Vad ska man kolla på...

CosmicQueen

Trådstartare
...då man ska köpa hö?
Självklart att det ser fint ut och luktar gott. Något mer? Kan man se direkt om ett hö är bra eller dåligt?
(Nu menar jag inte ur näringssynpunkt, analys kommer att göras sedan då vi köpt då det ej finns på det.)
Utan mer om det är ett hö som är fräscht lixom...

Har varit och kollat på ett hö som legat ute i 7 dgr, vänts flera ggr och ej blivit utsatt för regn. Men pressats direkt och sedan staplats in i lador.
Har ju förstått att det är bättre och köpa ett hö som fått skulltorka och sedan pressas eftersom "vid behov".
Finns det någon risk med hö som pressas direkt sådär, jag menar, det har ju ej blivt utsatt för regn och legat o fått torka i 7 dgr? Kan det ändå finnas risk att det ej torrt och börja mögla sedan?
Kände in i flera balar och dom kändes torra, hon öppnade även balar som vi fick känna på.

Vad tror ni... :confused:
*En som är väldigt okunnig på höfronten*
 
Det är inte bra om det har vänts för många gånger för bladen, där proteinet finns, förstörs.

Varför har det legat ute och vänts så många gånger?

mvh Jessica
 
Jag köper alltid sånt hö.

Personligen tycker jag hygienen är viktigast (dammfritt och god doft) då andra ev brister (proteinhalter o dy) är enklare att kompensera med kraftfoder. Eftersom jag inte inte tävlar och har hästar som ska högprestera föredrar ett lite magrare hö som jag kan ge större mängder av.

Med sju dagar i sol och välvänt är risken för mögel minimal på gränsen till mikroskopisk såvida de inte skördat på en myr.
Det brukar kännas på balarna om de är dåliga och blöta, de blir tunga och varma då.

Kokopelli Mana
 
Därför att det bara fanns en press i hela byn. Någon var ju tvungen att ta den sist och det blev hon. Alla slog då det blev fint väder, därav att det låg ute så länge.
Ja det får bära eller brista, kommer köpa detta hö.
 
Det låter ju bra.
Visst vill man ha ett hö med bra värden, men som sagt, det går ju att komplettera med krafftfoder.
Hellre ett fräscht och fint hö.
Vilket inte verkar vara alltför lätt och få tag på.
Blev osäker ang detta att pressa direkt då det var en jag känner som sa att hon aldrig skulle trodas köpa sådannt hö... Och som sagt, jag är ingen höexpert.

Vi har varit och kollat på höet. Öppnade flera balar och dom var absolut inte varma eller "tunga". Känndes och såg ut som ett bra hö.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 378
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 361
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 163
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 540
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp