Vad ska man tänka på när..

Dodge_Polara

Trådstartare
..man kollar/provrider en häst?
Och vad ska man tänka på när man tittar på ett stall man vill hyra box i?
Veterinärbesiktningen på en häst, vem ska betala den? Jag som köpare eller den som säljer?

Tacksam för alla tips och råd :)
 
Sv: Vad ska man tänka på när..

Vad det gäller veterinärbesiktningen så är det brukligt att köparen står för den eftersom köparen har undersökningsplikten.

Det var en väldigt generell fråga när det gäller att vad man tittar på när man letar häst eller stallplats, det är ju olika från person till person va man tycker är viktigt.

Gör en lista på viktiga punkter såsom:
-hagvistelse
tider, kompisar, storlek på hagar
-Kollektiv eller helinackordering
- finns ridbana, ridhus, ridvägar
- kommer tränare, får man ta dit egen tränare
- antal fodringar, vilket foder ingår
- förvaringsmöjligheter
- pris
- kommunikationer (om bil krävs)
osv osv allt vad du kan komma på att kolla och fråga om

Du vet själv vad du tycker är viktigt med en häst som du vill köpa, gör en lista på frågor att ställa
 
Sv: Vad ska man tänka på när..

När jag kollar på häst är det viktigt att den passar till det som jag vill ha hästen till. Själv har jag inga tävlingsambitioner men gillar att träna, rida ut osv så det ska hästen klara av. Känner igenom hela hästen för att se hur den reagerar, om den har ont eller kanske visar obehag. Kollar noga hur hästen reagerar på saker som sker runt omkring, är hästen trygg i sig själv eller stressad om de händer saker runt omkring.
Provrid gärna flera gånger, ta med en hästkunnig kompis (gärna lite kritisk) med kamera för bilder och filmer och gå på magkänsla! Jo, just de ja, googla gärna ägaren och hästen innan för att hitta eventuella bedragare innan man blir kär i hästen.
 
Sv: Vad ska man tänka på när..

Tack för tipsen :)
Jag gillar de flesta grenarna och uteritter så det får ju bli en allround häst.

Men om jag till exempel vill prova hoppa 1-2 hinder och ägaren inte vill det, ska jag fråga ut ägaren då? Eller ska jag avbryta köpet? Hur hade ni gjort? Det behöver inte handla om hoppa utan vad som helst som ägaren inte vill att man ska testa men att man själv vill så man är säker.

Jag kommer ha med mig min faster som har haft egna hästar, och även hon ska få provrida då hon kan mkt mer än mig. Hon vet också vad jag kan och vad jag vill ha för häst :)
 
Sv: Vad ska man tänka på när..

Jag jag vilja prova hästen i tex hoppning och ägaren hade sagt nej, så hade jag frågat rent ut varför. Samma ska ovs som jag anser e viktigt att testa- varför får jag inte göra det.

Hade då ägaren sagt något likande med att du får bara inte, jag vill inte att du gör det eller något liknade. Då hade jag avbrutit köpet och letat vidare.
 
Sv: Vad ska man tänka på när..

Jag jag vilja prova hästen i tex hoppning och ägaren hade sagt nej, så hade jag frågat rent ut varför. Samma ska ovs som jag anser e viktigt att testa- varför får jag inte göra det.

Hade då ägaren sagt något likande med att du får bara inte, jag vill inte att du gör det eller något liknade. Då hade jag avbrutit köpet och letat vidare.

Kan bara hålla med, finns det ingen bra anledning till varför du inte skulle få hoppa ett hinder eller två så hade jag börjat ana ugglor i mossen. En sak om ägaren kanske inte har hindermaterial men de går ju oftast fixa med lite god fantasi.. :)
TS
Glömde skriva att du får fråga om sjukdomshistorik och gärna begära tillgång till tidigare eventuella journaler.
Jättebra att ha med faster, nån att diskutera med och som kanske ser med lite andra ögon :)
 
Sv: Vad ska man tänka på när..

Jag brukar skriva upp alla saker jag ska titta på och fråga om, det är lätt att glömma när man står där och är nervös och lite småkär i hästen man ska titta på...

Hästen: Jag är noga med att titta på och under hovarna. Hur är hästen skodd eller verkad, hur ofta, har den röta eller annat? Jag tittar även extra noga på benen (gallor, svullnader, överben) och på hur den är musklad. Är den sned eller verkar den ha spänningar någonstans, är den jämnt musklad? Jag vill även veta skade- och sjukdomshistorik (ber om journaler om såna finns, tittar i passet vad den har fått för ec. mediciner). Vad står hästen på för foderstat och är den rimlig till nivån på arbete, hull osv? Sist men verkligen inte minst vill jag veta hur ofta den är kontrollerad i munnen och vad som är gjort och av vem. Vid besiktning vill jag att tandstatus verkligen tittas på noga.

Vid provridning:
Helst ska hästen stå i hagen när jag kommer. Jag vill göra i ordning hästen själv men att säljaren visar den riden för mig först. Då kan jag dels få se hur den är att hantera och pyssla med, dels få en närmare titt på den utrustning hästen har gått med samt hur den brukar bli riden. Jag vill prova hästen i alla gångarter och i båda varven på bana samt rida ut. Är hästen inkörd vill jag även se den framför vagn. Hoppning är inte så viktigt för mig eftersom jag inte kan hoppa pga kassa knän och rygg. (Är man intresserad av att hoppa så tycker jag definitivt man ska göra det också - ifrågasätt starkt en säljare som inte går med på det!)

Sen har jag en massa andra konstiga frågor som jag vill veta... förstör hästen täcken i hagen (andras eller egna), leker den med hinkar, lär den sig öppna grind eller boxdörr och smita ut? Brukar den fälla och sätta päls normalt? Hur fungerar den i hagen med andra hästar, är den rädd för något speciellt, är den hund-van?

Jag är nog en ganska besvärlig köpare... :angel:
 
Sv: Vad ska man tänka på när..

Jag jag vilja prova hästen i tex hoppning och ägaren hade sagt nej, så hade jag frågat rent ut varför. Samma ska ovs som jag anser e viktigt att testa- varför får jag inte göra det.

Hade då ägaren sagt något likande med att du får bara inte, jag vill inte att du gör det eller något liknade. Då hade jag avbrutit köpet och letat vidare.

Det är klart att man måste få prova "allt" man sedan vill kunna göra med hästen på en rimlig nivå. Får man inte prova vissa moment, såsom hoppning (på lagoma hinder) eller uteritt eller vad det nu kan vara så skulle jag avstå köp
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 396
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 158
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 116
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp