Sv: Vad ska jag tänka på när jag ska köpa häst?
BESTÄMM DIG REDAN INNAN DU BÖRJAR LETA HÄST, VAD DET ÄR FÖR NÅGON SOM DU VILL HA!!!
Skriv gärna upp det! Storlek, utbildiningsnivå, pris, ålder mm. Annars blir det lätt så att man kollar på det mästa... (för mig iaf...
)
GÖR INGENTING FÖRHASTAT!!! Var lite cool
Provrid flera gånger. Ta med tränare, kanske den kan rida hästen lite. Videofilma, både när du och ägaren rider. Åk gärna och titta på några träningar. Var med även i stallet! Kom inte ut och bara rid utan var med vid borstning, sadling osv.
KÄNN IGENOM HÄSTEN!!! Rygg, ben och kolla mun framförallt. Eller låt någon kunnig kompis göra det. Vi var nämligen iväg för att provrida en häst men vi såg att den var halt, det hade inte ägaren upptäkt...
KÖP A L D R I G EN HÄST SOM INTE ÄR VÄLMUSKLAD OCH I BRA KONDITION!!! (gäller om den är vuxen förstås) Då kan man utesluta mycket! Vi gjorde det misstaget när vi köpte vår andra ponny. Hon var omusklad och hade sommarmage och ingen vidare kondis. Senare, när hon började få bättre kondis men fortfarande inte riktigt var son hon skulle visade det sig att hon hade bogblads-inflammation...och senare även Elichias (hm, stavas det så?) Det blir så dyrt med alla veterinärkostnader. Då är det bättre tycker jag att lägga några tusen till och få en frisk och bra häst från början.
Vår C-ponny kostade ungefär 10 tusen mer än d-ponnyn men har i slutändan blivit mycket billigare, hon var musklad och frisk när vi köpte henne...
VETERINÄRBESIKTJA PÅ EN KLINIK MED B R A RYKTE. Hör dig för med flera olika personer innan ni bestämmer klinik! Det kan ju vara vissa personer på en klinik som är mindre bra och man bör undvika. Bestämm oxå här, redan innan besiktningen, hur du ska ställa dig till ev problem som kan uppkomma, öm i rygg, snett musklad el.dyl. Ta inte ägarens vanliga "hemmaveterinär", de kan i värsta fall snackat ihop sig...
RING OCH PRATA MED ägarens TRÄNARE. Vad tycker den/de är bra/mindre bra med hästen.
Man kan prata men ägarens stallkompisar. Hur är hästen mot andra människor? Det kanske bara lyder ägaren?
Och hur är rutinerna i stallet? Är de bra för hästen? Verkar den trivas?
Försök ta reda på vad hästen har varit med om tidigare. Tidigare ägare, vad den har gjot mm. Det kanske är något som kan påverka hästen som individ... Den kanske betedde sig annurlunda hos förra ägaren, kanske den trivdes bättre med det sättet att leva på?
De två senaste hästarna vi köpt har vi blivit tipsade om, den ena av tränare, den andra av tävlingskompisar. De har sett hästarna en hel del och har sett att de fungerar bra. Det känns lite säkrare då.
JÄTTEMYCKET L Y C K A T I L L MED HÄSTLETANDE OCH KÖP!!!