Vad ska jag leta efter i innehåll??

A

Aultmore

Hej igen!!
Jag ska ju leta upp ett bättre hö och vad ska jag nöja mig med i Mj och allt det där??
Hon är som sagt Ett Eng.fullblod, ca 165 i mankhöjd, vikt nu ca 500 kg, mellangrov för att vara ett fullblod...

Tack på förhand! / Sandra
 
Försök att hitta ett hö med en kvot på 6 mellan energi och protein. Lite lägre är ok, det går bra att rätta till med kraftfoder. Högre kvot bör inte heller var något problem.

Dividera alltså MJ med smb rp och se vad du får för siffra.
Ex.
8 MJ och 48 smb rp = en kvot på 6 (bra)
7,8 MJ och 54 smb rp = en kvot på 6,9 (mitt hö i våras, bra)
8 MJ och 35 smb rp = en kvot på 4,4 (inte så bra)
6,5 MJ och 40 smb rp = en kvot på 5,4 (går att fixa)

Sedan *kan* man ju acceptera lägre kvoter, men man måste vara beredd på att det går åt mycket proteinfoder, vilket brukar bli ganska dyrt.

Hoppas att det blev lite klarare!
 
Har för mig att din häst åt mycket?

Skulle rekommendera dig att inte välja ett hö under 7Mj och 50 smrp.

Annars kommer du få fodra med så mycket kraft att det blir svårt.
 
Fullblod brukar behöva en högre kvot än 6, alltså mer än 6 gånger så mycket protein som energi (MJ). Svårt när man inte ser hästen, men minst 6,5 tycker jag folk säger som har fullblod.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Hundhälsa Hej på er, Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem...
2
Svar
24
· Visningar
3 521
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Jag har letat och letat men inte funnit någon bra så därför vänder jag mig till er. Jag har en liten cavalliertjej som pga saknade...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp