Vad ska jag ha för krukväxter på kontoret?

toughcookie

Trådstartare
Jag vill ha något i fönstret på mitt kontor men vet inte vad.
Det är eftermiddagssol och då blir det VARMT när solen ligger på. Jag har väldigt ogröna fingrar (dödade nyligen en kaktus) så något som är lättskött är att föredra.

I det lilla kontorsrummet huserar även två hundar modell större och det är rent allmänt lite sunkig luft så någon luftrenande egenskap vore inte fel.

Ytan att ställa på är ca 3 dm bred så det kan ju vara någorlunda storlek på växten men inte något träd kanske.

En av kollegorna har sånna här i lite större format:

c5e6b797d67f1ceeac78b356f15930a4.jpg

Kan det vara något eller finns det aldra alternativ?

Sv: Vad ska jag ha för krukväxter på kontoret?

Självvattnande kruka säger jag bara! Då har man lite buffert för det där med att komma ihåg att vattna....

En sån kalla som på bilden är rätt tålig, och den är jättetydlig med när den inte fått vatten, då hänger bladen. Om man då vattnar direkt så tar den sig igen. Men att lämna hängande i ¨många dagar är ju inte att rekommendera...

Jag är också en van krukväxtdödare.... Det som egentligen klarar sig bäst är phaleanopsis-orkideer! Jag har satt dem i vitmossa, med tre centimeter leca-kulor i botten (ej självvattnande här då i och för sig) på en glaskruka utan hål i botten. Vitmossa blandat med lite av barken orkiden sitter i då man köper den. Så vattnar jag då och då så att vattnet stiger något ovanför lecakulorna. De blommar fint regelbundet!

Vitmossa är alltså inte sånt man har i adventsljusstaken utan en helt annan grej.

Annars funkar svärmorstunga, Clivia, porslinsblommor och garderobsblomma fint för mig. I självvattnande krukor....

Nu måste jag googla!

Men garderobsblommor är skitfula så någon sån blir det inte.

Och orkideer?
Alla säger att de är så lättskötta men jag har aldrig lyckats speciellt länge. Synd för de är ju såååå vackra!

Jag har orkidé på mitt kontor. Jag vet att man enligt boken inte ska göra så, men jag har mina orkidéer i vatten konstant. De har alltid vatten i krukan och trivs jättebra med det.

Philodendron säger jag, och dracena. Verkar inte gå att ta död på.

Alla sorter är inte lättskötta, men phaleanopsis verkar klara den misskötsel som jag utsätter mina blommor för. Det verkar räcka med att någon gång varannan vecka fylla vatten i krukan, låta stå ett tag och sedan hälla av.... De mår bättre nu med vitmossan och blommar mer, antagligen för att det är jämnare tillförsel på vatten....

Ampellilja är det som klarar sig bäst hos mig, Fredskalla också fast de kan bli lite fula i kanterna. Annars har jag dödat garderobsblommor, svärmorstunga också, kaktusar likväl. Orkidéer (åtminstone vissa) är också överlevare. :)

Ampellilja är det som klarar sig bäst hos mig, Fredskalla också fast de kan bli lite fula i kanterna. Annars har jag dödat garderobsblommor, svärmorstunga också, kaktusar likväl. Orkidéer (åtminstone vissa) är också överlevare. :)

Ampellilja lär visst vara en duktig luftrenare också.

Generellt tycker jag det är lättare att behålla växter man drivit upp från skott, jämfört med köpeblommor.

Jag har skapligt gröna fingrar men köpta blommor tenderar att dö hos mig.

Penningträd och benjaminfikus är de som överlever bäst på vårt kontor. Ofta glömmer man ju att vattna kontorsblommorna, så det är en fördel om kontorväxter är torktåliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka