vad ska man göra??

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Beyliitah

vad ska man göra med en 9-åring som bara skriker hela tiden och aldrig lyssnar eller pratar om det är något?? :crazy: hon har varit hemma i ca 30 min och jag är redan skittrött på henne... :confused: :confused: :confused:
 
Sv: vad ska man göra??

Therese är sådan så fort hon inte får mat i sig. Jag nästan trycker i henne en musli bar när hon sätter foten innan för dörren. Då blir det tyst på henne.
Pejla lite hur det är i skolan. jag märker på Therese som är 10 att on är värre om det varit jobbigt i skolan. Det är precis som att hon tar ut sig helt i skolan för att vara trevlig där, hemma kan man var grinig om orken tryter:smirk:
 
Sv: vad ska man göra??

Beyliitah skrev:
vad ska man göra med en 9-åring som bara skriker hela tiden och aldrig lyssnar eller pratar om det är något?? :crazy: hon har varit hemma i ca 30 min och jag är redan skittrött på henne... :confused: :confused: :confused:

Vad skriker hon om då? Är hon trött? Jobbigt iskolan? Elaka kompisar? Oftast har ju beteendet en förklaring men det kan vara svårt att få orsaken framlockad ur ungarna.

Sätt er ner med nåt att äta / dricka, prata om nåt neutralt, försök hitta en nivå som ni når varandra på.
 
Sv: vad ska man göra??

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Menar du att hon gallskriker när hon vill något, istället för att berätta vad det är hon vill, och då måste ni gissa?

Jag skulle i så fall förklara att hon måste säga vad hon vill, annars får hon det inte, sen skulle jag helt ignorera att hon skrek, men kommit springande på stört så fort hon började kommunicera. Så hon verkligen känner att det lönar sig att göra rätt.
 
Sv: vad ska man göra??

Beyliitah skrev:
vad ska man göra med en 9-åring som bara skriker hela tiden och aldrig lyssnar eller pratar om det är något?? :crazy: hon har varit hemma i ca 30 min och jag är redan skittrött på henne... :confused: :confused: :confused:


Och då sätter du dig vid datorn?????
 
Sv: vad ska man göra??

Ställ henne på farstubron, och stäng dörren! du hör ju ändå hennes budskap, och en 9 åring borde gå tala med;)

Skämt å sido, varför skriker hon???? bara högljudd i sitt "tal" eller missnöjd med livet????
Berätta mera!

* Jenny *
 
Sv: vad ska man göra??

Vad skriker hon om då? Har hon alltid varit sån här, är det ett invant beteende sen hon var yngre? I såfall måste du ju sätta tydliga gränser och vara stenhårt konsekvent med de gränserna. Om hon skriker enbart för att få uppmärksamhet på sin person och få sin vilja igenom och aldrig lyssna till dig låt henne gå till sitt rum och vara där tills hon tänker tala om vad hon vill i normal samtalston. Likaså om hon inte lyssnar på dig, skicka henne till hennes rum så kan hon stanna där tills det går att föra ett normalt samtal med henne. Gör det varje gång så lär hon sig snart att det inte lönar sig att skrika och gapa för att få igenom det hon vill.

Tala också om varför du gör så här mot henne, att du bllir trött och ledsen av att hon skriker och gapar jämt, du måste ge henne en förklaring till varför, men detta kan du inte göra när hon är arg utan ta det när hon är lugn och kan lyssna på dig.

Om hon däremot skriker och gapar på ett utåtagerande sätt och det här beteendet har kommit plötsligt för att något är rejält fel i livet t.ex. i skolan, med kompisar eller liknande så måste du försöka få ett allvarligt samtal med henne när hon är lugn och sansad och mottaglig för vad du har att säga och fråga henne. Förklara på ett lugnt och sakligt sätt att du vill hjälpa henne om det är något som är fel men då måste du få förtroendet för att få veta vad som är fel. Förklara att du inte kommer att bli arg eller ledsen på henne och att du vill få en chans att hjälpa henne.
 
Sv: vad ska man göra??

Såg nu i din profil att du bara är 13 år, alltså är det ett syskon till dig antar jag. Du får väl prata med era föräldrar antar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 367
Senast: Imogen
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fille
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp