vad ska man göra när han slår med huvudet??

P

plommomgurkan

Jag har en 9 åring som jag köpte i juni, han är väl utbildad som en 4 -5 åring. Jag har problem med att han har så bråttom å slår upp med huvudet så fort jag ger efter på tygeln.
Mina tränare har sagt att förmodligen har de förra ägarna bara slitit i honom å när jag ger en eftergift så känner han sig fri å slår då sig fri.

Vad ska man träna med för att han ska känna sig säkrare, jag känner väl oxå att jag håller i honom men han springer ju som f-n.

Har bett en tjej rida honom tre dagar i veckan som rider väldigt mjukt men hon vill ju ha 400 kr i veckan känns som jag kan skicka honom till ett proffs i stället, fast vet ju inte vad en sån kostar. vet ni vad en tillridare tar betalt ...ja i dressyr då alltså

Blir jätteglad för alla tips om hur jag ska ta mig till med min lilla buse och vad ni hade gjort
:confused:

Sv: vad ska man göra när han slår med huvudet??

finns det ingen som kan ge mig lite tips

En liten reflektion bara: Om du låter nån annan "fixa hästen" åt dig, så kanske problemen kommer tillbaka när du börjar rida hästen själv igen.

Lägg pengarna på en tränare till DIG SJÄLV och HÄSTEN tillsammans istället! Då får du hästen fixad OCH så blir du själv klokare och kan förebygga att det kommer tillbaka!

Jag rider för tränare en vanlig ridinstruktör och en b-tränare i dressyr.
Det är bara så att jag har ett skiftjobb. så på min eftermiddagsvecka så rider en tjej honom till mig två ggr den veckan.
Jag har barn å får inte lämna dem på dagis förräns halv 12 så jag försöker själv rida minst en halvtimme sen direkt till jobbet.

Min häst vill gärna slå med huvudet och dra tygeln ur handen när man ger honom långa tyglar, ibland även annars. Så gjorde han när jag köpte honom, och jag räknar inte med att få honom att sluta direkt, utan det kommer nog att ta ett tag. Att dra i tyglarna hjälper ju inte, och för hästen så bekräftar det väl bara hans beteende. Istället så bankar jag till honom med skänklarna för att markera att han ska framåt och att jag inte accepterar hans beteende, det verkar han begripa och slutar dra efter några försök.
Han slår med huvudet i perioder också i trav/galopp, framförallt vid hoppning. Jag brukar ha martingal för att inte riskera att få hans huvud på min näsa. Något jag fudnerar på lite är om det blir värre att prova en gummisnodd på honom. Inte för att jag brukar använda hjälptyglar i allmänhet, utan för att få mindre ryck i hans mun. Eftersom han drar sig själv i munnen så verkar han bara tycka att han gör rätt som drar, eftersom det är obehagligt.
Men det brukar oftast itne finnas några snabba vägar, bara långsiktigt arbete...

Det låter precis som med min , förutom att han har så hemskans bråttom...puh
Jag vet att det kommer ta tid men det är ju alltid kul att få lite tips lr så
Jag sa till min tränare i dag att min häst kommer vara grundutbildad när hennes är det...min är nio hennes fyra :rofl:

Har du bra tränare så kommer ni säkert att få bort detta. Hästen har av någon anledning inte lärt sig hur den ska svara på en eftergift. Det måste ni lära den. Den kanske har blivit riden med ett obehagligt bett eller haft ont i munnen tidigare vid ridning och när eftergiften kom sträckte den på huvudet/slog upp med huvudet för att obehaget försvann. Ta tränaren till hjälp och inrikta er på att lära hästen hur du vill att den ska reagera på din eftergift.
På Markus Holst blogg kan du läsa hur han jobbade med ett liknande problem med en av sina hästar. http://www.markusholst.se
Klicka dig fram till bloggen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama