Sv: Vad ska jag som medryttare betala?
hmm, detdär är en känslig/svår fråga. ibland är det medryttaren som ska betala, ibland så får man som ägare betala för att andra sköter/tränar ens häst.
själv tycker jag att det går jämt ut.
sålänge medryttaren gör mer än att rida, dvs minst mockar åt den häst hon rider och lite i stallet så är de värda att rida. sålänge ägaren tjänar NÅGOT. även om det är lite tid och inte att hästen blir tävlingsbar.
Jag har 6 hästar, eller 3 som är helt mina, och en underbar medryttare, men jag skulel aldrig kunna tänka mig att be/kräva pengar av henne. hon har mestadels ridit den lättare av de tre hästarna (iof minst utbildad men bättre häst än vad riskolan erbjuder) och får rida de andra med om/när hon vill. hon har även fått klubbtävla och rida lektion för en (riktigt bra) privattränare (det har hon dock betalat själv).
förutom att rida så hjälpe rhon till med mockningen av de hästar hon rider (ibland har jag redan mockat, ibland mockar hon mer än mig) hon hjälper till med fodring/insläpp nrä hobn ändå är där, men skulle inte kräva att hon åkte ut för att t.ex. göra utsläpp- istället för mig.
Men skulle det krisa för mig så skulle hon garanterat ställa upp.
så hon får rida- träna på det hon vill (föredrar WE framför dressyr) på den nivån hon vill (hoppar på lägre nivå än vad hästarna kan). hon kräver inte så mycket samling, men rider på ett mjukt och BRA sätt som inte skadar dem, hon får varenda spänd häst att bli avslappnad.
så vad får då jag?
jo, hjälp med mockningen och motionering (värt mycket för mig då jag har haft problem med sjukdom skada som gjort att om jag inte hade henne skulle jag inte kunnat ha mina hästar)
Sällskap, vi kan rida ut två samtidigt- guld värt när man har Ny häst och nu även en unghäst under inridning.
hihi,
vi har KUL ihop, hon är påhittig, syr snygga shabrak och hjälmöverdrag!
. ibland kommer hon och överraskar med att ha köpt lindor, eller senskydd (fick mina drömsenskydd i julklapp av henne), hon köpte färg och hjälpte till i 4 dygn med att måla så vi har en supersnygg hinderpark!
hon ställer upp och går upp klockan 5 för att följa med på tävling
hästarna blir bättre, dels av att vänjas vid andra ryttare och för att vi kompletterar varandra bra (hon lugn- jag kan ibland vilja förmycket)
Jag har en som känner hästarna/stallet- skulle något hända mig skulle hon kunna rycka in och ta hand om allt. (kanske inte rida unghästen riktigt än men allt annat)
så.. skulle jag kräva pengar- skulle kanske inte just hon ha råd att betala/vara kvar hos mig och jag skulle misat en helt underbar skötare/medryttare.
Hon är Guld värd! Hade jag varit rik hade jag gett henne allt guld i värden, elelr ja, kanske en häst eller två (skulle hon nog hellre ha). hom tycker nog att jag- eller ja mina hästar är guld värda- hade hon haft pengar i överflöd hade hon nog betalat allt hon hade.
nu har ingen av oss så mycket pengar. Men vi har båda 24h på våra dygn (men hon har haft plugg och jag har haft jobb, men tillsammans så har testen av dygnets timmar tillsammans gått ihop så vi hinne rmed all ahästarna), vi har båda ett stort hästintresse, och tillsammans har vi förbannat kul med "våra" hästar
hon på ponnyn över vårat egengjorda- egenmålade hinder
http://joizmeds.mittspejs.se/P2035077
hon på min spanska
http://joizmeds.mittspejs.se/P1874217
Vi 4
http://joizmeds.mittspejs.se/P1988850