Vad ska man ge i stället för havre?

lis

Trådstartare
Har läst mej till här på forumet att minska havren har bra effekt om man vill banta sin häst. Vad ska man ge i stället för havre?

Sv: Vad ska man ge i stället för havre?

Vad har du för häst,
och vad har du för värden i ditt grovfoder?

Du kanske inte behöver ge något krafftfoder alls.

Ska man banta hästen ska man inte ge något allas istället för havre. Den ska ju ha mindre energi för att gå ner i vikt. Ge lite morötter eller så om den blir ledsen när de andra får, och ev ett proteinfodermedel om det är dåligt med protein i höet så hästen inte tappar muskler utan bara fett.

Tja, om hästen behöver banta skulle jag säga-inget alls?

Men det har förstås att göra med vad för hö du har och varför hästen är tjock?

Ett generellt svar:

Inget alls.
Du minskar ju på havren för att den tillför energi som hästen inte gör av med utan bara lägger på hullet.

Däremot är det viktigt att hästen inte får brist på andra näringsämnen som protein och mineraler, så se över hela foderstaten när du ändå håller på, sas.

Hö analys: ts:71% råprotein:52g/kg Smb.protein:23g/kg Energi:7.2mj/kg Ca:2.3g/kg P:2,0g/kg Mg:1.8g/kg K:19,9g/kg
Har bara ponnyn på foder,och hon behöver gå ner i alla fall 40kg.
Det är en newforest 15år som ska tävla och tränas i hoppning.
Enligt ägaren så ska hon ha: 6kg hö 2liter krosshavre+extra havre efter ridning 1,5liter torr betfor.Hon behöver gå ner i vikt men samtidigt måste hon ju ha så hon orkar jobba.

Jag räknade lite på hippocampus utefter din grovfoderanalys, hästens ålder, vikt, arbete osv.
jag får dock inte ihop det så att det blir tillräckligt med protein..

jag skulle gett den:

7 kg hö
60 gram krafft miner röd
morötter

Senast ändrad:

Prova byta ut ett kilo hö mot lucernhack. Det är ju också grovfoder. (Viktigt att väga upp när man ger, för det är så fluffigt att man oftast annars ger alldeles för lite. )

Jag räknade lite på hippocampus utefter din grovfoderanalys, hästens ålder, vikt, arbete osv.
jag får dock inte ihop det så att det blir tillräckligt med protein..

jag skulle gett den:

7 kg hö
60 gram krafft miner röd
morötter

Kan man inte ge lucern?
Eller sojamjöl?

Du har ett katastrof hö, kvoten ligger på bara 3.2 knappt, bör liga på minst 6. Din häst är troligen inte tjock, utan är bukig pga proteinbrist. Ta bort havren (du har redan överskott på mj genom grovfodret. Lägg till nått kg Lusern eller några hg soja (Lusern är skonsammare men dyrare)

Prova byta ut ett kilo hö mot lucernhack. Det är ju också grovfoder. (Viktigt att väga upp när man ger, för det är så fluffigt att man oftast annars ger alldeles för lite. )

O jäklar jag trodde jag skrev i en annan tråd. Jo höet har toklite protein i sig. Det är nog bäst att lägga till ett proteinrikt foder, soja eller krafft protein eller liknanade. Annars blir det mycket lusern att lägga på, dyrt!

Du har ett katastrof hö, kvoten ligger på bara 3.2 knappt, bör liga på minst 6. Din häst är troligen inte tjock, utan är bukig pga proteinbrist. Ta bort havren (du har redan överskott på mj genom grovfodret. Lägg till nått kg Lusern eller några hg soja (Lusern är skonsammare men dyrare)

Tack för ditt tips.
Ponnyn kom för 7dagar sen så det beror inte på mitt hösilage,hon var tjock när hon kom.
Men hon går ute i gräshage,med mkt gräs,ska hon ha mkt protein då?
Tänkte på fång risken?

Tack för ditt tips.
Ponnyn kom för 7dagar sen så det beror inte på mitt hösilage,hon var tjock när hon kom.
Men hon går ute i gräshage,med mkt gräs,ska hon ha mkt protein då?
Tänkte på fång risken?

Fång beror inte på för mkt protein. Har hon haft fång tidigare eftersom du undrar? Det har i så fall varit större risk med kraftfodret som hon har fått.
jag hade gett henne så mkt lusern jag ville betala för och ev kompletterat med soja eller liknande. Lusern är ett grovfoder som är bra för hästar kanske speciellt för fånghästar eftersom det är snällt mot magen.

Fång beror inte på för mkt protein. Har hon haft fång tidigare eftersom du undrar? Det har i så fall varit större risk med kraftfodret som hon har fått.
jag hade gett henne så mkt lusern jag ville betala för och ev kompletterat med soja eller liknande. Lusern är ett grovfoder som är bra för hästar kanske speciellt för fånghästar eftersom det är snällt mot magen.
Menar du att jag ska ge lucern som tillskott eller som helfoder?
Hon har inte haft fång innan,men eftersom ägarna säger att hon ska ha så mkt krafftfoder så blir jag lite orolig:confused:Hon ska ju gå i gräshage.Ägarna tycker jag ska dra ner på hösilaget i stället för hon orkar inte tränas utan havre. En kompis hade en ponny som fick fång eftersom hon gav lika mkt kraftfoder när hon släppte henne på gräs.Det får absolut inte hända.Jag blir jätte förvirrad:crazy:

Jag menar att du ska ge lusern som ett proteintillskott så att den får i sig tillräckligt med proetin. Energi lär den inte behöva om den ska gå ner i vikt.
Att ge kraftfoder till en häst som går på bete i början av sommaren kan nog vara lite riskabelt.
Men om det inte är din häst vet jag inte vem som ska bestämma?

Jag menar att du ska ge lusern som ett proteintillskott så att den får i sig tillräckligt med proetin. Energi lär den inte behöva om den ska gå ner i vikt.
Att ge kraftfoder till en häst som går på bete i början av sommaren kan nog vara lite riskabelt.
Men om det inte är din häst vet jag inte vem som ska bestämma?

Det är ju det jag har problem med:crazy: Om jag gör som dom vill är ju risken att hon får fång,och får hon det så är det ju mitt fel:confused: Det är ju inte säkert alls att hon får fång men jag vill gärna vara på min vakt. Det är någon som sagt till mej att newforest är fångbenägna. Om det är sant eller inte det har jag inte en aning om,men man blir ju faktist orolig ändå. Och ägarna säger att hon är ett matvrak,hon äter allt och lite till.Så det är därför hon är lite tjock.Men tack för ditt goda råd:bow: Jag får väl försöka prata med ägarna igen och se vad dom säger.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros