vad ska jag ha för sele?

mataii

Trådstartare
Jag har för ca en månad sedan hämtat hem min lilla guldklimp, en korsning frieser/tinker, och nu är ju ute efter bra råd från er gällande en sele. Han är bara 3 år så hittills har vi bara varit ute på skapligt lugna ridturer, men har kraftigt börjat fundera på att köra in honom (självklart med kunnigt folk...)

Har tömkört honom ett antal gånger och han lunkar på som han inte gjort annat. Han är totalt orädd och lyssnar mycket bra på rösten. Har kikat runt lite efter någon enklare sele som inte kostar skjortan. Kommer enbart användas till enklare körning lite då och då, så någon deluxevariant är inte riktigt aktuellt, även om det vore trevligt;)

Hittade efter lite sökande denna http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3071

Är den heeelt kass, och vad skulle ni rekommendera istället? Eller "duger" den till det lilla, eller åtminstonde inkörningen. Tänk om det här med körning är något för varken han eller mig, då känns det ju pyrt att lagt ut mycket pengar på ingenting.
Vad jag kan se ingår inga draglinor eller baksele? Vad ska man ha? Jag kan verkligen ingenting om detta, så snälla, berätta all fakta som om ni skulle berätta det för en 7-åring :D
Bifogar lite bilder på honom så ni har något att utgå från:)
PICT2572.jpg

PICT2581.jpg

tack så mycket på förhand

Sv: vad ska jag ha för sele?

De flesta kommer skriva att den selen är skit kass och att du absolut inte ska köpa den.
Och ja i det skicket är den skit kass men om du vill komplitera den med en massa saker så blir det en helt ok sele.
men då är du uppe i samma pengar som om du köper en komplet sele från början. eller ja kanske ett par hundralappar mindre men du har en sele med lite sämre kvalitet.
Då jag inte själv letar selar just nu så har jag inte koll på vad som finns var men är säker på att någon annan har det :)

Köp hellre nylonselen för 1300 kr på www.selar.se :)! Den kan du använda längre fram långt in i utbildningen. Sedan är den komplett = lös brösta, draglinor, baksele :). Köp till ett par underlägg till den så blir det perfekt ;)!

Snygg häst!!:love:

Men....har du missat den nålade tråden?:angel:
Den är värd att läsa igenom
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=903382

Men den där selen ska du inte ha, kallas skitsele av en hel del anl.
En loksele tycker jag gör sig bäst på den typ av häst du har.
Finns många lätta fina lokselar, kolla efter en bättre beg!
Med lite små justeringar kan man även ha en loksele till en rockard:)

ja visst är han underbar:love:

oj! ja det har jag minsann gjort. Där står det ju både det ena och det andra. Tack så mycket för tipset :)
Du har ingen bra smidig loksele såhär på rak arm att rekommendera.
Vad menar du med "den typ av häst"? Menar du utseendemässigt eller exteriört?
Vad är det för småjusteringar som isf måste göras?

Skulle tro att han kan ha en 31" tum som säljs hyffsat billigt, tex börjes, bole, hööks, källquists mfl.

Ja tycker han är grov om man säjjer så, sen gillar jag att se loksele på vilken häst som helst:angel:
Väldigt få hästar som passar bra exteriört i en brösta...

Ites loksele som börjes säljer har jag erfarenhet av själv, och det är bra kvalité på lädret:)
Boles är väldigt billig, kan ju va nått som funkar för inkörning om du hellre vill ha en komplett bröstsele sen?
Annars funkar nog även den lokselen till lättare körning, tex rockard. Billigaste bakselen har nog Granngården (källquists):)
Man kan höjja skakelfästet på loksele med en rem, man bör ha ett däckelunderlägg samt draglinor och baksele.
Om svängeln sitter lågt funkar det utmärkt att ha en loksele och en rockard:)

När det gäller beg selar tycker jag sådana som denna är fina och väldigt användbara, om lädret är i gott skick!:)
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=97600

Senast ändrad:

tack så mkt för svaret :)
har kollat runt på alla dessa lokselar, men rent estetiskt sett faller dom mig inte i smaken. Vi har nog helt enkelt lite olika åsikt där:D
Har läst lite i andra tråder och där tar ni hela tiden upp bergreppet "skitselar". Såg att du tidigare skrivit att equilex billigaste sele var av "rätt" modell. Är det hobbyselen eller standard? Vad är det som gör att den inte blir någon skitsele ?:crazy:

En undran...:
Vem är det som köper en "skitsele"...:confused:
Jag har en vanlig enkel gamal hederlig bröstsele som jag köpte för ett halvår sedan (beg).
Tjejen jag köpte den av hade måttbeställt denna sele för att den skulle passa hennes ardenner, vilken den inte gjorde. Så jag fick köpa den av henne. Hm...gav nog ganska mycket för den. 3000 kr.

Men å andra sidan så är den av superkvalite...väldigt fin i lädret och nylonförstärkt på utsatta ställen vilket är bra..:idea:

Men det verkar inte gå att sälja dessa selen längre beg. har försökt att sälja den, men lönlöst. Vill ju inte direkt ge bort den då jag själv betalade en rejäl slant för den. Har ju max använt selen ca 20 ggr.

Vilka är intresserade av sådana selar och var hittar man dessa..

Det är modellen och inte kvaliten som gör att denna sorts sele kallas för skitsele!:idea:
Tragiskt med sant så utan draglinor, svängel och baksele blir selen väldigt obekväm för hästen att dra med!
I extrema fall reagerar hästen negativt (men oftast inget ett ovant öga ser) och även får skavsår, på bogarna.

När man sätter fast den selen i skaklarna, kommer hästen att röra sig, bogarna, men selen inte för den är fast i vagnen.
420232.jpg

Ja equilex har selar av rätt modell. Finns många olika varianter, bla kvalite, skakelfästen mm
Men den ska vara komplett med bla draglinor och baksele.
Kolla runt på fler sidor, finns länkar i den nålade tråden:)
narbildfinsele.jpg

Ja den är i bra kvalite men i en kass modell:crazy:
Utan draglinor, baksele och rätt däckel blir en sådan bröstsele värdelös.
Du kan väl använda den om du köper en bra däckel, draglinor och baksele till:angel:

Men...en måttbeställs sele bör väl alltid passa:eek:
Kanske ett sätt att få den såld....:angel:

Ja den är i bra kvalite men i en kass modell:crazy:
Utan draglinor, baksele och rätt däckel blir en sådan bröstsele värdelös.
Du kan väl använda den om du köper en bra däckel, draglinor och baksele till:angel:

Men...en måttbeställs sele bör väl alltid passa:eek:
Kanske ett sätt att få den såld....:angel:

Saken är den att jag har köpt mig ett maratonsele tillsammans med min maratonvagn och därför ska jag sälja detta sele, men som du säger så kanske det går lättare att sälja den om folk vet att den är måttbestäld...:laugh:

Saken är den att jag har köpt mig ett maratonsele tillsammans med min maratonvagn och därför ska jag sälja detta sele, men som du säger så kanske det går lättare att sälja den om folk vet att den är måttbestäld...:laugh:

Jo men du får väl påpeka att det "bara" behövs draglinor, baksele och däckelunderlägg så är den ungefär lika bra som en maratonsele:idea::D
Vilka mått har den då?
Många har lokselar till sina grövre kallblod:cool:

Jo men du får väl påpeka att det "bara" behövs draglinor, baksele och däckelunderlägg så är den ungefär lika bra som en maratonsele:idea::D
Vilka mått har den då?
Många har lokselar till sina grövre kallblod:cool:

Vet inte riktigt vad det är för mått....vet inte heller hur man mäter för att få fram rätt mått..:angel:

Det som följer med selet är: skakelremmar, seltungor, tömmar, däckelunderlag och en extra lång bukgjord som jag fick special beställa för 700 kr....:eek: Men den var för kort så jag var tvungen.

Så det är bara draglinor, baksele och huvudlag som jag inte har att skicka med.
Men blir det inte lite konstigt med draglinor på ett sådant sele..?
Jag menar det är ju ingen "lös" brösta ju..

Nylonselen är absolut en bra idé när man ska börja med körning och inte vill investera alltför mycket på en dyr utrustning! Då får man en komplett sele med draglinor som fungerar ypperligt både vid tömkörning, inkörning och lättare körning.
Vi har den till ponny så du kan komma förbi och känna på den om du vill! :D
Här finns en tråd om den selen; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=898441

vilken supertråd med bra bilder och allt!:laugh:
Såg den bilden på sidan du länkade till till mig, och tänkte "åh en sån tjusig utrustning", men det var alltså den omtalade nylonselen?!? :idea:
Den måste nog snarast inhandlas till lille Alvar. Ska snart åka ut till honom och höra med honom vad han tycker om det....
Kommer gärna och klämmer lite på den om jag ändå åker och tittar lite:)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 556
Senast: schelin_j
·
L
Körning Hejsan alla körglada! Tänkte bara höra med er om ni tror att den här selen funkar till min lilla mini-shettis? Jag ska börja köra...
2
Svar
30
· Visningar
2 875
Senast: Underbar
·
Övr. Djur Hur funkar det egentligen med att ha marsvin i sele? Jag funderar nämligen på att införskaffa ett par stycken i syfte att ha djuren...
Svar
13
· Visningar
3 584
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka