Vad ska man göra med gammal häst?

Ferrari

Trådstartare
Jag sköter en 28 år gammal nordis som jag precis har börjat jobba efter betet... :eek: :cool:

Jag vill inte anstränga henne för jag vet inte vad hon pallar riktigt, hon är ju ändå gammal! :) :smirk:

Men tror ni att denna hästen släpar fötterna efter sig?
Nepp, man kan inte slappna av i 3 sekunder nästan för hon vill bara springa.. :o
Älskar att sätta av i full galopp på ängar och raksträckor och igår så skulle hon börja trava på asfalten.. :confused:

Jag tycker det är jättekul att hon är pigg men till en viss grad, för en vecka sedan gick hon omkull då hon tog bettet och stack. :crazy:

Hon är dessutom STENHÅRD i munnen, vad ska man göra åt det? :(

Behövde bara skriva av mig, och jag kan dessutom tala om för er att jag är jätteglad över min Tärnis! Den dagen Tärna dör så slutar jag rida, det finns ingen häst som henne...
Förr när jag skulle rida så kände jag motvilja men nu riktigt längtar jag till nästa gång då jag ska rida...
Åhhhhhhhh, älskar min Tärna... :d :angel: :love:

Kramar

Sv: Vad ska man göra med gammal häst?

Hmm... Vad vill du få ut av tråden?

För det första så sticker ingen häst får att den blir lycklig av det. En häst mår bra av att veta gränserna, den vill ha en ledare, en "olydig" häst är inte tillfreds med sig själv. Så är det, det är hästarnas natur. Flockdjur är inte "olydiga" de följer regler och håller på gränserna för att överleva men kan testa gränser för att se om ledaren är en värdig ledare (dvs klarar av att hålla flocken undan faror).

Dessutom så mår ingen häst bra av att springa okontrollerat, speciellt ingen gammal häst. Det är den lättaste gränsen att sätta för dig, din häst får inte sticka så är det bara.

Ang hårdhet i munnen så antar jag atta du vet (annars så får du ju höra det nu;)) att det beror på en hård hand och inget annat. Det går att "bota" till en väldigt hög grad (dvs så mkt att hästen är jättemjuk i munnen tills den "stänger av ryttaren" (slutar lyssna av ngn anledning) - då märks det om den blivit avtrubbade tidiagare i livet eller inte). Vill du bota det så kan du göra ngt så drastiskt som att sluta rida med kontakt med munnen. Då är det lättast för dig att veta när du ger en hjälp och inte. Vill du stanna så ger du hjälper för att stanna (det finns miljoner vis, det vikitgaste är att du vet VILKA hjälper du ger och vilket svar du vill ha, dvs du måste ha kontroll på först och främst din sits) ovh då ska hästen stanna. Gör den inte det får du rannsaka dina hjläper ohc när du är säker på att du har gjort helt rätt i situatonen så ger du en tydligare hjälp.

I ditt fall så är det nog lite "skit samma" i början (ledsen att behöva säga det...), din häst måste lära sig stanna för att inte skada er två.. Du hade behövt hjälp... PM:ar dig.

Det kan vara lite svårt då denna hästen inte är som andra hästar...

Denna hästen har aldrig i sitt liv haft sadel på sig, aldrig haft skor på sig, aldrig fått sprutor el ngt...

Så denna hästen är mkt sp!

Jag har bara denna hästen för att ta d lugnt i skogen och jag håller visst henne i lugna galopper.

Det är bara d att hon drar iväg, tror du att det är lätt att hålla i en 700 kg häst som aldrig blivit riktigt uppfostrad? Nä, det är det inte..

Och jag behöver ingen hjälp med min Tärna då jag inte släpper upp nya ryttare på henne!
Och jag är inte hård i handen, jag är väldigt mjuk i handen, och att hon är hård beror inte på mig! Hon är sån med alla ryttare.

Aja, hoppas jag inte lät för irriterad nu men det finns ingen häst som Tärna så därför undrar jag eg varför jag ens ställde frågan för ingen kan svara på den..

vad har det med saken att göra att hästen aldrig varit skodd/fått sprutor?
Aldrig haft sadel? Rider du barbacka då eller? Är den inriden alls? Kanske kan vara så att hästen inte förstår vad du menar med dina hjälper och därför inte stannar när du tar tag i den, utan kämpar emot det obehagliga genom att ta bettet och springa fortare...?

pimy skrev:
vad har det med saken att göra att hästen aldrig varit skodd/fått sprutor?
Aldrig haft sadel? Rider du barbacka då eller? Är den inriden alls? Kanske kan vara så att hästen inte förstår vad du menar med dina hjälper och därför inte stannar när du tar tag i den, utan kämpar emot det obehagliga genom att ta bettet och springa fortare...?

:bow:

Bra skrivet...

Till trådskaparen vill jag säga: om du har alla svaren och ilsket och nonchalant avfärdar allas råd, varför startade du då tråden?

men kom igen nu människor - tänk er själva, hästen är 28 år och som sagt inte direkt riden under dessa år. Tänk hur lätt det är att ge råd och förmaningar till alla andra! Jag garanterar att hästen är väldigt troligt skulle uppföra sig precis likadant med vem som än red. Inte sjutton bryr sig en 28 årig häst som aldrig blivit skolad om skillnaden om man har fina små hjälper eller ej. Det bryr den sig KANSKE om om man börjar träna regelbundet och får hålla på ett bra tag.... Men det duger inte som råd sådär som att det löser sig på direkten bara man gör si och så:)
I ert försvar måste jag säga till insändaren precis som denne noterat själv, att det kanske är onödigt att ställa frågan om det är som ovan, och råd så att säga inte hjälper.....? ;)

Min 25åriga häst har varit duktig och gjort sitt bästa hela sitt liv.... :love:

Nu på ålderns höst får han göra allt som han vill....

Min lilla grabb brukar rida honom då och då i grimma,han har lärt sig att svänga och dom skrittar mest runt och ser glada ut.

Han är numera ganska styv i benen(har varit en hetsporre innan),vilket gjort att han slitit m.k.t.

MIn åsikt är att gammla hästar skall ha extra omvårdnad gärna ridas försiktigt av lätta ryttare,skämmas bort och få göra lite som dom vill.

Abbe har aldrig någonsin varit fet men det är han i år.......
Vi kan numera ha honom lös och när vi rättar honom förstår han oss precis,om han t.x. vill rymma säger vi bara neej komhär och då förstår han.

Att ha en gammal häst är bara en ära och alla runt Abbe bara avgudar honom och säger aldrig ett ont ord till honom......

Att han skall lära sig nya saker och sådant är inte att tänka på,som pensionär har han all makt och det är vi som får lära oss av honom. :love:

Jag kan tyvärr inte se dina bilder!?

klicka på länken så får du upp en adress i adressrutan (där det står http://www.bukefalos.com + lite till just nu ;) ) och då suddar du bara bort det första http:// och klickar sedan på uppdatera-knappen så borde du se bilderna i förnstret...

Tack till dig som skrev detta: Att han skall lära sig nya saker och sådant är inte att tänka på,som pensionär har han all makt och det är vi som får lära oss av honom.

Jag lyssnar men ville bara veta hur mkt jag skulle ta i och inte mitt sätt att rida henne, att hon är svår att stanna har jag problem med! Men det går genom att ta och lätta ett visst antal gånger..

Jag är bara glad över att hon har denna livsviljan och inte är trött på livet, så fort man kommer med tränset gnäggar hon och kommer typ i full galopp för att bli hämtad.

Jag hoppas ni förstår att jag skrev denna tråd för att få hjälp om hur mkt och inte hur jag ska göra!

Tack för alla svar.. kramar

Ps. vad tyckte ni om min gumma?

Visst, ALLA hästar är individer men de tillhör faktiskt samma släkte så de fungerar i grund och botten likadant.. Och ju fler hästar man haft hand om desto mer kan man sätta sig in i om man har lite förståelse, dvs det finns nog fok som kan hjälpa dig med din häst även om man kanske inte tror det... Men visst vill du inte ha hjälp så se då till att ta bort tråden för annars så kommer du få svar...

Vad hästen har varit med om (eller inte varit med om) är det första man måste ta hänsyn till när man handskas med den. Har di häst inte blivit riktigt uppfostrad och inte lärt sig lyda ex förhållningar så bör du ju inte heller rida henne i högre gångarter inna du lärt henne det? Låter inte det rimligt?

Och jo, med konsekvens så går det att "lära gamla hundar sitta" i de allra flesta fall det är bara det att de alltid kommer bära med sig sina tidigare erfarenheter. Visst kan man skämma bort pensionärer men inte så att det gör dem illa (ex få springa som de vill, "övergödas" eller liknande).

"Och jag behöver ingen hjälp med min Tärna då jag inte släpper upp nya ryttare på henne!" Det är riktigt egoistikst att säga så.. HÄsten är INTE tillför dig, du är tillför hästen och har ett extremt stort ansvar. Tänk på att allt du gör fel (oavsett om det är pga okunskap eller annat) så blir det hästen som lider av det så man ska ALLTID vara beredd att ta bra hjälp, det vår skyldighet om vi har hand om djur.

Tack för hjälpen med bilden,men ser fortfarande inte,skall begära in specialstyrka när de kommer från skolan...... :p

Jag hade dessutom tänkt skicka en bild på Abbegubben men det var inte att tänka på............ :confused: :angel:

Nu är det ju inte så att min Abbe är övergödd och han går i en hage men får vara lös när vi är med.........

Det jag menar ang. gammla hästar är att det precis som du säger viktigt att ta hänsyn till vad hästen varit med om.

Men det är ju heller inget okänt fenomen att nordisar kan vara starka.....

Och är man gammal så har säkert styrkan även förvandlats till åldersstelhet,som nog kan vara svår att träna bort vid 28års ålder .

Självklart kan man lära gammla hundar sitta allt annat är en myt,Abbe var 16år när han lärde sig h.galopp.....

Frågan är när man endå ska sluta lära dom att sitta.........

Man ska sluta lära dem sitta när de inte gagnare dem själva. I detta felalt fickc jag intrycket att hästen stack med henne titt som tätt och att hon ville ha hjälp, var fallet inte så så kan hon ju bortse från mina inlägg eller hlet enkelt tala om det. Var det så iaf så anser jag att det är hennes skyldighet att ta hjälp får det är minsann inte hälsosamt att springa runt som en tok om man är 28.. Hopppas du/ni inte tar det för negativt, har väl sett för många hästar må dåligt (fysiskt eller psykiskt) av okunskap..

Jag förstår vad du menar nu.....
Gick tillbaka och läste....... Som vanligt trodde jag bara att det var lite skämtsamt....

Man skall absolut inte spurta omkring med en gammal häst.......

Hon bör nog bara skrittas kontinuerligt......

Jag har oxå sett ganska nyligen en 30åring som fått jobba alldeles för hårt,men jag har vänligt och efterhand fått dessa ägare att låta hästen ta det lugnt,med bara mindre lättare ryttare...

Ferrari skrev:
men ville bara veta hur mkt jag skulle ta i och inte mitt sätt att rida henne, att hon är svår att stanna har jag problem med! Men det går genom att ta och lätta ett visst antal gånger..

Jag hoppas ni förstår att jag skrev denna tråd för att få hjälp om hur mkt och inte hur jag ska göra!

Hänger faktiskt inte riktigt med;) Vill du att vi ska hjälpa dig med att få stopp på hästen eller vill du veta hur mycket du ska rida henne?

Få stopp på har jag nog svarat på om jag inte minns fel..

Ang hur mkt hon ska ridas så finns det endel riktlinjer men det viktigaste är att du ser till hur hästne reagerar på träningen. Ett drömschema för en gammal häst är att ridas varje dag men lugnt. SKrittas fram minst 20 min och minst lika lång avskrittning. Beroende på i vilken kondition hon är nu så kan det räcka eller så lägger du in lite jobb mellan skritten. Ska du rida mera så är lugna trav- och galoppass att föredra, sticker hon lätt så håll dig till trav. Låt bli nedförsslut så mycket du kan och gå endast i balanserad (gärna i rätt form) nedför och halter om det inte är för brant. Avstå från små volter och longera helst inte alls då det sliter mycket.

Skritta enbart hästen. den håller inte för att leka med på detta sätt. det slutar bara med att den blir hutlöst stel. herregud människa

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 178
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 464
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar