Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad väger din ponny nu?
Jag räknade lite på hippocampus utefter din grovfoderanalys, hästens ålder, vikt, arbete osv.
jag får dock inte ihop det så att det blir tillräckligt med protein..
jag skulle gett den:
7 kg hö
60 gram krafft miner röd
morötter
Prova byta ut ett kilo hö mot lucernhack. Det är ju också grovfoder. (Viktigt att väga upp när man ger, för det är så fluffigt att man oftast annars ger alldeles för lite. )
Du har ett katastrof hö, kvoten ligger på bara 3.2 knappt, bör liga på minst 6. Din häst är troligen inte tjock, utan är bukig pga proteinbrist. Ta bort havren (du har redan överskott på mj genom grovfodret. Lägg till nått kg Lusern eller några hg soja (Lusern är skonsammare men dyrare)
Tack för ditt tips.
Ponnyn kom för 7dagar sen så det beror inte på mitt hösilage,hon var tjock när hon kom.
Men hon går ute i gräshage,med mkt gräs,ska hon ha mkt protein då?
Tänkte på fång risken?
Menar du att jag ska ge lucern som tillskott eller som helfoder?Fång beror inte på för mkt protein. Har hon haft fång tidigare eftersom du undrar? Det har i så fall varit större risk med kraftfodret som hon har fått.
jag hade gett henne så mkt lusern jag ville betala för och ev kompletterat med soja eller liknande. Lusern är ett grovfoder som är bra för hästar kanske speciellt för fånghästar eftersom det är snällt mot magen.
Jag menar att du ska ge lusern som ett proteintillskott så att den får i sig tillräckligt med proetin. Energi lär den inte behöva om den ska gå ner i vikt.
Att ge kraftfoder till en häst som går på bete i början av sommaren kan nog vara lite riskabelt.
Men om det inte är din häst vet jag inte vem som ska bestämma?