Vad ska jag som medryttare betala?

U

Ulltotten

Jag har funderingar på att bli medryttare på en valack.
Ägaren kan inte rida just nu och behöver någon som rider hästen någon/några gånger i veckan för att hålla igång honom.
Jag frågade då vad hon ville att jag skulle göra (jag är vuxen, har ridit på ridskola i några år och påtalat att jag inte är duktig utan bara vill rida i skogen/lättare träning)

Hon vill då:
- att jag ska rida igång hästen (vet ej varför hästen inte är igång idag)
- att jag ska rida för att mjuka upp hästen så att han inte blir helt stel (hon sa själv att mina enkla kunskaper räcker)
- att hon gärna vill ha betalt (såklart) men att det inte var livsviktigt.

Till min fråga då:
Vad tycker ni är rimligt att betala?
Jag kommer alltså rida/pyssla/vara i stallet ca 2-3 ggr/vecka och kanske få göra som jag vill (igångsättningen är planlagd av ägaren, vill bara säga det eftersom mina kunskaper inte räcker till och jag gör som hon tycker), det blir skogsridning och lättare arbete i paddock när den tiden kommer.

Jag har även tillgång till en ryttare som ridit hela sitt liv och som jag har förtroende för. Hon kan komma ut och ge mig goda råd angående ridningen om ägaren samtycker, eftersom jag förmodligen måste jobba väldigt mycket lösgörande.

Så vad tycker ni?
Pris är inte satt än så jag är bara nyfiken på era åsikter.
Sedan undrar jag också, vad är rimligt att jag gör när jag är i stallet?
Mockning, in-utsläpp, täcke på/av samt fodring har jag räknat med. Ja, att rykta, rida och känna efter skador också då. Men annars? Vad hade ni velat att medryttaren ska göra förutom detta?
Vill ju inte göra bort mig genom att vilja göra för lite/gnälla om att det är för mycket hon vill ha betalt...:cool:

Tacksam för svar:)

Sv: Vad ska jag som medryttare betala?

Priset som en medryttare betalar brukar grunda sig på följande saker:

* Hur välutbildad/välriden/kondition hästen är i. En välutbildad häst som man kan lära sig mycket av är dyrare, medan en häst som den du nämner som är under igångsättning borde vara billigare. Du gör ju ägaren en tjänst när du håller hästen igång när hon ej har tid.

* Hur mycket "stalltjänst" som ingår. Att mocka och sköta den dagliga skötseln kring ridningen är normalt att man gör som medryttare. Men om man ansvarar för insläpp/utsläpp/fodring även för andra hästar i stallet ibland, eller annan stalltjänst som ägaren annars skulle gjort tycker jag detta ska sänka kostnaden.

* Vad hästen kostar ägaren. Detta beror mycket på var i landet man bor och hur man har den inhyrd.

* Vad medryttaren har tillstånd att göra med hästen. Om man får rida så mycket man vill, tävla, etc. så är det ju värt mer än om man bara får skritta i skogen någon dag i veckan.

Jag hade medryttare på en häst som vi inte hann med att rida ordentligt, hon betalade ingenting eftersom hon gjorde oss en tjänst som höll hästen i fråga igång. Hon passade också hästarna ibland på helger och liknande när vi inte hade tid.
Efter vad du skrivit så tycker jag du mycket väl kan få göra det gratis, men om du skulle betala tycker jag att till exempel 400kr i månaden kunde vara lämpligt, absolut inte mer.

Tack så mycket för dina tankar!
Det hjälper jättemycket att läsa sådana här svar när man är ny på området :)
Jag ska fundera på dina svar när jag pratar med ägaren om allting...
Jag vill ju inte verka snål eller ogin, inte heller vill jag bli utnyttjad.

Tack!

tycker inte heller att du ska behöva betala något. du gör ju henne en tjänst som rider hästen. om du sedan också ska mocka och sköta in/ut-släpp så tycker jag absolut inte att du ska behöva betala något. jag var medryttare nyss på en häst som en tjej inte hann med. jag betalde inget men mockade någon enstaka gång för att hjälpa till. om det däremot är en välutbiladad häst kanske man kan betala ägaren en liten summa, typ 400 kr som personen innan skrev.

INget då du kommer göra "skitjobben".

Tycker lika, förutom att jag inte tycker hästens utbildningsståndpunkt spelar nån roll.
Alltså ska du rida gratis.

Ägaren sparar ju både tid och arbete, och har dessutom BETT OM HJÄLP.
Hon ska vara glad och tacksam att det finns nån som vill hålla hästen igång, dessutom på hennes villkor.
Du verkar så lojal och ordentlig och är en guldgruva för en hästägare som inte hinner med sin häst.

Det beror nog helt på var ni bor pga tillgång och efterfrågan. Har ägaren lätt för att hitta någon annan som är villig att betala så kan det ju självklart a befogat att betala (även om vissa här tycker att du får göra skitjobb). Om du inte tycker att det är värt några pengar alls att få möjligheten att rida någon annans häst istället för att betala för en egen så ska du ju självklart inte betala, eller hur? Så istället för att tänka vad är rimligt, tänk vad är det värt för mig?

Jag bor i stockholm nu men är från småland. Här uppe har jag inga problem att hitta medryttare till min häst som är både duktiga och ansvarsfulla och då är nog 500-1000kr i månaden inte ovanligt för 1-2 dagar per vecka. I småland är det nog snarare så att man helt gratis kan komma och rida bara man hjälper till med lite av det jobb som hästen innebär. Om du nu inte är så duktig så vinner hästens ägare kanske inte så mycket som du på att just du rider hästen och då kan det väl vara rimligt att du betalar i alla fall en del av vad hästen kostar varje månad? Men betala bara om det känns som om du får något för pengarna.

Jag skulle bli överlycklig om min medryttare ville komma och ta hand om lika många vilodagar som riddagar, så det kan ju vara en väg att gå? I alla fall om ägaren har långt till stallet. Hoppas ni kommer överens:-)

jag rä en HEMSK hästägare tror jag.. för vi har aldrig tagit betalt för att vi fått hjälp med våra hästar. Som tack för att de hjälper oss i stallet och med ridningen får de lite lektioner... Vi tänker som så att medryttare avlastar så pass mkt och är en stor hjälp om man behöver åka iväg - eller om man åker och tävlar för de vill ofta följa med att vi snarare är tacksamma för all hjälp vi får.

Min tanke är väl snarast då att har man inte tid med sin häst, eller inte råd utan behöver någon som tar över ansvar och kostnader tar man en deltidsfodervärd - ELLER SÄLJER HÄSTEN! En medryttare är just en medryttare och en avlastning när man inte hinner/kan hålla igång hästen pga "andra omständigheter". Har man inte tid, eller råd, med sin häst.. så bör man nog fundera på att sälja den.

KL

Varför tycker alla att det är så hemskt att betala? Ni som är emot att betala, har ni någonsin haft egen häst?

Det är samma visa i alla trådar om betalande medryttare. Att medryttaren gör ägaren en tjänst och därför ska den inte behöva betala. Det är ingen som tvingar dig som medryttare att betala för att få rida hästen, skaffa en annan om det inte passar isåfall. Har man förmånen att få låna en häst flera gånger i veckan och ha som sin egen så kan man baskemej betala det hästen kostar den dagen isåfall! Det är många som inte ens har råd att ha häst men vill rida ändå men inte på ridskola. Så hur går det ihop, man vill ha kakan men inte betala för den. Även om ägaren inte har tid eller är intresserad av riding så är det någon annan som nyttjar hästen. Därför bör medryttaren betala. Tycker man att det är så betungande att göra ägaren en tjänst så ge tusan i att rida isåfall. Allt slitage på både häst och utrustning får ju ägaren stå för. Det såg vi ju exempel på bara för någon dag sedan här på buke där en person varit snäll och lånat ut hästen och fick både häst och sadel trasig tillbaka.

Ts Fråga vad ägaren hade tänkt sig i betalning. Tar du stallpass så kan du garanterat komma ner i pris som tack. Annars bör vanligt pyssel kring "din" häst ingå när man är i stallet. dvs ta hand om hästen, mocka, putsa saker osv. Det man skulle gjort om man själv ägde hästen. Många åker dit rider, mockar slarvigt och drar hem igen. En sådan medryttare blir sällan långvarig.

För att svara på din första mening.

Jag har haft egna hästar i 52 år!!
Den jag har nu hade jag en medryttare till i 3 år. GRATIS.
Hon skötte allt kring hästen de två dagar i veckan hon red honom, tränade hoppning en dag i veckan för instruktör.
Jag betalade tävlingsavgifter och bensin till tävlingarna, samt alla andra kostnader för hästen.

Varför?
Jo, jag hoppar bara gymnastikhinder, min häst älskar hoppning och hade chansen att komma ut och tävla, meritera sig och se nåt annat än det vardagliga.
Min häst hade KUL på ett annat sätt än han har med mig.

Jag såg detta som en stor fördel i det övriga arbetet med honom.
Omväxling förnöjer!

Jag tycker det är väldigt närigt att först be om hjälp, och sen också vilja ha betalt för det!
Varför inte istället se fördelarna med att en annan människa ägnar tid åt och rider ens häst om man själv inte har tid, eller kan ge hästen de extra omväxling den förtjänar?
För HÄSTENS skull.
DET borde väl vara viktigare än några sketna hundralappar!

Senast ändrad av en moderator:

Men om hon tränar och tävlar din häst så har du ju vinning i det att priset på hästen stiger och du får en mer utbildad häst. Skulle du kunnat göra jobbet själv så hade du inte haft samma vinning av henne mer än för avlastnings skull.

Ja men det är ju helt ointressant för mig, då han aldrig kommer att säljas. Kul ändå med lite meriter, att hästen får visa vad han går för.

Å andra sidan har ju Ts:s medryttarhästs ägare också vinning på att hästen hålls igång, att Ts rider den på ett sätt som ägaren helt styr.
Skulle hästen säljas efter att ha stått en längre tid får hon ju mindre betalt för den.
Deesutom slipper ju ägaren lägga ner en massa tid på att få hästen i kondition.

Så jag ser det som ett givande och tagande. Man hjälper varandra helt enkelt.
Varför ska då den ena parten ( ägaren ) tjäna på det?

KL,
Jag håller med er andra om att TS inte borde betala något. Jag har varit medryttare, mockade oc fixade foder, då ägaren hade hästen på sin gård skötte hon in och utsläpp. Jag betalade ingenting och fick heller inget i betalt.
Hade medryttare på min foderhäst och har nu det på min islandshäst. På islandshästen får tjejen rida gratis, är en familjevän, hon mockar och fodrar inte då vi inte vill lägga det ansvaret på en 12åring. Hade hon inte ridit de dagarna hon rider hade hästen inte blivit riden de dagarna, alltså gör hon oss en tjänst.

Jag ser det som såhär:
Medryttaren hjälper till för att ägaren inte har tid eller ambitonen eller var det nu är. Därför betalar den inget.
Ägaren betalar inget då medryttaren annars skulle stått utan häst att rida och pyssla med. Jag ser det som tjänster och gentjänster.
Den som kanske skulle betala en liten summa eller ge något annan är isåfall ägaren.
Därimot om medryttaren endast rider, aldrig mockar, fodrar el dyl. kan jag se en avgift beroende på hästen. Om medryttaren tränar och tävlar hästen, som är välutbildad och som funkar som lärare till ryttaren. Men oftast ser jag det helt onödigt med avgift från något håll.

Ibland får jag känslan av att ägare är ute för att tjäna pengar på sina medryttare.
Om man vill ha betalt tycker jag man isåfall kan skaffa en delfodervärd.

*KL*

Tack allihopa för era svar!
Jag ska ta allt i åtanke framöver och även om det kanske inte blir just denna häst så kanske det blir någon framöver :)

Till er som tycker att medryttare är snåla och ovilliga att betala: Det var därför jag frågade innan jag pratade med ägaren!
Jag sökte nämligen här på Buke efter liknande trådar, men fick inte upp någon bra. (Det kan iofs bero på min bristande sökförmåga...)
Jag ville bara få lite mer koll på vad som var rimligt och jag har fått några konstruktiva och bra svar.
- Inte betala alls pga att ägaren behöver hjälp/hästen inte är utbildad/igång
- Betala en del, ca 400-500 kr/månad beroende på var i landet man är

Jag har fått en del att fundera på och kommer att lyssna på alla i denna debatt.
Vill också säga att jag är en sådan som är fullt nöjd med att lulla i skogen, men visst vill även jag bli en bättre ryttare. Och jag tror att detta kanske kan bli en win-win situation för oss båda (ägaren och mig) om vi kan komma överens om något. Sedan så bor häst och ägare ca 25 min från mig (bilvägen), men jag har egen bil så det är ok. Om det var närmare kunde jag komma oftare, ex fler vilodagar för att bara mocka/pyssla/fodra mm.

karamelldrottningen: Jag bor på vägen mellan Karlstad-Örebro så det är inte direkt Stockholmspriser på något här tror jag, inte hus iaf =P

totalt har "min familj" 15 hästar. Fick min första egna häst som 13 åring och är Fullkomligt inbegripen i vad det kostar att ha häst - därav att jag anser att har man inte råd och tid med sin häst säljer man den.

På gården i södra sverige där 3 av mina står har vi tre "medryttare" som kommer med jämna mellanrum. Jag är Jättetacksam för att min häst utb. la/la blir riden av en av tjejerna, de två andra har ridit hos oss sedan de var riktigt små och då var jag jäkligt tacksam för att min shettis blev riden. Vi har haft flera som ridit och hjälpt till hos oss där nere regelbundet och de vet att skulle de vilja träna för instruktör eller tävla så ställer vi upp och kör och hjälper till om vi har möjlighet...

Men inga av stallen är stockholmsstall - det kanske spelar in?

Tycker inte att du skulle behöva betala någonting.
Om du skulle betala något, så högst 300 kr, inte mer än så.

Hästen verkar inte vara i vidare kondition.
Hade varit en annan sak om den var i full kondition och beroende på utbildnings nivån.

Tycker det beror på hur mycket hästen kostar ägaren vad som är rimligt att betala. Något standardpris finns ju inte direkt. Det jag skulle tycka är normalt är väl ungefär halva stallhyran. Det är vad jag betalade när jag var medryttare för längesen och vad jag skulle ta nu om jag skulle skaffa medryttare.

Ibland får jag känslan av att ägare är ute för att tjäna pengar på sina medryttare.
Om man vill ha betalt tycker jag man isåfall kan skaffa en delfodervärd.

Medryttare kan man ha av flera olika anledningar. Man kan ha en medryttare om man är väldigt fattig en period eller om man inte har tiden riktigt eller om man inte gillar att rida ut i skogen men endå vill att hästen ska ridas där osv.

Jag förstår verkligen inte varför så många är emot att ta betalt av medryttare. Varför ska det vara gratis för folk att rida flera gånger i veckan bara för att det är en privathäst? Hästar är dyra och att rida överallt annars är väldigt dyrt, så varför ska privathästar vara gratis?

Skulle aldrig någonsin lämna min häst till en medryttare gratis.

Det här med att hästen inte är igång osv, det är endå medryttarens egna val och vilja att ta denna hästen och sätta igång den. Stor skillnad om ägaren tjatat och verkligen vill ha just den som sätter igång hästen och medryttarn då gör det för att hjälpa ägaren.

Folk får det ju att låta som att medryttare är folk som är snälla nog och hjälper till att rida andras hästar..tror knappast det är så.

därav att jag anser att har man inte råd och tid med sin häst säljer man den.
Tycker det är tråkigt att folk ser det så, att bara för att man för tillfället kanske har pengaproblem så måste man sälja hästen hastigt till nåt hem som kanske inte passar. Istället då för att ta en medryttare tills man får ordning på ekonomin igen. Betydligt bättre för alla och framförallt för hästen. Däremot så är jag emot sånna som köper häst och direkt efteråt skaffar en medryttare och menar att dom inte har råd annars. Det förstår jag inte.

Vi har haft flera som ridit och hjälpt till hos oss där nere regelbundet och de vet att skulle de vilja träna för instruktör eller tävla så ställer vi upp och kör och hjälper till om vi har möjlighet...

Men det är ju bra att ni är såpass rika att ni kan sponsra andra ryttare med träningar osv, alla kan inte det. Jag hade också mer än gärna sponsrat med träningar och tävlingar om jag hade råd och haft en medryttare.

Folk verkar tro att alla hästägare är såpass rika att dom kan minsann låta vem som helst rida och sponsra med det mesta hit och dit..tänker inte en tanke att man kanske faktiskt gett upp hela livet för den där hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
685
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka