Vad ska man göra?!

D

Dark_Dream

Hästen hemma har gått och blivit vrål halt på h-bak. Vill knappt stödja på det. Blev halt förra lördagen.. och vetrinären kom ut på onsdagen efter och konstaterade att det var helta som troligen berodde på knaskåleupphakningar... :cry: Har vi smärtstillande till några dagar och vi fick rådet att gå ut och gå med honom mycket. Allt gick bättre och han fick gå i en egen hage (gick på bete innan) vi var ute och gick, och han hade lite svårt att gå på grus/hårt underlag med på gräset gick allt toppen. Gick på som vanligt. Nu när smärtstillande är slut vill han inte gå lika mycket, självklart... Men igår ville han inte gå alls. Vi kom cirka 15 meter på en halvtimme... Han går nu sedan två dagar i den väl kupperade beteshagen, som borde vara bra för honom då han får klättra, och gå mer än i den tillfälliga hagen han hade.

Nu har ägarinnan bokat tid hon en hovslagare då hon tror att en del i problemet ligger i att han blev verkad för mycket när hovslagaren varit hos honom senast. (onsdagen innan heltan uppstod) Kan detta vara rätt...? Vetrinären sa att vi skulle uppsöka kliniken i närheten efter en vecka om han inte blivit bättre, men ägaren tar alldrig kontakten själv. Borde vi inte åka till vetrinären istället för att sko honom? :confused:

Kan jag ringa och boka tid hos kliniken och ge henne fakturan, jag har ju inte råd att betala för det själv men vill inte se honom lida mera. :( HJÄLP MIG!

Sv: Vad ska man göra?!

Jo ni borde åka till kliniken, och inte hovslagaren. JAG skulle inte våga sko en sådan häst utan att veta vad som ger hältan. En fissur t ex, och så skoning - nä... Nu sist fick valacken sin skoning avbokad och fick gå över intervallet tills jag hunnit kolla upp honom på klinik då han hade en rejäl häta på ena bak, som inte svarade på gängse 'hemmabehandling' (i samråd med vet såklart), dvs promenader, antiiflammatoriskt och smärtstillande. Och iom att jag inte visste varför han var halt, så ville jag inte att han skulle skos, iom den påfrestning och de lyft som då blir.

Dock,d et är inte din häst, och du kan INTE ta hästen till klinik och ge ägaren räkningen om inte ägaren godkänt det. Däremot kan du slå miljö och hälsa/djurskyddsinspektören en pling, du kan slå behandlade veterinär en pling och du kan slå länsveterinären en pling och uppmärksamma dem på hästens tillstånd och att ägaren inte vill ta hästen till klinik, trots att behandlande veterinär (DV?) har rekommenderat det.

Att inte ge en sjuk/skadad häst erforderlig veterinärvård är nämligen inte i linje med djurskyddslagstiftningen. Du kan vara anonym när du ringer, dock är väl risken ägaren räknar ut vem som tipsat dem, men det kanske man får ta i det här fallet?

JAG skulle tala om för ägaren att hästen måste till klinik, och att behandlande veterinär faktiskt rek det, och att du gärna hjälper henne med det rent paktiskt om hon vill, dvs att du kan boka tid, ta hästen till kliniken etc och det enda hon behöver gära är att betala. Eller att du kan följa med henne till kliniken etc, dvs på det sätt hon vill hjälpa henne. Men att om hon inte tar hästen till klinik när den är så halt så anser du dig tvungen att uppmärksamma miljö och hälsa/behandlande vet/länsveterinären på det hela.

Visst kan hästar bli halt av att bli för hårt verkade, men det känns för mig OTROLIGT att en veterinär ska missta extrem hovömhet för patellaupphakning. Samt även att de problem du beskriver skulle vara av extrem hovömhet pga för hårt verkad. Är hoven het? Har hästen ökad puls i kotan ovanför hoven? Står hästen på hoven eller står den med bara tån i marken? Finns det någon svullnad i det halta benet?

Även OM det är extrem hovömhet, så ska hästen ha veterinärvård, då det finns risk för inflammatoriska processer i hoven, och hovslagaren förvisso kan minska smärtan genom att sko hästen och ev lägga på en sula, så kan hovslagaren inte ge/ordinera antiinflammatoriskt och smärtstillande. Det är också möjligt att hästen om den har såpass stor smärta som beskrivs behöver få smärtstillande för att övht kunna klara av en skoning.

Ägaren är min fd pappas tjej. Och hon har haft många ekonomiska probelm och skulle igentligen ha lämnat tillbaka hästen till förra ägaren just på grund av hältan som dolt fel då vi bara haft honom i ett halvår.

Ingen svullnad eller ökad puls finns på honom, han har inte heller feber. Så det finns inget synligt täcken på att han är halt mer än att han inte går rent och bara som du säger stödjer på tån om han vilar... kan stå på hela hoven med...

men självklart är vi överrens om att han måste till vetrinär, frågan är ju bara om jag kan ta honom dit och ge henne kostnaderna för det. Det är ju egentligen jag som har haft om hästen då hon varit sjuk mycket under tiden...

men du skulle inte rekomendera att hon tar hit hovslagaren allafall... skönt att höra. jag är inte så haj på den här typen av sjukdomar men tillåmed jag förstår ju att det inte kan hjälpa...?:(

Din fd pappa? ;) Eller menade du in pappas fd tjej?

Om hon vill reklamera hältan som dolt fel MÅSTE hon göra en klinikutredning först för att få fastställd VAD det är för fel, och OM det är ett sk dolt fel som ger rätt att reklamera köpet. Så vill hon reklamera så klinkkostnaden kommer hon inte undan (om inte säljaren är en exremt snäll sak som hellre tar tillbaka hästen än att den är hos henne t ex)

Det finns alltså INGEN värme i hoven på det halta benet? och INGEN ökad puls i kotan? Det borde det finnas om det var extrem hovömhet (eller hovböld som inte är en orimlig diagnos heller om vi ska hålla oss till hovarna, fast som sagt, jag undrar isf vad det var för vet som såg en hakning isf en hovåkomma, så såvida vet inte är av modell väldigt okunnig så..)

och nej, jag skulle absolut inte börja med hovslagaren. Om det varit en tillsynes låg hälta, med förstärkt digitalpuls och varm hov så visst då är det vettigt med hovslagare och kolla efter böld etc. Men inte utefter det du beskriver. Dessutom har du en vet som lokaliserat hältan någon helt annan stans och dessutom rek klinikuppföljning.

Och som sagt, du kan rent juridiskt fortfarande inte ta hästen till klinik mot ägarens vilja, alldeles speciellt inte om du tänker ge henne räkningen sen. Utan du måste få henne att gå med på det, annars är det bara att 'tipsa' veterinär, länsvet osv och göra ett litet djurskyddsärende av det.

Däremot, om du och hon är ÖVERENS om att hästen ska till klinik, du tar dit hästen etc, och räkningen skickas till henne, det är helt okej. Kliniken har inget att invända. Däremot måste hon som sagt gå med på det innan, du kan inte mot hennes vilja ta hästen dit och komma med en räkning.

haha, joo precis pappas föredetta tjej... :angel:

men vi är ju överrens om att vi ska ta hästen till klinik allafall, då det var precis det som vetrinären rådde oss till. Men vad händer om hon muntilgt säger att jag får ta hästen men sen påstår att hon aldrig har sagt att det är okej att jag tar hästen? Då blir det ju genast krångligt... :P

jag ska ringa kliniken imorgon allafall, vi vill ju båda att han ska bli bra, och om hon inte kan reklamera köpet utan klinikens resultat så borde hon ju också vara intresserad av att ahn kommer dit, även om hon inte ska ha honom sen...

Är hon registrerad ägare till hästen? Se till att kliniken skickar räkningen till henne (brukar aldrig vara problem skicka räkningen till ägaren), om hon då ändrar sig så får hon ett krav från kliniken för obetald faktura.

Varför inte ringa kliniken idag, de lär väl inte ha stängt än? =)

Jag vet inte. Hon har köpt hästen på avbetalning från Visingsö säger hon... men hon pratar rätt mycket så man vet inte, har inte sett ngt pass eller liknande...

Hon har sagt till mig att han ska till vetrinären med henne idag för att bli rönkad och att han under de två senaste dagarna har gått "felfritt"... hur kan han gå från att inte alls vilja gå till att gå felfritt under en natt...? kan han ens det?

Hoppas det går bra hos vetrinären idag af... håller alla tummar på att det inte är något allvarligt

Han har inte varit hos vetrinären. precis som jag misstänkte, hon har ljugit för mig hela tiden om att hon har haft en tid bokad där... Hon har istället tagit ut hovslagaren som har skott honom på alla fyra (alltså slagit dit två nya skor på bak nu med) Och nu ska han tydligt gå som vanligt igen...

Allting berodde på att hovslagaren hade verkat honom för mycket och snett så han har gått rätt på sulan... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 626
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 383
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18