Vad ska man göra??

M

Miloni

Jag är helt desperat nu, jag vet inte vad jag ska ta mej till längre med hästen. Hästen bara tappar skor hela hela tiden på betet eller rättare sagt i stora hagar övht. Varannan dag är skon borta och jag vet inte vad jag ska göra, han skos som vanligt eller vad man ska säga, med vanliga skor. Han hade/har fina hovar och jag har gjort allt för att dom ska sitta kvar men det går inte.

Det här är seriöst inte kul på något sätt längre, finns det någonting man kan göra för att undvika tappskor?? Hästen är otroligt ömfotad och blir rejält halt utan skor så barfota är inget alternativ ens i hagen. Hovarna går dessutom sönder.

Visst hade jag kunnat slå på skon själv men vad hjälper det när för det första skon försvinner i hagen och sen att den endå kommer vara borta nästa dag eller om jag har extremt tur kanske varannan dag.

Vad finns det för alternativ till sånna här hästar? Finns det någonting man kan göra eller är hästen dömd till ett liv i en lite grushage? För då är det lika bra att ta bort honom direkt. Jag är fruktansvärt trött på det här nu.

Sv: Vad ska man göra??

han skos som vanligt

Det är kanske där problemet ligger, eller en del av problemet. Hästen kanske ska skos annorlunda och med andra beslag. Sen skulle jag även bytt hovslagare.

Vad finns det för andra alternativ till vanliga skor? Har hört om flappskor men också hört att dom förstör gången på hästen? Att det är en löpsko som inte ridhästar ska ha?

Och jag ska byta hovis antagligen, ska ha ut en imorrn som ska slå på skon, ska fråga den om vad som finns att göra. Men det är tråkigt att byta hovis eftersom att hovarna faktiskt ser riktigt fina ut, förutom den som blivit av med sin sko nu 2 dagar i rad nästan.

Hästen har alltså mer eller mindre alltid haft lätt för tappskor men nu är det extremt. Förut var det kanske någon i månaden. En hovis skodde honom för längesen men skodde så trångt att hovarna var utanför hoven redan från början och visserligen så satt ju skorna kvar men det höll på att sluta ganska illa för hästen.

Känns som om jag lika gäran kan lägga ner ridningen helt och hållet pga det här, nånting måste finnas att göra.

Jag antar att du har boots på hästen dygnet runt? Annars börja med det pronto ;) Men fy.. vet hur överj*vligt det är med tappskor. Inte alls kul. Kanske skor hovslagaren med lite för stora skor? Så kanterna på skon sticker ut.. Så han lätt trampar av dem?

Men oj, det finns ju hur många olika sätt att sko samt hur många olika beslag som helst. Bara för att tex en sko heter ett speciellt namn: tex galoppsko, så betyder det ju inte att bara galopphästar kan använda sig av dessa. Flapsko är egentligen bara en tåsko med sula, inget märkvärdigt med det. Alla kan inte ha flapskor, men alla hästar kan heller inte skos på traditionellt/vanligt vis heller. Det är ju individens förutsättningar som bestämmer vad den ska skos med och hur.

Hur får hästen av sig skorna som ? Trampar den av sig framskorna ? Bakskorna ? Bänder loss skon eller hur då ? Har ni provat att rikta skorna tex ?

Hej!

Min tjej var likadan förra sommaren. Det slutade med att vi fick ge upp våra drömmar om att få hennes hovar att växa och istället fick vara nöjda med att skorna satt kvar. Dvs hon hade skor som satt exakt, precis där de skulle- inga utlägg alls. En period fick hon också ha galoppskor- för hon blev så ömfotad att tom vanliga skor gjorde ont.

Hela vintern har hon gått med vanliga skor och inte tappat en enda, för några veckor sen fastnade en sko i leran och ramlade av, men nu vågar vi precis testa med lite större skor igen- väl avfasade så det ska vara lättare att halka av om man trampar på dom.

Vi hade en annan häst i stallet som sprang av sej bakskorna när han blev ensam i hagen. På nåt sätt vred han hoven i vild galopp och skon vred sej och lossnade.

Nu vet jag inte när din häst tar av sej skorna- har den nåt "udda" rörelsemönster, är den kollad av vet (ibland kan många tappskor på samma hov bero på smärta), är det samma hov eller olika??

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka