Vad ska jag välja som innervägg?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare hallontuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 10 118
H

hallontuss

Vi håller på att inreda stall på logen, och jag vet inte vad jag ska välja för material till innerväggar. Ytterväggarna är stående brädor, sen blir det papp och isolering, och sen innerväggarna. Jag hade tänkt välja OSB-skivor (ser ut som om de är gjorda av träflingor ungefär), för de är rätt billiga. De är inte så snygga men det går ju att måla dom. Har tillgång till billigt virke, så ett annat alternativ är ju att ha stående (eller varför inte liggande?) brädor invändigt också.

Vad har ni för innerväggar i ert stall? Gärna med bilder om ni har!

Sv: Vad ska jag välja som innervägg?

Har under en vinter haft en vägg med sådanna skivor som du beskriver. Men Den höll inte för hästarna, en spark eller ett bett och skivan nästan flisades. Så riktigt trä lär nog vara vara bättre som vägg.

Vi har OSB skivor, omålade och det ser riktigt fint ut. Men där det är reglar med luftspalter ligger skivirna dubbelt.

Vi ringde länsstyrelsen när vi inredde vårat och har för mig att byggrådgivaren sa att det måste vara minst 24 mm tjockt där hästarna kan sparka.

Så vill du vara helt säker på att det inte bara blir fint utan oxå godkännt, ring då länstyrelsen och fråga efter en byggrådgivare. :)

Jag håller också på att renovera en ladugård, och skulle inte kunna tänka mig att ha annat än liggande träpanel :). Virke är så pass billigt och dessutom hundra ggr snyggare än t ex skivor.

Som innetak har vi tänkt ha plåt i någon ljus färg.

Tack för tipset att det ska vara 24 mm.
Då blir det ju dyrare (och inte sparksäkert heller?) än vi tänkt, så då blir det nog liggande virke istället. Vi ska inte köpa färdig inredning utan sätta liggande brädor i u-skenor istället. Dessa har jag tänkt bränna lite eller betsa så de blir mörkare. Väggarna blir likadan upp till samma höjd som boxväggarna, sen laserar vi överdelen vit. Låter väl snyggt?

Jo, enligt länstyrelsens byggnads expert är det vad som krävs om det är luftrum mellan inner och yttervägg. Vi inredde vårt för ett år sen och har inte haft några som helst problem :)

Snyggt och ljust och väldigt lättskött med OSB blir det oxå. :D

Menar inte nu att det du beskrev skulle bli fult alltså :p Tvärtom! Låter fint.

Vi valde bort U-balk i detta stall eftersom det hade krävts så mycket och kostnaden skenade iväg. Fick dock köpa riktigt bra virke av en bekant till boxväggar etc som vi linoljat.

Är urusel på bilder, men vill du se så skicka ett PM med en mejl adress vet ja' :D

Jag ska ha liggande råspont som innervägg i mitt stall. Ytterväggen är stående träpanel, och innanför det sätter vi såndär papp (vad det nu heter som gör väggen vindtät) och innanför det blir det alltså liggande råspont. Ingen isolering, eftersom det ska vara ett kallstall (har ca 5 m i takhöjd) och byggnadsexperten jag frågade sa att pappen räcker alldeles utmärkt för att hästarna inte ska stå i drag.

Jag har plyfaskivor som innerväggar i mitt stall.

Så här såg det ut innan stallet var klart. Lägg märke till de hemmagjorda u-profilerna, så boxväggarna lätt kan plockas bort om man någon gång vill det. Sambon planerar redan för att ha sin 4-hjuling och vagnar där när jag inte har hästar längre (vilket jag förhoppningsvis alltid kommer att ha).
http://i46.photobucket.com/albums/f109/Lotta1101/Hastar/Mickesgar050831.jpg

Så här ser det ut nu när stallet är färdigbyggt och målat:
http://i46.photobucket.com/albums/f109/Lotta1101/Hastar/IMG_001620051120.jpg

Åååååååhh!! Jag gillade verkligen färgen i ditt stall. Såg himla trevligt ut!!

/Fanny.

Jag gjorde så att jag satte upp två lager råspont men det yttersta lagret nådde bara brösthöjd för att slippa byta hela väggen när det blir slitet.

Vi har gjort som du.Vi har upptill stående plank så det ser ut lite som panel. Sen jar vi en snal snygg list och sedan har vi liggande 1 1/5" plank. Dom övre är lite tunnare.

jag har i det senaste stallet två tum fyra virke ca 1.50 cm upp sen råspont över det , allt stående!

hallontuss skrev:
Vi håller på att inreda stall på logen, och jag vet inte vad jag ska välja för material till innerväggar. Ytterväggarna är stående brädor, sen blir det papp och isolering, och sen innerväggarna. Jag hade tänkt välja OSB-skivor (ser ut som om de är gjorda av träflingor ungefär), för de är rätt billiga. De är inte så snygga men det går ju att måla dom. Har tillgång till billigt virke, så ett annat alternativ är ju att ha stående (eller varför inte liggande?) brädor invändigt också.

Vad har ni för innerväggar i ert stall? Gärna med bilder om ni har!

Jag satte upp spontade brädor. Tämligen tjocka - minns ej hur tjocka. Det var det absolut billigaste materialet och jag tycker det är lättare att sätta upp än skivor. Började från golvet och de hakar i varandra på längden med. Det blev mycket snyggt. Hade det upp till höjden på boxväggarna och de i samma material.

Över detta upp till ca. 2,40 i höjd sedan plywoodskivor (som ju är lite tunnare) som jag målade vita. Det övriga träet lackerade jag bara. Blev väldigt fräscht och snyggt. Satte inte in ett innertak och behöll ladväggarna på höjden över. Det är ett mycket friskt och fräscht stall. Aldrig en dammpartikel eller knappt ens hästlukt i stallet. Inget hödamm där. Isolerade upp till 2,40 höjd med, för att få bort allt drag runt hästarna.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

MVC00200.jpg

Så här ser det ut. På andra sidan stallgången blev det två boxar och jag satte som du ser upp plywoodskivor i stallgången, mot sadelkammaren. Den behöver ju inte stå emot en hästspark genom nätterna.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
MVC00200.jpg

Så här ser det ut. På andra sidan stallgången blev det två boxar och jag satte som du ser upp plywoodskivor i stallgången, mot sadelkammaren. Den behöver ju inte stå emot en hästspark genom nätterna.

Hälsning Maja

Hej Maja,
Tycker din lösning verkar mkt intressant, -ska starta bygge här under hösten. Först ville jag ha utan isolering, men nu säger gubben att det kan bli problem med att vattnet fryser etc. Ser att du isolerat upp till 2,40. Det tilltalar mig också med det öppna taket.
Gallret över boxen, hur har du fixat det?

//Jezz

Mitt stall kommer se nästan likadant ut som ditt, med tak upp i nock, men med liggande panel upp till en viss höjd. (Dock oisolerat bakom.) Kommer välja lite grövre virke däremot, tror jag, för jag litar inte riktigt på mina hästar... I alla fall inte damen, hon kan bli lite tjurig ibland, och då är det inte helt ovanligt att det flyger iväg en spark!

Armani__ skrev:
Ja, den var verkligen fin! Vad heter färgen?

/Fanny.

Den ljusa färgen (som inte är riktigt vit) heter S1005-G90Y och den gröna färgen heter S5010-G90Y.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 640
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 636
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka