Vad ska jag som medryttare betala?

Sv: Vad ska jag som medryttare betala?

Folk verkar tro att alla hästägare är såpass rika att dom kan minsann låta vem som helst rida och sponsra med det mesta hit och dit..tänker inte en tanke att man kanske faktiskt gett upp hela livet för den där hästen

Man behöver inte vara rik för att sponsra sin medryttare. Man kan se det på olika sätt. Tex att HÄSTEN mår bra av att komma iväg och träna och tävla.
Det handlar om att prioritera det man tycker är viktigt, och kanske avstå ifrån annat.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle vi kunna summera tråden som att svaret ligger i tillgång och efterfrågan?
I Stockholm/Göteborgs-trakterna dräller det av folk som gärna betalar för rida även med 'sämre' villkor medan man i obygden kan vara rätt nöjd om man faktiskt lyckas hitta någon som är intresserad.

vi är långt ifrån rika ska du veta... däremot kan vi hjälpa till och köra - instruktör eller tävling utbildar ju Vår häst. Vi ~har~ gett upp hela vårt liv för hästarna. De ÄR vårt liv. Vi skär ner på annat och lägger de pengar vi har på hästarna helt enkelt.

En kortare periods ekonomiska problem kan man lösa - men resonerar man då som så att "jag har så lite pengar nu - så jag tar in en betalande medryttare de här två månaderna, så får jag avlastning både tidsmässigt och pengamässigt och kan avsluta samarbetet när jag har bättre ekonomi"?

Att ha häst kostar pengar, givetvis! Det är alla medvetna om, men jag säljer hellre något än jag ber någon om hjälp för att rida hästen och som "tack för hjälpen" vill ha betalt för det med... Ex. nu flyttar jag en atlant bort från mina svenska hästar, båda stona är till åren och det är inte aktuellt att sälja dom, de går i en fungerande flock, i min mors stall tillsammans med hennes hästar. Men eftersom hon dels är tävlande med egen häst dels håller på att utbilda en av sina andra hästar så hamnar mina två ston i skymundan. Nu har vi tjejerna som hjälper till och då rider i synnerhet mitt ena sto och jag är Hjärtligt tacksam för att jag då vet att de blir ridna, bortskämda, gullade med av fler än min hästtokiga mor ;) (Givetvis hjärtligt tacksam över att min mor är den hon är och gör det hon gör! Så mina damer kan få en mysig, trevlig, pension och fortfarande göra nytta genom att hjälpa yngre tjejer med sin ridning) Skulle Aldrig komma på tanken att begära av de tjejerna att de ska betala för att rida mina hästar, mocka åt dom, fodra dom, rykta dom och vårda mina persedlar... Jag är bara förbaskat GLAD över att de vill göra det!

Jag har börjat sköta en häst (mocka, fodra, in-/utsläpp osv samt rida) och kommer inte att behöva betala något, då ägaren behöver någon som kommer och sköter och rider honom när hon inte kan. :)

Och då hästägaren i ditt fall behöver din hjälp tycker jag inte att du ska behöva betala något, inte några större summor iaf. Kanske någon del av månadsutgifterna, t.ex. kraftfodret? Men du gör ju ägaren en tjänst så jag tycker inte att du ska behöva betala någon större summa åtminstone...

Efter vad du skriver att ägaren vill att du ska göra för att h*n inte kan, så ska du inte betala något alls tycker jag - möjligen få betalt.

Min medryttare betalar inget därför att det är jag som vill ha hjälp.
Hon får inget betalt av mig därför att det var hon som sökte medryttarhäst och min häst utbildar henne.... lite ömsesidigt liksom. Men min medryttare behöver inte ta fodringar, in och utsläpp eller mockning - den biten sköter jag.
Hon får träna och tävla om hon vill, för jag kan inte just nu ändå....

hmm, detdär är en känslig/svår fråga. ibland är det medryttaren som ska betala, ibland så får man som ägare betala för att andra sköter/tränar ens häst.

själv tycker jag att det går jämt ut.
sålänge medryttaren gör mer än att rida, dvs minst mockar åt den häst hon rider och lite i stallet så är de värda att rida. sålänge ägaren tjänar NÅGOT. även om det är lite tid och inte att hästen blir tävlingsbar.

Jag har 6 hästar, eller 3 som är helt mina, och en underbar medryttare, men jag skulel aldrig kunna tänka mig att be/kräva pengar av henne. hon har mestadels ridit den lättare av de tre hästarna (iof minst utbildad men bättre häst än vad riskolan erbjuder) och får rida de andra med om/när hon vill. hon har även fått klubbtävla och rida lektion för en (riktigt bra) privattränare (det har hon dock betalat själv).
förutom att rida så hjälpe rhon till med mockningen av de hästar hon rider (ibland har jag redan mockat, ibland mockar hon mer än mig) hon hjälper till med fodring/insläpp nrä hobn ändå är där, men skulle inte kräva att hon åkte ut för att t.ex. göra utsläpp- istället för mig.
Men skulle det krisa för mig så skulle hon garanterat ställa upp.

så hon får rida- träna på det hon vill (föredrar WE framför dressyr) på den nivån hon vill (hoppar på lägre nivå än vad hästarna kan). hon kräver inte så mycket samling, men rider på ett mjukt och BRA sätt som inte skadar dem, hon får varenda spänd häst att bli avslappnad.

så vad får då jag?
jo, hjälp med mockningen och motionering
(värt mycket för mig då jag har haft problem med sjukdom skada som gjort att om jag inte hade henne skulle jag inte kunnat ha mina hästar)
Sällskap, vi kan rida ut två samtidigt- guld värt när man har Ny häst och nu även en unghäst under inridning.
hihi, vi har KUL ihop, hon är påhittig, syr snygga shabrak och hjälmöverdrag! :bow:. ibland kommer hon och överraskar med att ha köpt lindor, eller senskydd (fick mina drömsenskydd i julklapp av henne), hon köpte färg och hjälpte till i 4 dygn med att måla så vi har en supersnygg hinderpark!
hon ställer upp och går upp klockan 5 för att följa med på tävling
hästarna blir bättre, dels av att vänjas vid andra ryttare och för att vi kompletterar varandra bra (hon lugn- jag kan ibland vilja förmycket)
Jag har en som känner hästarna/stallet- skulle något hända mig skulle hon kunna rycka in och ta hand om allt. (kanske inte rida unghästen riktigt än men allt annat)

så.. skulle jag kräva pengar- skulle kanske inte just hon ha råd att betala/vara kvar hos mig och jag skulle misat en helt underbar skötare/medryttare.

Hon är Guld värd! Hade jag varit rik hade jag gett henne allt guld i värden, elelr ja, kanske en häst eller två :p (skulle hon nog hellre ha). hom tycker nog att jag- eller ja mina hästar är guld värda- hade hon haft pengar i överflöd hade hon nog betalat allt hon hade.
nu har ingen av oss så mycket pengar. Men vi har båda 24h på våra dygn (men hon har haft plugg och jag har haft jobb, men tillsammans så har testen av dygnets timmar tillsammans gått ihop så vi hinne rmed all ahästarna), vi har båda ett stort hästintresse, och tillsammans har vi förbannat kul med "våra" hästar

hon på ponnyn över vårat egengjorda- egenmålade hinder
http://joizmeds.mittspejs.se/P2035077

hon på min spanska
http://joizmeds.mittspejs.se/P1874217

Vi 4
http://joizmeds.mittspejs.se/P1988850

Man behöver inte vara rik för att sponsra sin medryttare. Man kan se det på olika sätt. Tex att HÄSTEN mår bra av att komma iväg och träna och tävla.
Det handlar om att prioritera det man tycker är viktigt, och kanske avstå ifrån annat.

Men vem är det som ska betala det då? Eller är det gratis att åka och tävla och träna eller? För jag har missat det isåfall.

Och prioritera det man tycker är viktigt, som jag skrev så har jag i princip gett upp livet för hästen, inga pengar går till någonting annat än till hästen. Köper aldrig kläder till mej eller unnar mej något på det sättet, kan omöjligt dra in på något. Så jo jag prioriterar allt som har med hästen att göra men jag har inte råd att åka och tävla för det.

I mitt fall stod jag för dessa kostnaderna. För HÄSTENS skull. Stod i ursprungsinlägget!

I mitt fall stod jag för dessa kostnaderna. För HÄSTENS skull. Stod i ursprungsinlägget!

Men du skrev att man får prioritera annat om man inte har råd, och nej jag kan inte göra det för jag har ingenstans att ta dom pengarna från. Är väl självklart jag vill att min häst ska åka på träningar och tävlingar med riktigt duktiga personer men jag har inte råd hur mycket det än gynnar hästen.

Förlåt, då missförstod jag dig.
Det är klart att har man inget att dra ner på så funkar det ju inte.
Själv avstår jag från smink, äta ute, bil, godis osv.
Kör moped till stallet varje dag året runt. Köper ofta second hand till mig själv och till hemmet.
Men aldrig till hästen. Han är prio nr. 1

Jag tänkte bara säga att du borde fundera på vad du tycker det är värt själv? Skulle du kunna tänka dig att betala all den där bensinen (var ju rätt långt) + 500 kr till henne? Eller kan du hitta en häst som passar ännu bättre och finns närmare dig för de pengarna? Låter m tt hon utnyttjar dig om hon ska ha hjälp med in/utsläpp dessutom. Samt att du ska rida efter det hon säger att du ska göra. MEN är det vad du vill ha, gillar henne o hästen samt tycker det är skönt att hon bestämmer medan du blir mer erfaren, ja då är det ju värt det.

Jag letar efter medryttarhäst och har fått olika erbjudanden. Vissa vill inte ha betalt -mer skogsmulle hästar där de bara blir glada om någon motionerar dem lite. Men de som står där det finns ridhus framförallt, de vill ha runt 1000kr/månad. I början tyckte jag det var för mycket pengar, jag tyckte inte jag hade råd. I dagsläget har jag ändrat mig och är mer öppen för att betala om jag får rida för tränare (antagligen betala själv) då jag tröttnat på ridskolan.

Som ägare tycker jag också att man kan tänka att tid faktiskt är pengar. Vi har tankar på häst i framtiden och jag vet hur dyrt det är. Men som min hästägar kompis säger: tid är pengar. Ekonomin klarar jag men tiden. Hon skulle aldrig vilja va utan skötare som har hand om hela hästen och skötsel på alla vis, även är med o håller igång honom några dar i veckan. Då borde man ju va glad över att få den hjälpen och se det som något som värdefullt i ens liv, att va helt ledig 2 dar i veckan. Men visst, bor man i en stad där alla är beredda att bidra till stallhyran då takcar manv äl inte nej. Fast person borde va viktigare än några hundralappar som sagt.

Eftersom hon bett om hjälp tycker jag inte du skall betala för att få hjälpa till?

Har själv medryttare till min ena häst och skulle aldrig ta betalt av henne, hon hjälper ju mig och tar även hand om min andra häst om jag behöver hjälp eller skall resa bort.

Det tycker jag man skall se som betalning och inte pengar.

Dessutom skall du ju sätta igång hästen för henne....

Hoppas det blir bra för båda parter

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
685
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka