Vad ska jag tänka på när jag ska köpa häst?

Sv: Vad ska jag tänka på när jag ska köpa häst?

Hitta en häst som passar dig uifrån din personlighet och din utbildningpunkt.

Veterinärbesiktiga NOGA och skriv ett ordentligt kontrakt.

_ztina_ skrev:
Vad ska jag tänka på när jag ska köpa häst?

Ta med dig din tränare eller någon annan hästkunnig person som du kan diskutera med.

Videofilma och kolla hemma i lugn och ro.

Titta på många olika hästar så du får en uppfattning om vad du vill ha eller vad du inte vill ha.

Tänk på att det är lika dyrt att ha en dålig häst uppstallad som en bra dvs. det lönar sig att vänta lite om man inte har råd just nu med drömhästen.

jag tycker att det är viktigt att man har hästen på prov ett tag.

har hört om sånna som har drogat hästarna vid provridningen och sen så har man itne fått ha hästen på prov och så står man där med en galen/sjuk häst och har lagt ut typ 50 000 kr.

Om jag skulle köpa en ny häst nu skulle prio ett vara att den har en bra rygg. Ganska rak över ryggen, även om den är omusklad. Rund och fin helt enkelt, inte knotig som min ponny med tak-rumpa :crazy:

Är de din första egna?

Jag har bara ett råd, bortsett från att den ska va frisk mm mm, det är att du ska känna i MAGEN att där är han/hon!
Och va beredd på att det kan ta tid att hitta han/hon!

Vis av erfarenhet har vi köpt hästar här hemma för stammens skull, för tävlingsresultaten, för att vi ville ha en skäck osv osv.
men de har nästan allti blitt fel, däremot om du får känslan i magen så löser sej det mesta.

Nu utgår ja från att det inte är en tävlingshäst du ska ha på elitnivå utan en allroundvän som inte behöver nå till toppen då man givetvis tittar efter andra saker

Prova, prova och prova!

Inte bara ridning utan kolla så att du även gillar hästen i ALL hantering. Tex leda till och från hagen, fånga i hagen, sadla, tränsa, borsta mm.

Rid inte bara på bana utan kolla hur den uppför sig ute tex i skogen, på fälten, i trafiken.

Nöj dig inte med att ägaren säger att den är lättlastad eller lugn och snäll med hovslagaren. Prova själv. Be att få veta vem som brukar sko/verka hästen och prata med den personen.

Min väninna, som är ganska hästkunnig, fick ett rent helvete med en häst som blir en riktig djävul :devil: när hovslagaren kom.
Hon hade jättesvårt att överhuvudtaget hitta en hovslagare som ville ta sig an honom.

Så tänk ut först vad som är viktigt för dig och testa sedan.
En seriös och ärlig säljare har ingenting emot att man är noga. Det betyder ju att du tycker det är viktigt att du och hästen kommer att trivas med varandra. :)

Kop en hast som passar det du ska ha den till....och var rimlig i dina ambitioner!!
Har man inte tankt att tavla over 1 meter, sa behover man ingen tavlingshast som har vinster i 1.35+.
Vill man kunna rida ut pa lang tygel ibland, ska man kopa en hast som inte ar tittig och hoppig.
Soker man en hast som kan ta en ut pa tavlingsbanan och visa resultat sa koper man en sadan hast.

Man koper hast efter ett verkligt behov - inte en drom!! Om du om 5 ar kommer fram till att du vill tavla GP dressyr, kan du kopa en ny hast da!!

Det där med magkänslan är otroligt viktig tycker jag, om man som du säjer letar efter en bra vardagshäst o inte elit, då finns det saker som är mkt viktigare för att komma någonstans. Jag har letat ett tag efter en ny häst, har tittat på diverse hästar men känner man inte för dem så hjälper det inte hur mycket diplom, tävlingsresultat, höga utställningspoäng osv de har. Visst vill jag ha en bra häst med tilltalande yttre, bra exteriör o gott psyke, men viktigast är kemin. Utan den blir inte vardagen rolig heller..

BESTÄMM DIG REDAN INNAN DU BÖRJAR LETA HÄST, VAD DET ÄR FÖR NÅGON SOM DU VILL HA!!!
Skriv gärna upp det! Storlek, utbildiningsnivå, pris, ålder mm. Annars blir det lätt så att man kollar på det mästa... (för mig iaf... ;) )

GÖR INGENTING FÖRHASTAT!!! Var lite cool :cool:
Provrid flera gånger. Ta med tränare, kanske den kan rida hästen lite. Videofilma, både när du och ägaren rider. Åk gärna och titta på några träningar. Var med även i stallet! Kom inte ut och bara rid utan var med vid borstning, sadling osv.

KÄNN IGENOM HÄSTEN!!! Rygg, ben och kolla mun framförallt. Eller låt någon kunnig kompis göra det. Vi var nämligen iväg för att provrida en häst men vi såg att den var halt, det hade inte ägaren upptäkt...

KÖP A L D R I G EN HÄST SOM INTE ÄR VÄLMUSKLAD OCH I BRA KONDITION!!! (gäller om den är vuxen förstås) Då kan man utesluta mycket! Vi gjorde det misstaget när vi köpte vår andra ponny. Hon var omusklad och hade sommarmage och ingen vidare kondis. Senare, när hon började få bättre kondis men fortfarande inte riktigt var son hon skulle visade det sig att hon hade bogblads-inflammation...och senare även Elichias (hm, stavas det så?) Det blir så dyrt med alla veterinärkostnader. Då är det bättre tycker jag att lägga några tusen till och få en frisk och bra häst från början.
Vår C-ponny kostade ungefär 10 tusen mer än d-ponnyn men har i slutändan blivit mycket billigare, hon var musklad och frisk när vi köpte henne...

VETERINÄRBESIKTJA PÅ EN KLINIK MED B R A RYKTE. Hör dig för med flera olika personer innan ni bestämmer klinik! Det kan ju vara vissa personer på en klinik som är mindre bra och man bör undvika. Bestämm oxå här, redan innan besiktningen, hur du ska ställa dig till ev problem som kan uppkomma, öm i rygg, snett musklad el.dyl. Ta inte ägarens vanliga "hemmaveterinär", de kan i värsta fall snackat ihop sig... :mad:

RING OCH PRATA MED ägarens TRÄNARE. Vad tycker den/de är bra/mindre bra med hästen.

Man kan prata men ägarens stallkompisar. Hur är hästen mot andra människor? Det kanske bara lyder ägaren?

Och hur är rutinerna i stallet? Är de bra för hästen? Verkar den trivas?

Försök ta reda på vad hästen har varit med om tidigare. Tidigare ägare, vad den har gjot mm. Det kanske är något som kan påverka hästen som individ... Den kanske betedde sig annurlunda hos förra ägaren, kanske den trivdes bättre med det sättet att leva på?

De två senaste hästarna vi köpt har vi blivit tipsade om, den ena av tränare, den andra av tävlingskompisar. De har sett hästarna en hel del och har sett att de fungerar bra. Det känns lite säkrare då.

JÄTTEMYCKET L Y C K A T I L L MED HÄSTLETANDE OCH KÖP!!! :bump: :bump:

Jag tycker du ska fundera över vilka egenskaper du vill att din häst ska ha, och göra en lista med de krav du har på den. Vad den ska kunna, hur den ska vara i hantering m.m m.m Du ska trots allt ha hästen ett tag, och ni ska trivas ihop.
Jag gjorde en jättelång lista, med rätt barnsliga krav. Men det lönade sig. Nu har jag världens finaste gosse! en pigg hopphäst som är världens snällaste att rida ut på. Hur pigg/glad han än är har han aldrig brallat med mej på. Och om man släpper ihop honom med en ny häst, kan den andre lyfta på benen och skrika när de hälsar, men min kille bara står still, rör sig inte ur fläcken och säger inte ett knyst. Inte en gång har jag tvekat på om han är rätt för mej. För han bara är det. Han är mannen i mitt liv :love:

Världen är full av hästar, så ta god tid på dej. Många gör felet att ta första bästa. Men sen kan det ju även vara så att den första bästa, är den rätta.

Lycka till! O hoppas du har samma tur som jag haft.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 877
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar