Vad ska man tänka på?

Sv: Vad ska man tänka på?

Fast det är inte hundens ansvar att göra det, utan det är flockledarens uppgift. Flockledare=Människan
Vi var in och bröt väldigt många ggr, t.ex. då valpen vägrade låta gråhunden äta så tog vi tag i valpen och lät gråhunden äta, för att senare släppa dit lillan..

Sen så var det aldrig några slagsmål hemma hos oss!
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Har du sett programet "mannen som kan tala med hundar"? Han har ofta tagit upp likande fall som ditt i hans program. Och de fall dom visat hittils har alltid lyckats.

när en hund beter sig som flatten så är det av en anledning, problemet är bara att hitta vad det beror på.

Du skrev att hunden lydde dig bra, men inte din sambo? Enligt min filosofi så ska hundar vika sig mot alla människor. Sen är det en sak om hunden inte förstår. Min hund förstår mig bäst, eftersom han känner mig bäst. Hur jag pratar och hur mitt kroppspråk ser ut. Men det ska inte spela någon som om min sambo säger tex ligg eller om jag säger det. Ser jag att min hund inte förstår vad människan menar. så visar jag människan hur den ska göra för att hunden ska förstå. Men och andra sidan kanske inte din sambo är lika insatt i hundarna som du är?

Hur gör du för att avbryta ett slagsmål? och hur reagerar du efter åt?

Jag är långt ifrån någon hundexpert, men det vore intressant att ta reda på en egentliga anledningen till varför flatten har detta beteende. Är han ilsk mot andra hanhundar också?


Jag såg ett par avsnitt av Ceasar för något år sedan, efter digitalnätet gjordes om förlorade vi ett par tv kanaler & fick nya & jag har inte sett honom sedan dess, tyvärr..

När dom har rykt ihopa har jag tagit tag i flattes halsband & dragit bort honom från schäfer & sagt bestämt NEJ!
Tryckt ned flatte i marken & stirrat honom i ögonen tills han vek undan med blicken, släppt upp honom igen. Förskjutit han från "min" flock. Men efter ca 1-2 minuter betett mig som vanligt men stoppat varje ansats till ny attack genom kalla på honom & sysselsätta han med annat.¨
Lite sitt, ligg & stanna kvar & sen mycket bröm när han gått fram till schäfer & betett sig "normalt"
Sen har allt varit som vanligt, men jag har haft stenhård koll på båda två en bra stund efteråt, minsta lilla tendens har jag sysselsatt båda hundarna för att avleda ev ny attack.

Jag hoppas jag gjort någotsånär rätt, inget jag har lärt mig, men som känt mest naturligt för mig.

Jag ska bestämma tid med hundpsykologen på måndag, hon var lite stressad idag då dom hade mycket akutfall på veterinär mottagningen.

Förhoppningsvis löser det sig & flat stannar kvar.

Ang lydnad av sambo så skall flat lyda även honom, men det är något dom själva måste fixa, här hemma så ligger jag högst på rangordningen av alla djuren & hos mig dom söker om dom är oroliga & osäkra. Mitt knä dom sitter i när det åskar ute eller dom behöver tröst, dom lyssnar även på sambon, men det är hjälpligt.
Men psykologen kommer nog hjälpa honom med sin rangställning.

Jag har inte provat honom med andra hundar eftersom ordningen hemma inte är stabil.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska man tänka på?

Det låter sunt som det du försöker med :bow:
Hur sköter sig vovvarna på promenaderna? Promenerar du med båda samtidigt?

En sak jag tänkte på att du kan prova om slagsmål uppkommer igen. Är att när du tagit tag i flatten och den ligger på marken och visar sig underläge så tar du fram schäfern och ställer honom brevid flatten. På så sätt får ju schäfern ett övertag och flatten visar sig då underläge framför schäfern.

Skriv gärna om vad hundspykologen säger, det skulle vara kul att läsa :bump:
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Personligen tycker jag detta låter som ett stort problem som knappast går att lösa speciellt enkelt, kan inte komma på vad det skulle vara. Jag tycker väldigt synd om den gamle Schäfern som i ålderns höst ska förödmjukas på detta vis, det är han verkligen inte förtjänt av. Jag tycker Flatten ska ut, omedelbart, så Schäfern får åtminstone en lugn trygg god tid innan det är dags för honom att avsluta sina dagar. Såhär ska han INTE behöva leva ut sitt kanske sista år!
Bäst vore att hitta en ny ägare till Flatten, där han får vara ensamhund.
Jag förstår att du lider alla tänkbara kval över situationen, jag avundas dig verkligen inte. Men här tycker jag att du i första hand har ett ansvar mot din Schäfer. Kan du hitta en nya, klok ägare till Flatten kan detta sluta lyckligt för alla! Lycka till!!!!!
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Ni pratar om dominans hit o dit Finns väl ingen dominant hane som slåss med nån flockmedlem det säger sig väl självt är hunden så jäkla dominant då behöver den ju aldrig slåss för då vet de andra hans styrka genom hans utstrålning o sätt vara.

En osäker ranglåg hund slåss för vill visa att han är stark däremot.

Kan ju bara ta som här hemma har en riktigt dominant herre, Jääkäri o han har aldrig bråkat om nåt. Piru har bestämt sen länge hans plats här hemma. Jääkäri lyfter inte ens på benet när Piru är hemma.Piru har endast vid några få tillfällen styrt allt med en tass över ryggen på han. Går vi en promenad själva i skogen då åker benet upp direkt på Jääkäri...
 
Sv: Vad ska man tänka på?

En sak jag tänkte på att du kan prova om slagsmål uppkommer igen. Är att när du tagit tag i flatten och den ligger på marken och visar sig underläge så tar du fram schäfern och ställer honom brevid flatten. På så sätt får ju schäfern ett övertag och flatten visar sig då underläge framför schäfern.

Det där är ju rent ut sagt löjligt vad ska det hjälpa det kanske hjälper den gången nästa gång flatten flyger på då ser den ju direkt att den andre är svagare o får då styrk igen.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

*kl*

Ville bara informera att flatte är kvar & det är väldigt lugnt här hemma sen ett par veckor tillbaka, båda leker & har skitkul tillsammans.

Fick bra hjälp av hundpsykologen plus han har hittat sin plats i familjen & är nu lugn & trygg liten flatt.

/Spirit
 
Sv: Vad ska man tänka på?

Denna tråd var riktigt rolig att läsa, speciellt slutet!;)
 
Sv: Vad ska man tänka på?

PIRU skrev:
Ni pratar om dominans hit o dit Finns väl ingen dominant hane som slåss med nån flockmedlem det säger sig väl självt är hunden så jäkla dominant då behöver den ju aldrig slåss för då vet de andra hans styrka genom hans utstrålning o sätt vara.

En osäker ranglåg hund slåss för vill visa att han är stark däremot.

Håller helt med dig, verkar dock vara en vanlig miss att folk tar en hund som slåss för dominant.
 
Sv: Vad ska man tänka på?

*kl*

Ville bara informera att flatte är kvar & det är väldigt lugnt här hemma sen ett par veckor tillbaka, båda leker & har skitkul tillsammans.

Fick bra hjälp av hundpsykologen plus han har hittat sin plats i familjen & är nu lugn & trygg liten flatt.

/Spirit

Riktigt roligt att höra :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 368
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 808
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Bismark
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp