ge han mer uppmärksamhet. Båda hundarna får precis samma uppärksamhet från oss, flatte får till & med lite mer än schäfer, samma mat, lika många bitar hundgodis, alltid varsitt tuggben & grisöra. Som flatte alltid stjäler efter kastat i sig sitt eget.

Där håller jag inte med om ditt tänkande.
Flatten anser väl sig ska bestämma över din gamla hund, som dessutom är lite svag och väldigt snäll som du säger, allt detta inbjuder bara till att häva sig på din hund.
Om du orkar/vågar försöka ha kvar honom och få han att inse att det är du som bestämmer över dom båda, han bestämmer varken över den andres pinne/ben mat mm.
En av mina hundar hade en gång tendenser till liknande och flög på den andre över ett grisöra, idag kan dom äta ur samma skål dela ben mm utan några problem.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Håller med fast tkr samtidigt att om hon vill testa ha kvar hunden måste hon försöka ta ledarplatsen..
Kanske är det för riskfyllt med tanke på flattens agerande mot schäfern...
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Ojojoj. Det finns ALDRIG, under några som helst omständigheter, anledning till att låta sina hundar slåss. Som hundägare är man den som ska se till att det är ordning, reda, lugn och ro och inga slagsmål i flocken (=familjen).


Och dig.


Ojoj, ingen bra inställning.

Det var ett råd vi fick av en annan att vi skulle låta dem slåss. Tidigare har jag abrutit slagsmålet omedelbart & tryckt ned han i marken & fyat.


Jag tror faktiskt att det bästa är om flatten kommer till ett nytt hem, foder eller inte. Du verkar inte ha tillräckligt mycket kunskap för att reda ut situationen (jag menar absolut inget illa!). Flatten är ung och grymt osäker och behöver en trygg och fast ledare. Men istället finner han sig själv i toppen av rangordningen och det är han för osäker för att hantera, så han ger sig på schäfern. Det är där DU ska komma in och ta ner honom på jorden igen. Jag tror inte att hundens beteende har speciellt mycket att göra med att han inte får utlopp för sin jaktlust.

Hundkunskap har jag men har aldrig varit utsatt för denna situationen, man lär sig hela livet & jag söker råd & hjälp för att lösa detta. Har haft placeringshund sedan tidigare & dom har hitentills stannat kvar hos mig till dom gått bort.
Motion & stimulans får han, slocknar som ett ljus varje kväll.

Ledare över mig är han inte, väntar att gå in & ut förrän jag ger signal, följer mig som en svans överallt, kommer när jag kallar omedelbart, inga lydnadsproblem alls.
Han avgudar mig fullständigt & vill hemskt gärna vara till lags.
Sambon kan ge kommandon tills han bli blå i ansiktet, skiter flatte högaktningsfullt i.

Men när vi var hos veterinären idag med schäfer & fick hans inflammerade öra kollat igen & även utskrivet antibiotika så visade det sig att sköterskan är legitimerad hundpsykolog. Vi pratade länge & väl med henne & hon bedömde även han som osäker.
Fick lite råd & tips, samt vi ska träffas alla 5, människor & hundar för att se vad som står på i flocken & vad som kan åtgärdas hos oss alla.

Ang fodervärd, hade jag inte tänkt sno hem hunden oförberett, utan lämnat iväg den till någon & skulle det inte funka så hade jag tagit hem honom igen.
Hade det funkat & det går fortfarande bra efter kanske ca 6 månader, så hade jag kunnat skänka honom till fodervärden, men ändå haft en klausul att den dag fodervärd inte kan ha honom kvar av någon anledning så skall han återgå till mig.
Mest så han inte kommer fortsätta byta ägare hela tiden resten av sitt liv.

Men det var bra jag fick reda på ang fodervärd att det inte är som på häst.

Vi kommer prova med hundpsykolog först, ska sedan upp på flatteträffen hos uppfödaren med flatte & förhoppningsvis få hjälp, råd & skulle inget funka ev ett nytt hem med kunskaper åt honom.

Ledsen jag svamlar, men jag sover fortfarande inte sen Mars. Fick tabletter idag som ska hjälpa mig sova.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

En kompis till mig hade en extremt dominant hanne hemma, när dom skaffade en till (yngre) hanne så flög han konstant på denne och dom visste inte riktigt hur dom skulle hantera detta.. Dom provade med kastreringschip, hormonsprutor osv på den äldre, dominante.. Tills en vänlig själ upplyste dom om att det var mot den lugna (yngre) hunden åtgärderna skulle satsas!
Nu är den yngre, snälla kastrerad och allt är frid och fröjd:)
Så du kanske kan prova att chipkastrera din äldre å se om det blir någon skillnad?
Lycka till!!
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Har hört att detta kan uppstå om man har en sjuk flockmedlem, då kan den starkare individen döda den sjuka för flockens överlevnad eftersom man är tvingad att leva med denna.

Sen är det skrämmande att se okunskapen och att du lät de slåss över "rangordningen". Alla individer går inte ihop och då är det bäst att omplacera någon av hundarna, för deras eget bästa. Sen bör du läsa lite om hur en flock fungerar.

http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=7
http://www.samspelmedhunden.se/texter.php

Om du läser hela tråden ordentligt så ser du att jag blev rekomenderad att låta dom slåss om rangordningen.
Redan från början stoppade jag slagsmålen & fyade flatte & markerade att det är INTE ok att attackera schäfer.

Vad menar du med okunskap?
Var du en perfekt hundägare direkt från början & kunde hantera alla situationer på korrekt sätt?

Jag är uppväxt med hund & har aldrig råkat för denna situationen & haft 2-3 hundar samtidigt under ett par års tid. Aldrig problem med slagsmål eller agressivitet.

Du vet kanske nått jag inte vet & jag vet kanske nått inte du vet om hund?
Lär vi inte oss av varandra & att läsa böcker??

Jag undanber mig påhopp ang mina hundkunskaper men tar gärna emot konstruktiv kritik & tips.

Jag frågar om råd hur man ska gå till väga, inte hur "dåliga" mina hundkunskaper är pga jag aldrig varit i denna situationen tidigare.

Jag har insett att på detta forumet skall man aldrig fråga om råd utan att bli fullständigt idiot & inkompetent förklarad, jag kommer fortsättningsvis bara konsultera professionella hundtränare / psykologer.
Där får jag förhoppningsvis hjälpen jag behöver utan att bli idiotförklarad.

Tack snälla ni som kommit med ideèr :bow:

/Spirit

/
 
Sv: Vad ska man tänka på?

En kompis till mig hade en extremt dominant hanne hemma, när dom skaffade en till (yngre) hanne så flög han konstant på denne och dom visste inte riktigt hur dom skulle hantera detta.. Dom provade med kastreringschip, hormonsprutor osv på den äldre, dominante.. Tills en vänlig själ upplyste dom om att det var mot den lugna (yngre) hunden åtgärderna skulle satsas!
Nu är den yngre, snälla kastrerad och allt är frid och fröjd:)
Så du kanske kan prova att chipkastrera din äldre å se om det blir någon skillnad?
Lycka till!!

Vi har pratat med djursjukhuset om att kastrera schäfer när han ändå var under narkos för operation av höfterna, fick guldinplatat.
Dom rekomenderade det inte då han bara har en kula nere i påsen.

Jag ska höra vad psykologen säger när vi träffar henne, hon borde se vad som skall göras & vad som kan hjälpa, jag behåller gärna flatte.

Håll tummarna om att det blir löst. annars får jag ta tag i plan B nytt hem till flatte.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Vi har en nu 8 mån gammal Eng springer spaniel tik, hon styrde och ställde över våran äldre Gråhundstik som var sjuk redan då vi skaffade valpen..

Det är ju naturligt bland djuren att stöta bort dom svagare!
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Till er som idiotförklarar Spirit. Jag har känt hene ett antal år vid det här laget och vet att hon har BRA djurkänsla samt är en kompetent djurägare med stor erfarenhet av både hund och häst samt en hel del andra djur.

Däremot är det så att vi ALLA förr eller senare råkar in i en situation som är ny för oss när det gäller djurhantering.

Konstruktiv kritik och tips om att hur gå till väga = JA!

( Precis som "spirre" själv skriver).

Kritik som inte är konstruktiv = NEJ!

/KT
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Har du sett programet "mannen som kan tala med hundar"? Han har ofta tagit upp likande fall som ditt i hans program. Och de fall dom visat hittils har alltid lyckats.

när en hund beter sig som flatten så är det av en anledning, problemet är bara att hitta vad det beror på.

Du skrev att hunden lydde dig bra, men inte din sambo? Enligt min filosofi så ska hundar vika sig mot alla människor. Sen är det en sak om hunden inte förstår. Min hund förstår mig bäst, eftersom han känner mig bäst. Hur jag pratar och hur mitt kroppspråk ser ut. Men det ska inte spela någon som om min sambo säger tex ligg eller om jag säger det. Ser jag att min hund inte förstår vad människan menar. så visar jag människan hur den ska göra för att hunden ska förstå. Men och andra sidan kanske inte din sambo är lika insatt i hundarna som du är?

Hur gör du för att avbryta ett slagsmål? och hur reagerar du efter åt?

Jag är långt ifrån någon hundexpert, men det vore intressant att ta reda på en egentliga anledningen till varför flatten har detta beteende. Är han ilsk mot andra hanhundar också?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man tänka på?

Vi har en nu 8 mån gammal Eng springer spaniel tik, hon styrde och ställde över våran äldre Gråhundstik som var sjuk redan då vi skaffade valpen..

Det är ju naturligt bland djuren att stöta bort dom svagare!

Fast det är inte hundens ansvar att göra det, utan det är flockledarens uppgift. Flockledare=Människan
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 368
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 808
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Bismark
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp