vad ska man kolla efter?

G

gogglen

hej.
om man köper en unghäst, och vill i framtiden rida MSV nivå, vad ska man kolla lite extra noga efter på unghästen? Nu tänker jag på grundriden unghäst.. Ni som rider dressyr, vad kollar ni efter när ni köper ny dressyrhäst som inte presterat nått vidare?

Sv: vad ska man kolla efter?

bra skritt och galopp! ta med tränare alt. visa på film hästar du provridigt, diskutera vad du förväntar dig av hästen tillsammans.

När jag tittar på unghästar så tittar jag först på hur hästen är byggd exteriört. Jag vill ha en ädel kvadratisk häst med långa ben, ganska kort rygg och väl ansatt hals med naturlig resning. Tittar man närmare på vinklar vill jag ha sk. liggande bogar och sluttande kors. Bra och jämn benställning är också önskvärt.

Sedan vill jag gärna se hästen visad både med och utan ryttare och framförallt själv känna på den och se vad jag får för första intryck. Själv är jag mycket för hästar som nästintill har nerverna utanför, som är vakna och känsliga. Men det är ju en smaksak, självklart är ett "bra huvud", attityd och inställning till arbete något som också är otroligt viktigt.

Söker du förresten unghäst nu?

Tre bra gångarter. Hög ridbarhet och kanske framför allt MKT motor. Utan det kommer man aldrig ngn vart. Allt för många sitter och kämpar med sega hästar. Extriören är nog det som jag är mest villig att tumma på. Ska man få en bra häst till normala pengar måste man ju tyvärr tumma på något :angel:

Fast motor hos unga hästar är ju ganska ovanligt. Innan de får framåtbjudning brukar de behöva vara ganska väl grundridna.. Efter den erfarenhet som jag har så brukar de hästar som har mycket motor som unga bli svåra att arbeta med i framtiden.. behöver givetvis inte bli så men ofta är det så. De flesta unga hästar behöver förstå grunderna först..för att sedan hitta sin framåtbjudning. Så det tycker jag man kan ha överseende med. Unga hästar blir ju dessutom trötta ganska fort.
Ofta är det ju ryttaren själv som får se till att ha självdiciplin nog att inte sitta och "nöta" eller "gnaga" med skänkeln för att få en häst känslig för hjälperna. Så det är något som jag tycker att man kan arbeta fram. Det tror jag också är den största bidragande faktorn till att många precis som du säger sitter och kämpar med "sega hästar". De är varken kvicka eller konsekventa nog med sina egna hjälper.

Fast nu gällde ju tråden grundriden unghäst.....En unghäst kan inte anses vara grundriden förren den svarar för ryttarens hjälper och bär sig någorlunda i alla gångarter, vid det laget brukar man kunna säga ngt om tempramentet.

Jo visst. Vad man anser med grundriden är ju en definitionsfråga förstås. Jag tror vi egentligen menar samma sak. Klart man märker även på en precis inriden häst om den är vaken och känslig eller seg och lite avtrubbad. Bjudningen vill jag dock fortfarande påstå ofta (inte alltid) kommer senare i utbildningen. Då menar jag suget framåt och trycket bakifrån och man kan börja prata om ridbarhet.

Vart har TS tagit vägen förresten?

Senast ändrad:

Vill man tävla på MSV nivå tror jag inte att man ska stirra sig blind på stora flashiga gångarter eller liknande.
Det viktigaste för mig hade varit arbetsvilja, bra psyke, bra takt och korrekta "medel"- gångarter. Bra och jämnt stöd framtill och taktmässig gång. Framåtbjudning, men inte för explosivt. Ej "tittig"

Kort sagt, en trevlig och okomplicerad normalbegåvad häst! :)
Mer krävs inte för MSV och med dessa egenskaper kommer man faktiskt riktigt långt!

Vill man tävla på MSV nivå tror jag inte att man ska stirra sig blind på stora flashiga gångarter eller liknande.
Det viktigaste för mig hade varit arbetsvilja, bra psyke, bra takt och korrekta "medel"- gångarter. Bra och jämnt stöd framtill och taktmässig gång. Framåtbjudning, men inte för explosivt. Ej "tittig"

Kort sagt, en trevlig och okomplicerad normalbegåvad häst! :)
Mer krävs inte för MSV och med dessa egenskaper kommer man faktiskt riktigt långt!

Håller fullständigt med. De flesta normalbegåvade hästar har kapacitet för MSV, det är upp till ryttaren att ta hästen dit.

Håller med.. för att nå MSV krävs det framförallt en duktig ryttare, hästen behöver inte vara allt för märkvärdig. När jag skrev mitt första meddelande tänkte jag ur min egna synvinkel och då har jag högre klasser i sikte. Sedan kan man ju fråga sig om man bara vill starta MSV eller om man vill ha vinster och framstående placeringar, då krävs det ofta idag ganska flashiga hästar med mycket utryck, det var annat för några år sedan..

Säger precis som du, att vill man vara med och slåss om topplaceringarna, så krävs det oftas lite mer en medelmåttiga gångarter redan i MSV. Dock inte några enorma gångarter (sen beror det ju på vad man menar med medelmåttiga). Dock är det ju så att en riktigt skicklig ryttare kan plocka fram mycket även ur medelmåttiga hästar, men hur många ryttare tillhör den kategorin :angel:.

självklart ska en häst vara välriden för att tävlas i msv, men gångarter behövs. medelgångarter räcker inte. det kan räcka till ngn enstaka placering här o där visst...men rent generellt så är bra gångarter till en mycket stor fördel.

*kl*

Jag tror att man måste skilja på bra och stora gångarter. En häst kan ha väldigt ridbara gångarter och vara reglerbar och på så sätt klara sig ända upp i svår klass. Ska man däremot vinna de högsta klasserna behövs att de även är stora och utrycksfulla.

Jag har en häst (10år) som rör sig ganska ordinärt fritt eller på lina (ca 37% fullblod i och det syns framförallt i traven) men under ryttare blir det helt annat och min tränare (A-tränare) har sagt att han kommer att gå hela vägen med framgång.
http://www.youtube.com/watch?v=IkGbjlW9iIE
http://www.youtube.com/watch?v=G4Gf-J9tuXc

När jag letar efter en unghäst, riden eller inte tittar jag framförallt på den egna balansen och att den inte rör sig för entaktigt. Har hästen egen balans och takten går att reglera kommer man väldigt långt! Ser får man inte glömma kemin, den måste stämma till 100% ;)

Senast ändrad:

Extriören, benställningen är mkt noga tycker jag.sen skenor osv.
utstrålningen.
sen när det kommer till ridning.
är det noga att dom har rejält övertramp o skritta,travar,galopperar igenom hela kroppen lätta o mjuka. schvung o takt.

sen när man kommer till nerver..så är det olika. ja tycker ju om hästar som har lite nerver på utsidan. men det är ju en smaksak.

Men dom ska vara frammåt,alltså vilja frammåt så dom inte vill backa av.
Men unghästar är ju unghästar.

en mycket bra häst är en häst som har 8or rakt igenom.

för det är noga att dom är jämna!

i mitt tycke o smak

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka