Vad ska jag ta mig till!!!!

T

Tess82

Min 30 åring håller på att tyna bort!
Till saken hör att han fick fång för första gången förra sommaren.
Jag ger ca 12kg hö/dag,2,5kg lusernhack,mineraler,rapsolja.Det finns även lite gräs i hagen som han kan tugga i sig av. Jag ska avmaska nu i veckan, men det gjorde jag för 8v sedan oxå.Tror inte att det är det iaf.

Han är en otroligt pigg pensionär som endast promenadkörs ibland. nu har han bara stått och haft det skönt ett tag.

Löjlig fråga kanske men kan de gå ner i vikt av att bara inte göra någonting??

Jag förstår ju att han har åldern emot sig o så,men man måste kunna göra något!!

Ras: New Forest

Tacksam för alla seriösa svar :(

Sv: Vad ska jag ta mig till!!!!

Prova att lägga till krafft rehab, det kan du blöta om han har svårt med tänderna.

Klarar han av kraftfoder? Krossad havre och framförallt korn?

Annars kan jag tänka mig att det nog blir att svårt att hålla hullet på en så gammal fånghäst

Vad har höet för värden?

Har du ett kasst hö spelar ingen roll vad du ger i övrigt, hästen kommer ändå inte att "ta sig"...

Kan det vara så att han har svårt att tugga höt o då inte kan tillgodogöra sig näringen? Kan ju rekommendera Lusernpellets som är ordentligt uppblött så han inte behöver tugga så. Är tänderna kollade förresten? Var försiktig med havre o korn då det innehåller mkt stärkelse o det är inte bra för fångisar.
Sen är det tyvärr så att gamla hästar lätt magrar av.

Tess82 skrev:
Min 30 åring håller på att tyna bort!
Till saken hör att han fick fång för första gången förra sommaren.
Jag ger ca 12kg hö/dag,2,5kg lusernhack,mineraler,rapsolja.Det finns även lite gräs i hagen som han kan tugga i sig av. Jag ska avmaska nu i veckan, men det gjorde jag för 8v sedan oxå.Tror inte att det är det iaf.

Han är en otroligt pigg pensionär som endast promenadkörs ibland. nu har han bara stått och haft det skönt ett tag.

Löjlig fråga kanske men kan de gå ner i vikt av att bara inte göra någonting??

Jag förstår ju att han har åldern emot sig o så,men man måste kunna göra något!!

Ras: New Forest

Tacksam för alla seriösa svar :(
Kolla hans tänder! Ge honom lussern. Havre ger pigga hästar men eftersom du säger att han är pigg så ge vetekli istället. Börja med ca 1 l vetekli. Jag hade två hingstar som är sålda dom var svåra i hullet. Då fick jag rådet av veterinär att ge vetekli. Var uppe i 3 liter/dag. Sjävlklart kan dom tappa vikt av att inte göra något. Men Snälla prova med Vetekli, betfor samt gärna lite kalk om du ger mycket vetekli. Lycka till!

Du vet väl att vetekli innehåller mycket fosfor. Rek dagsgiva är max 100 g/100 kr häst. Detta pga den höga fosforhalten.

Ge uppblött lusern det ger jag min gubbe varje dag för att han ska hålla sig,och det gör han ger upp till ett kg torr mängd per dag ibland mer,jag lovar att du märker skillnad,och lie olja på det som du redan ger. Jag e ingen exp men det funkar för mig,lycka till.

Fr¨ga din veterinär! Det kan ju faktiskt bli så också att hästen får för mycket mat också, så den inte kan ta till sig all näring. Så för att få veta det allra bästa, ring dn vetrinär. :crazy:

fullblod4ever skrev:
Ge uppblött lusern det ger jag min gubbe varje dag för att han ska hålla sig,och det gör han ger upp till ett kg torr mängd per dag ibland mer,jag lovar att du märker skillnad,och lie olja på det som du redan ger. Jag e ingen exp men det funkar för mig,lycka till.

Om du läser originalinlägget igen så kanske du noterar att hästen redan får lusern och olja.

Till TS: Vad har du för värden på höet? Prova att lägga till Krafft Rehab som du blöter upp ordentligt. Sen prova öka lucernet litegrann. Hur mäter du upp dina 2,5 kg lucernhack? När min häst fick 1 kg lucern, så fyllde jag en 10 liters hink med något löspackat lucern. Jag trodde i min enkelhet först att krafftmåttet var 1 kg hack, men det insåg jag ju ganska snart att det inte var..:o :angel:

Nu ska jag säga det som ingen hästägare någonsin vill höra:
Jag tror din gamla häst förbereder sej för att dö och jag tror inte hästen vill leva mer. :(

Jag vet inte om det stämmer men...
Har hört att gammla hästar kan få nedsatt grovtarmsfunktion och då måste man hitta foder som tas upp före=tunntarmen.

Kontakta SLU dom borde kunna hjälpa dig.

Thora skrev:
Du vet väl att vetekli innehåller mycket fosfor. Rek dagsgiva är max 100 g/100 kr häst. Detta pga den höga fosforhalten.
Jo jag vet. Men pest eller kolera. Vad gör man om man har häst som INGET biter på.2 unghingstar som tappar mycket i vikt. Självklart så får man även tillsätta kalk när man ger sådanna mängder. Men för min del är problemet löst nu. Dom är båda vuxna och kastrerade och mår som prinsar. Jag har alltid gett mina hästar fri mängd med hösilage och det jag har nu är super kvalite på. Och faktiskt så är det många som tror att dom skulle äta hela tiden. Men dom äter sig mätta och vet att det alltid finns mat.

Plump skrev:
Nu ska jag säga det som ingen hästägare någonsin vill höra:
Jag tror din gamla häst förbereder sej för att dö och jag tror inte hästen vill leva mer. :(
Tyvärr måste jag hålla med dig ,hur tråkigt det än är att höra det så tycker jag att det verkar vara dags för det svåraste beslutet av alla,låta hästen få vandra vidare på de evigt gröna ängarna i Trapalanda

Har du kollat hästen hos vet - både kropp och tänder? Dessvärre brukar just tänderna vara en starkt begränsande faktor för hästens livslängd. Som tidigare inlägg säger så kan det vara dags för hästen att vandra vidare. Ett tufft beslut, men ett som vi förbinder oss att ta när vi blir hästägare.

En vet kan också ge sin objektiva syn på det hela, eller ge tips om hur ni fortsätter - kanske hö inte är tillräckligt lättuggat t ex.

Ja hon ger Lusern hack men jag skulle nog rekommendera ordentligt uppblött pellets för det är mkt troligt att hästen har svårt för att tugga o därmed inte kan tillgodogöra sig näringen

Hans tänder blev kollade i höstas/vintras men jag ska kolla dem igen.Då hade han ovanligt fina tänder för sin ålder.Han har inte svårt att tugga heller.Pellets är för starkt eftersom han har haft fång.Jag blöter hacket ordentligt oxå.

Lucernpellets har exakt samma näringsinnehåll som lucernhack om man ser till Kraffts produkter. Då kan blöta pelletsar dock vara lättare att äta än hacket även om detta också serveras blött.

Och en fånghäst har dock samma näringsbehov som innan utbrottet, men man måste givetvis vara noga med utfodringar, ev byten och rutiner osv.

Kolla tänderna igen. Förändringar kan komma snabbt.

Ja men jag mebar lusern pellets inte hack för det hjälpte inte min iaf,men om du bara verkar tjurig så behöver jag inte ge några råd,dom kan någon annan få............

Jag vet inte om du menar att jag är tjurig:confused: Det är jag inte isåfall,utan jag har fått rådet att vara försiktig med att ge pellets eftersom han haft fång.Det känns tröstlöst, fången tog nog rätt hårt på honom.Jag ska ta ut vet. snart så får vi se.Han får bedömma hur han tycker att min herre ser ut och om han bör leva vidare:( Han är iaf pigg för sin ålder :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka