Vad ska jag ta mej till!?

Dingelass

Trådstartare
Tar allt från början men ska försöka hålla historian kort...

I feb/mars 2006 köpte jag en 3åring,val,näst intill ohanterad,hade bara gått i en hage med sin syster och mor.

Flytten gick fint,han var lugn och tydde sej bra till mej och jag red in han och visade han på 3års-test i mitten på april med ett kanonbra ridprov.Fortsatte utbildas ett par veckor till innan det blev bete.

Bete ca.2,5månader,vila.

Igångsättning i aug utan några problem,riden och arbetad fram till okt. då han fick hovböld och fick vila ett par veckor.

Blev under vilan ganska rastlös men inte svårhanterad på nåt vis.
Förökte sätta igån han igen men eftersom jag var gravid i 6:emån så tog det emot en del när han hade för mkt energi så han fick då stå fram till början av mars då jag började rida han igen vilket gick bra och han tyckte det var rolig att få jobba igen.

Lånade ut han från 1maj2007(?)då jag kände att tiden knappt räckte till.

Tog hem 15aug då han var som ett benrangel när jag åkte och tittade på han.Vet inte vad som hänt när han var utlånad då fodervärden ljugit om många saker så jag vet inte vad som är sant och så vidare...

Släpptes då på bete,vilade en månad,började arbetas,allt gick bra först.
Sen började han köra över dom andra i stallet när dom hanterade honom.

Första gången jag skulle rida han när vi höll på med igångsättningen gick allt fint,skrittade bara utan några större krav.

Andra gången gick det rent åt helvete...kände på en gång att han var riktigt spännd men hann inte reagera förrän han börjat bocka och när jag inte trillade av så ställde han sej på bakbenen..var på gränsen att slå över och sen bockade han videra tills jag var av...

Sen när jag fångat in han var han bufflig och skulle gå över mej sa då till han att backa varpå han hotar att ställa sej på bakbenen,slickar öronen bak och visar tänderna,blir då vansinnig och ryar på han och han blir sitt snälla jag igen...

Bytte stall för snart en vecka sedan för att få närmare till han och för att få en paddock att arbeta han i.

Flytten gick bra,han var lugn som en filbunke första dagarna.
Släppte han i paddocken så att han skulle få springa av sej all sin överskottsenergi,han bockade runt ett par varv...slog bakut mot mej när han passerade.
När jag drev på han sattsade han istället på staketet så vi fick avbryta.

Så hur ska vi göra nu för att komma ur detta och för att det inte ska bli värre?
Letar efter en nh-tränare men vet inte riktigt vart jag ska leta...?

Han har rejält med överskottsenergi och har svårt att koncentrera sej.
Han har även svårt att hålla hull.

Foderstat nu: fri tillgång hö
0,3kg havre
0,7 kg krafft plus
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Jag vet en tjej i Karlskrona som är duktig på NH. Jag har använt mig av henne när jag behövde lastträna min unghäst. Är helt övertygad om att hon skulle kunna lösa detta åt dig om hon har tid.

Pm:ar hennes namn.
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Jag blir ledsen när jag läser detta. Stackars häst. Det är ju uppenbart att denna unghäst inte har trygga fasta rutiner och sedan tycker du att det är konstigt att ni inte kan samarbeta?

-Ägarbyte
-Miljöombyte
-Fodervärd och miljöombyte
-Nya kommandon från fodervärden
-Miljöombyte igen!!!
-Nu tar ägaren tyglarna dvs nya kommandon igen!!!
-Sedan stallflytt.. miljöombyte..HALLÅ???

Allt detta med en UNGHÄST inom loppet av 1,5år. Sedan kan du ju räkna ut hur många olika människor som hunnit hantera hästen. Hur skulle du lära dig svenska om det snackades danska, ryska, norska därimellan?

Hur många foderbyten, utfodringstider, in- utsläppstider har inte ändrats om och om igen...

Vad är det för ägaransvar att lämna bort ett djur till en okänd människa utan att kontrollera att djuret mår bra med jämna mellanrum?

Skyll inte på fodervärdens okunskap att hästen är mager. Börja ta ditt ägaransvar med allt vad det innebär och ge djuret den omvårdnad den borde ha rätt till!
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Han har rejält med överskottsenergi och har svårt att koncentrera sej.
Han har även svårt att hålla hull.

Foderstat nu: fri tillgång hö
0,3kg havre
0,7 kg krafft plus[/QUOTE]

Hoppas verkligen du ger ett riktigt bra hö, för foderstaten ser klen ut och jag är inte förvånad att han har svårt att hålla hull. En unghäst behöver MYCKET mat och bör ligga på gränsen till överhull när den växer. Den rejäla "överskottsenergin" är mer troligt resultatet av en inkonscekvent hantering.
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Mer mat kan vara en ide. Jag rekommenderar lucernpellets som har fungerat jättebra på flera av mina hästar som varit dåliga i hullet.

Har hästen en lordentlig hage att gå i och mycket utevistelse/dag? Har den hästkompisar i hagen?
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Tack för dina goda råd!:mad::smirk:

¨Jag hade daglig kontakt med fodervärden som jag hade ett stort förtroende för som hela tiden hade en positiv inställning och menade att allt gick fint.

Att han får så lite mat är för att jag precis har börjat ge han krafftfoder igen då jag blev förbjuden att ge han det i det förra stallet.
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Har börjat lägga till lucern och kornkross...
Han har fått lucern innan och det har funkat kanon!

Han går ute ca. 10-12 timmar/dag och har sällskap.
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Tack för dina goda råd!:mad::smirk:

¨Jag hade daglig kontakt med fodervärden som jag hade ett stort förtroende för som hela tiden hade en positiv inställning och menade att allt gick fint.

Att han får så lite mat är för att jag precis har börjat ge han krafftfoder igen då jag blev förbjuden att ge han det i det förra stallet.

Egentligen skulle jag inte ge dig råd, efter som du svarar med så sura figurer...
Men även jag tror att han blir på gladare humör om han inte konstant går på en för låg fodergiva.
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Vill inte försvara men jag kan faktiskt förstå de sura figurerna..

När man använder sig av en massa !!!!!!!!!! när man svara någon så tolkas detta precis likadant som figurerna.

Om jag samtalar med någon i IRl så börjar jag inte skrika ut mina råd och tips utan tar det på ett mer sansat sätt.

btw TS hur har det gått?
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Jag tror också på lusernpellets och hö, och lite kraftfoder i övrigt. Rid in honom på nytt kanske? Jag har haft några unghästar som varit som lammungar som 3 åringar men sen när de fyllt fyra har de plötsligt kommit på att man faktiskt kan bocka och sparka bakut! Det är smällar man måste ta, vissa hästar har lite mer temp än andra, det är inget onormalt.

Om du börjar så smått med longering och tömkörning, promenader? Gör övningarna varierande genom att använda bommar att trava över så han får använda hjärnan. Efter några veckor kommer han förhoppningsvis att förstå att du är ledaren och du kan börja rida igen. Ha med en äldre häst som draghjälp och rid ut i början så hästen har annat att fundera över.
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Ja det är onödigt att sparka på nån som redan ligger ner...

Nu har han stått i sitt nya stall i en vecka och bara blivit hanterad av mej.
de sista dagarna(igår och idag) har han varit jättetrevlig:banana:
Tilloch med velat bli kelad vilket inte brukar vara hans favorit annars

Var en kort sväng i paddocken igår och på en liten promenad imorse,
får hoppas hans vanliga beteende kommer mer o mer tillbaks...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Ja tanken har slagit mej att det kanske är den vägen jag får gå...
ska fortsätta fösiktigt försiktigt frammåt så kommer förhoppningsvis alla bitarna att falla på plats sen...
För det han redan lärt sej måste ju fortfarande finnas där nånstans...
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Att ta med en lugn äldre häst och rida ute kan nog vara bra(nej,jag tänker inte göra det än)
Att ridas ute är ju även vad han gillar bäst och är lugnast.
Får ta och bekanta mej med dom andra i stallet och hoppas nån har en lugn pålle och vill följa med ut.


Har även tänkt att vi ska åka till ridhuset så man kan släppa han lös så han kan rusa av sej ordentligt,det kan väl inte vara nån dum ide?
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Nu är jag inte världens expert på detta område, men känner igen mig i din historia.
Min häst funkade också kanon när jag tog hem honom, då var han 5 år.
Efter en tid blev han bockig av sig och ville inte riktigt, så jag började från början med honom. Vi kelade mest, tränade från marken lite i paddocken/manegen - alltså riktigt grundläggande såsom att följa snällt, stanna, backa o.s.v. Inga stora krav utan daglig hantering-övningar. Vi började gå ut på promenader i skogen/längs vägar/hälsa på grannen...
Sen när jag väl satte mig upp hade jag inga krav på honom, vi skrittade bara. Hade trevligt ihop. Sen ställde jag sakta men säkert krav på honom igen. Nu går det hur bra som helst igen, men han vill inte att andra rider honom, då bockar han bara och är allmännt tjurig..

Jag känner att Din häst har blivit stressad och vet inte riktigt vad som gäller eller vem han ska lita på. Så ta det lugnt, börja från början. Visa honom att han kan lita på dej och att du bara vill väl! Då tror jag att det ska lösa sig. Samt att han kan börja ta åt sig näring från foder igen - stress påverkar mycket!
Önskar dej ett STORT lycka till!! :)
 
Sv: Vad ska jag ta mej till!?

Tack det kan jag behöva!:)
Ja,jag får ta allt från början och låta han bygga upp sitt förtroende för mej igen...
Men nu kan jag se på allt mkt ljusare..det känns som att vi hamnat på rätt väg igen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 942
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 265
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 604
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp