Vad ska jag lära henne??

T

Taria__

Jag har nyligen fått i uppgift på jobbet (connemara uppf) att hjälpa till med en åring,
hon är grimmvan,kan gå i grimma, stanna, backa (med tryck på bogen), lyfta alla hovarna, bli borstad även lagt på henne schabrak på ryggen (så hon vänjer sig vid täcke sen). Men jag kan inte komma på något mer vi kan göra, vi brukar busa och leka oftast :o så vi har inte tråkigt :D. Men hon måste ju lära sig mera haha. Tips??
Jag har kommit att tänka på det med att träns och sånt men kan det va för tidigt??
Tacksam för svar.. :laugh:

Taria__

Sv: Vad ska jag lära henne??

puttar** lite- ingen som kommer på något???:con

• Du kan ju prova att lägga på henne ett riktigt täcke
  • du kan spänna en täckesgjord lite löst så hon vänjer sig vid det
  • du kan vänja henne vid farliga saker som fladdrande plastpåsar, bjällror, annat som låter eller rör sig
  • Prova att flytta henne i sidled?
Bett & träns låter jag vara osagt om du kan börja med eller inte.

//Diana

Jag har nyligen fått i uppgift på jobbet (connemara uppf) att hjälpa till med en åring,
hon är grimmvan,kan gå i grimma, stanna, backa (med tryck på bogen), lyfta alla hovarna, bli borstad även lagt på henne schabrak på ryggen (så hon vänjer sig vid täcke sen). Men jag kan inte komma på något mer vi kan göra, vi brukar busa och leka oftast :o så vi har inte tråkigt :D. Men hon måste ju lära sig mera haha. Tips??
Jag har kommit att tänka på det med att träns och sånt men kan det va för tidigt??
Tacksam för svar.. :laugh:

Taria__

Ett hett tips :idea:

Fråga din chef, hästuppfödaren.

Skaffade jag en skötare (anställd) inte sjutton, skulle jag våga ge den fullt ansvar att utbilda en fölunge/unghäst om den hellre frågar på ett diskussionsforum, än frågar mig som äger hästen, vad man ska lära hästen.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jo jag har frågat henne, men hon är bortrest just nu. Och han som har ansvaret sa att jag kunde göra detta som jag har gjort med åringen.:)

Och jag tänkte fråga här om någon visste något mer, som varken jag eller han har tänkt på..

elma_vip: tack för dina förslag :)

ja det skulle jag ju kunnat göra :) tackar för förslaget:laugh:

En ettåring kan man göra ganska mycket. Jag tycker absolut att du kan vänja henne vid träns. En ettåring kan man longera, tömköra, träna på att visa för hand. Jag vet ju inte vad hästen "ska bli" när den blir stor (dressyr, hopp, allroundhäst?), men allt förberedande inför framtiden är ju bra. Skogspromenader mår alla hästar bra av, miljöträning mm. Använd din fantasi.
(Naturilgtvis menar jag absolut ingen hård träning utan mycket lätt, men det förutsätter jag att folk förstår. Jag skriver det ändå för att undvika missförstånd.)

Fölet jag hade, hade haft grimma, lyft hovar, blivit ledd i grimma första fjorton dagarna

4 månader hade hon både haft schabrak, bomullstäcke och täckesgjord på sig

5 månader hade hon bett i munnen och leddes sedan dess ute i träns med grimma under för att inte dra hästen i munnen av misstag

6 månader lasttränades hon och började vänjas av lite försiktigt

7 månader provat tömmar bakifrån, med ledare vid huvudet, fick egen box

8 månader såldes hon, till en ägare som var glad för välhanterad "åring", vars utbildning fortsatte

2.5 år var hon inkörd

3 år insutten

4 år grundriden

5 år fick hon ny ägare

Och nu sex år gammal är hon tävlad ett par clear rounder både dressyr och hoppning med lovande resultat. :love:

jag skulle inte börja tömköra redan nu! Vänja vid att ha bett räcker. Men som tidigare sagt lydnad och lastträning är aldrig fel!

Jobba henne lös i paddock eller liten hage typ rundcorall eller picadero? Tex styra henne runt dig på en volt, byta gångarter, göra halt, byta varv osv. Små korta pass på 5-10 min räcker alldeles nog då det är ganska mentalt jobbigt i början. Promenera och titta på konstiga saker som paraplyer, pressenningar, soptunnor etc har man också himla mycket igen senare i hästens vidare utbildning. Att bygga upp ledarskap och förtroende på rätt sätt redan från start har man stor nytta av resten av hästens liv, inte minst under inridningen.

Prova täcken, sele etc på henne och lär henne acceptera att ha saker på ryggen/kroppen. Du kan absolut lägga på en sadel också tycker jag, dock utan att spänna åt för hårt och utan belastning i den så klart. Gå över bommar och små banor kanske?
Prova gärna ha träns med bett på henne men ha en grimma under så att du inte råkar ta för hårt i bettet bara.

Är du osäker så vänta hellre tills uppfödaren är hemma igen och du kan stämma av vad denne tycker är lämpligt.

Tänk på att tex. longering, ryggning och tömkörning kan vara ganska påfrestande för hästen, speciellt när den växer, och inte alltid så lämpligt att göra med en så pass ung häst som en åring.

Om du har möjlighet så läs "Dansa med hästar" och "Tänk som din häst" (de kanske finns på biblioteket?) - där hittar du många bra ideér som inspirerar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hämtade min ettåring för två månader sedan och han spenderar dagarna i lösdrift med två jämnåriga hingstar. Två valackar 15 och 20 år är...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 490
Senast: tara
·
Hästhantering Vill ha lite tips på hur man kan aktivera en senskadad häst som kräver mentalt jobb? I dagsläget får hon inte gå så mycket. Till och...
Svar
8
· Visningar
2 434
Senast: Perla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama