Vad ska jag ta mig till?

L

Liipet

Jag förlorade mitt arbete för ett par månader sedan, på grund utav nedskärning av personal. Trist och oerhört påfrestande för ekonomin, speciellt när man har stallet fullt av hästar som hela tiden kostar pengar. Till min stora hjälp har jag dock min sambo, som även har en egen häst. Han har lovat att hjälpa till ekonomiskt tills jag hittar ett nytt jobb. Jag har även satt ut annons på två utav mina hästar, just bara för att jag inte har råd att ha dom kvar. Det tar emot.. hjärtat skriker men vad ska man göra? Livet är orättvist.

Jag har blivit riktigt deprimerad den sista tiden. Det enda jag gör om dagarna är att gå upp klockan 07.30, släppa ut hästarna, fodra, rasta hunden och sedan gå in och äta frukost. Sambon jobbar oftast och kommer inte hem innan 18.00, alltså spenderas dagarna helt på egen hand. Jag har inte ett öre över att ens åka till affären och träffa folk eller hitta på något annat. Dagarna ser exakt likadana ut för mig i stort sett och det är det som gjort mig deprimerad, antar jag.

Jag har nu kommit så långt i min depression att ingenting är roligt längre, minns inte sist jag skrattade och hästarna.. de känns mest som ett tvång. Usch. Försöker minnas tiden då jag älskade allt och alltid var så glad.. det var bara ett tag sedan, men jag kan inte minnas.

Vad ska jag göra? Fler i min situation?

Sv: Vad ska jag ta mig till?

Jag har blivit riktigt deprimerad den sista tiden. Det enda jag gör om dagarna är att gå upp klockan 07.30, släppa ut hästarna, fodra, rasta hunden och sedan gå in och äta frukost.

Är du så deprimerad att du inte klarar av att hantera dina hästar eller hunden under dagen tycker jag du ska söka.

Om inte, så tycker jag du ska sköta om hästarna och hunden, rid, gå ut och gå, rykta, träna annat, det finns massor att göra.

Jag har det inte riktigt så illa som du men det lutar åt det hållet.
Jag är säsongsanställd och går arbetslös dec-mars.

Tänk på allt det negativa med att ha jobb ;)
Man måste gå upp tidigt
Man kommer hem efter att det blivit mörkt
Man är trött efter jobbet, orkar inte pyssla i stallet.
Gubben är sur för att man är aldrig hemma (ja kanske inte din)

Och tänk på allt det positiva med att vara "ledig" :)
Det är så skönt att kunna vara i stallet i flera timmar
Man kan rida ut när det är ljust, eller rida överhuvudtaget
Man kan pyssla om sina älsklingar mycket mer

Att det sen är ett helsike rent ekonomiskt får man låta bli att tänka på, jag oroar mig bara när räkningarna ska betalas och sen försöker jag njuta av att ha tid för sonen och hästarna istället för att stressa runt som jag brukar få göra annars.

Övriga tips (som du säkert redan fått) är att se över alla utgifter.
Ta bort allt onödigt du inte måste ha.
Byt till andra leverantörer eller abonnemang på det du måste behålla. tex el, telefon mm.
Se över fodret till hästarna, dom kanske inte behöver ha så mycket kraft eller kanske en billigare sort?
Se över försäkringar, mycket att spara både på premier och i skydd om olyckan skulle vara framme.

Se allt det positiva och våga tro på att du får ett nytt jobb och att allt kommer att bli bättre!

Kom nu att tänka på att du har ju flera hästar!

Sätt ut en annons där du söker medryttare/skötare. alt, halv-hel fodervärd
Då får du sällskap hem till gården och ni kan pyssla och rida tillsammans.
Fodervärdar betalar ju för hästen också, även en del medryttare.

Sök jobb, ta det som finns. Det brukar fattas folk inom vården så det är ju bara att börja på timmar inom det tills man hittar ett nytt jobb. Det är kanske inte ett så roligt jobb men det kommer iaf in pengar på kontot.

Skaffa fodervärdar till hästarna så kanske du slipper sälja.

Lycka till

Ser att vi bor i samma landskap.... Vi kanske skulle slå oss ihop och vara deppiga ihop....Jag mår dåligt p g a ungefär samma saker som du....

Jag har inget riktigt bra tips till dej förutom att försök ta tillvara på dom små sakerna som kan göra en glad, en blick från din älsklingshäst....att vädret är vackert....Kanske låter konstigt, men ibland får man leta reda på saker som kan göra en glad, även om det bara varar nån sekund...Sen får man leva på det sålänge det går....

Kram på dej Domino_s

Även om man inte har ett arbete så är det bra att göra rutinmässiga saker. På så vis är det bra att du har din hund och din(a) häst(ar). Då blir din dag balanserad och du har enklare att komma tillbaka in i ett arbete igen. Försök att se vad du har - skatta dig lycklig över att du har en underbar sambo som stöder dig i en sådan här situation.

Att vara arbetslös och ha djur är många gånger en påfrestning. Hästar är dyra djur och i en situation då man mister sitt arbete, finns det i regel andra hål att stoppa pengar i. Man behöver helt enkelt göra det som man måste för att komma vidare. Det låter hårt- men för sin egen skull finns inga andra alternativ. Att förlora sitt jobb leder många gånger till drastiska åtgärder om man inte har ett större kapital - och det är inte många som har haft råd att ha det idag.

Drastiska åtgärder i ditt fall kan vara att behöva sälja/låna ut de flesta av dina hästar och/eller ev flytt beroende på vad du bor i för kommun.

Försök att tro på en förändring även om den känns som långt borta. Det är en styrka att omvända negativa tankar till att bli bränsle. Uppskatta dig själv och det du har. Många andra i din situation är helt ensamna.

Tro på dig själv och vägra låta motgångarna trycka ner dig helt i sanden!

Jag förlorade mitt arbete för ett par månader sedan, på grund utav nedskärning av personal. Trist och oerhört påfrestande för ekonomin, speciellt när man har stallet fullt av hästar som hela tiden kostar pengar. Till min stora hjälp har jag dock min sambo, som även har en egen häst. Han har lovat att hjälpa till ekonomiskt tills jag hittar ett nytt jobb. Jag har även satt ut annons på två utav mina hästar, just bara för att jag inte har råd att ha dom kvar. Det tar emot.. hjärtat skriker men vad ska man göra? Livet är orättvist.

Jag har blivit riktigt deprimerad den sista tiden. Det enda jag gör om dagarna är att gå upp klockan 07.30, släppa ut hästarna, fodra, rasta hunden och sedan gå in och äta frukost. Sambon jobbar oftast och kommer inte hem innan 18.00, alltså spenderas dagarna helt på egen hand. Jag har inte ett öre över att ens åka till affären och träffa folk eller hitta på något annat. Dagarna ser exakt likadana ut för mig i stort sett och det är det som gjort mig deprimerad, antar jag.

Jag har nu kommit så långt i min depression att ingenting är roligt längre, minns inte sist jag skrattade och hästarna.. de känns mest som ett tvång. Usch. Försöker minnas tiden då jag älskade allt och alltid var så glad.. det var bara ett tag sedan, men jag kan inte minnas.

Vad ska jag göra? Fler i min situation?

Du är ingalunda ensam i detta. Har själv förlorat jobbet för någon månad sedan o känner att 2009 kommer att bli jobbigare än någonsin. Har två pållar
som ska ha mat o försäkras o.s.v
Det räcker att man läser i tidningen så deppar man ju ihop, alla spår mer eller mindre ett svårt år. (hoppar de rubriker i tidningen nu för tiden)
Finns det ingen som du kan rida ut med ? Man behöver att umgås lite med andrar likasinnade människor. Sedan får Du nog göra så som jag söka allt i
jobbväg , trist ! Men kanske ett måste för att överleva.
Ekonomisk kris tär även på relationernar o allt annat som det för med sig o det finns bara ett sätt, kämpa Dig ur det för även om Du inte har ett arbeta så är Du lika bra för det. SÅ KOM IGEN GASKA UP DIG!!!!!!!!!!!!

man blir deprimerad av att vara arbetslös.
det enda som hjälper är att söka jobb.
va beredd på o ta ett skitjobb. man måste ha inkomst helt enkelt.
(och en sysselsättning...)

ekonomiskt hjälper det absolut att inte ha häst när man är arbetslös, men det hjälper inte mot depressionen.

Jag är i samma situation som du. Eller den kommer förmodligen bli så nu iaf, min anställning slutar idag den 4 januari, jag har varit anställd på samma ställe och jobbat heltid i 5 år där. Jag har ingen häst längre och ingen hund att lägga tid på bara 2 tråkiga katter som bara sover om dagarna och är livliga om kvällarna:devil:. Jag har 2 barn visserligen och sambo men han kommer inte hem förens runt halv 5 så jag vet i f*n vad jag ska göra på dagarna. Skjutsa ungarna till dagis/skolan. Hmm, sen då? Nej, det suger att vara arbetslös. Att skaffa häst skulle jag aldrig ha råd med så länge jag är arbetslös. Att hitta jobb här omkring är i princip helt omöjligt utan utbildning.

Men iofs så är det skönt på ett sätt att vara hemma, man hinner med sånt man inte hinner/orkar med annars, städa tex:d Det är den ekonomiska biten som gör att man vill jobba. Och den sociala med för den delen.

Sökte till en vuxenutbildning men jag var förmodligen för sent ute så där kommer jag säkert inte in iaf. Även om jag hade varit ute i god tid så hade jag säkert fått avslag iaf från kommunen för dom har ju inga pengar:(

Men har du funderat på att plugga kanske? Din kommun kanske har bättre ekonomi till sånt än min? Det finns massa vuxenutbildningar att söka. Då har du nåt att göra om dagarna plus att det kan leda till jobb efter det.

ha, känner igen mig väldigt i din beskrivning.. har varit arbetslös i snart tre år, och har en sambo som är egen(innebär 14tim arbetsdag minst).. har en dotter på två år, hästar hund grisar ja, det mesta.. alla tycker att "åh vad skönt för dig att vara hemma, man hinner ju så mycket!" jaså.... jag hinner ingenting. sitter bara mest och glor in i väggen och röker för mycket.. visst kommer det perioder när man piggnar till, men dom är mer och mer sällsynta.. kommer inte ihåg när jag gjorde nåt sist för att jag VILLE istället för MÅSTE.
jag försöker att hitta på saker som jag brukade tycka om, men det är inte ofta det funkar, och speciellt inte med en tvååring.. har träffat flera läkare i ett fysiskt ärende som var övertygade om att jag är depperimerad, jag vägrar dock att tro dom, fast jag kanske vet innerst inne. den ena ville dessutom knöla på mej en massa piller(!)
men jag säger som föregående talare, försök att hitta en kurs eller nåt inom till exempel komvux, eller hitta en medryttare som kan "tvinga ut dig" på ridturer.. eller varför inte hitta en hobby till? sy eller öh....gör smycken? går ju att göra fina av ståltråd, och den är ju inte dyr..

*kl*

Blir det verkligen så hemskt mycket tid över när man är arbetslös?:confused: När man är inskriven som arbetslös hos Arbetsförmedlingen ska man ju söka jobb på heltid, inte bara kolla i platsbanken utan även kontakta (telefon, personliga besök) potentiella arbetsgivare, skriva och skicka in en massa ansökningar, m.m., motsvarande 8 h dag / 40 h vecka. Borde inte bli så mycket dötid över...

KL

Man kan ju inte annat än att beundra TS för hennes påhittighet, hon är iaf inte så deprimerad att hon inte orkar sitta vid datorn och hitta på nya nick. Bannad-igen.:grin:

Vad tråkigt att du tappat ditt jobb och framför allt för att du mår så dåligt och måste sälja iväg dina hästar. Säger som Kallebus, lägg ut annonser och sök medryttare/fodervärd till dina hästar, kan nog avlasta ganska mycket för dig. Hoppas det blir bättre och att du hittar ett nytt jobb! :(

KL

Man kan ju inte annat än att beundra TS för hennes påhittighet, hon är iaf inte så deprimerad att hon inte orkar sitta vid datorn och hitta på nya nick. Bannad-igen.:grin:

Kanske heller inte så begåvat att som TS (hur gärna hon än tror att ingen vet vem hon är) sitta och skriva öppet på ett forum att hon känner att hästarna mer är ett tvång, samtidigt som hon annonserar om att hon kan ta emot hästar för inridning m.m :crazy:

Inte precis en sån jag skulle vilja lämna mina hästar till :crazy:

Men ja, vad gör man? Man tar sig i kragen och rycker upp sig. Hittar man inget jobb finns det flertalet utbildningar man kan haka på.

Att bara sitta hemma och "tycka synd om sig själv" kommer man ingen vart med.
Been there done that allt för många gånger, och det går mest ut över omgivningen och förbättrar inte läget för någon.

Är man i det skick att det mesta känns jobbigt och att man känner att man inte kan lösa det själv tycker jag man ska söka proffessionell hjälp. Pillrerna som läkarna enligt vissa så gärna skriver ut har dessutom för mig funkat jättebra, och då har jag ändå gått igenom några sorter.

Vad tråkigt att du tappat ditt jobb och framför allt för att du mår så dåligt och måste sälja iväg dina hästar. Säger som Kallebus, lägg ut annonser och sök medryttare/fodervärd till dina hästar, kan nog avlasta ganska mycket för dig. Hoppas det blir bättre och att du hittar ett nytt jobb! :(

TS har ju ingen ridbar häst i dagsläget. Unghästar samt ett dräktigt sto som inte rids.
Inte så lätt att kanske hitta medryttare då precis.

TS har ju ingen ridbar häst i dagsläget. Unghästar samt ett dräktigt sto som inte rids.
Inte så lätt att kanske hitta medryttare då precis.

Oj, slarvläste nog. Men då vart saken värre :(

Hur orkar ni hålla reda på vilka som har ursprungsnick och inte - lägger ni verkligen vikt på att finna vem som tillhör vilket/vilka nick hit och dit? Och spelar det någon roll? Blir frågan mindre värd?

Jag ser på frågan och blir intresserad av frågeställningen. Om ni funderar på hur en människa kan driva en verksamhet och samtidigt be om åsikter på personliga problem så kanske det vore bättre att ev sända mail till personen ifråga - eftersom ni redan vem vem denne är. Varför stjälpa med något som inte alla har med ursprungsfrågan att göra?

Hur tänker ni som liksom lägger iallafall om än en liten vikt på att någon byter Nick? En fundering bara ....

Senast ändrad:

Hur tänker ni som liksom lägger iallafall om än en liten vikt på att någon byter Nick? En fundering bara ....

Jag kan säkert svara även för en del andra i tråden.....ursprungsnicket är bannad, då får man inte hålla på, som TS, att hela tiden skaffa nya. Så hon har inte gått vägen via Gunnar för att byta nick, skillnad.

Sedan kan man tycka att TS borde ta tag mer i sitt liv än att sitta och klaga på olika forum, och som sagt, mår hon så dåligt att hon inte orkar något:grin:, då tycker jag fortfarande hon ska söka, det är den hjälpen jag rekommenderat från början och inget fel i det, eller?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 622
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 676
Senast: Johannna1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 814
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka