Vad ska jag göra?

annaklara

Trådstartare
Vad ska jag göra? Just nu känns det inte som jag kommer någonstans, jag vill komma upp i klasserna. Lära mig mer och bli en duktig dressyrryttare, men det känns som jag inte har några möjligheter. Nu kommer jag inte längre, jag blir aldrig duktig. Just nu rider jag på ridskola, cirka 1 gång i veckan lektion, och en gång i veckan rider jag till hästar åt min ridskolelärare men det är liksom inte så mycket lärorikt på det sättet, utan där lär jag mig mer hantera situationer och så. Sen rider jag ut i skogen typ de resterande dagarna i veckan. Jag vill börja tävla men det finns inga chanser, inga möjligheter. Min mamma är så himla anti till allting och vill inte låta mig skaffa en medryttarhäst, ta fler lektioner eller någonting. Mina vänner skaffar egna hästar och blir bara duktigare och duktigare, medan jag själv står kvar på samma plats som alltid och hoppas på bättre tider. Men nej, ingen förändring, vad ska jag göra? Allting är hopplöst. Och nej, jag tycker inte synd om mig själv, och jag vill inte ha några kommentarer om det. Jag känner mig bara väldigt nere för tillfället.

Sv: Vad ska jag göra?

ömm ja, skulle väl sagt skaffa medryttarhäst. Kan du inte rida i någon mer avancerad grupp på ridskolan då ? (vet ju inte vad på för nivå du är på)

Ja, vad finns det att göra? Förstår inte riktigt vad du vill med inlägget när du själv eliminerar alla möjligheter till allt. :grin:

Skaffa en medryttarhäst! Du får väl betala allt själv om din mamma inte vill hjälpa till. Kan du inte få tävla på ridskolans hästar? Ridskolor brukar ju alltid ordna dressyrkurser och tävlingar!

Problemet är att jag redan rider i den mest "avancerade" gruppen på ridskolan. Det är ingen speciellt avancerad ridskola utan hästarna består mest av skogsmullar som inte är så rutinerade inom tävlingsbranschen. Hur skulle jag få råd med medryttarhäst. Jag tror inte jag skulle ha råd att betala medryttarehäst själv.? Dom flesta tar runt 500 i månaden, och jag får 200 i månaden så don't think so :

hmm byta ridskola då ?? en del ridskolor har ju mer nybörjar grupper medans andra satsar emr på tävlingar mm. Var medryttare på en häst för 250 i månaden oc red den 2 dagar i veckan, men den stod på lösdrigt så stallhyran var inte spec dyr...

Om du är duktig nog så haffa en duktig ryttare och bli dennes lärling. Det gjorde jag och fick flera möjligheter att träna och tävla unghästar som jag tyckte var väldigt lärorikt. Att sedan ha någon som tar dig under sina vingar kan vara guld värt- man lär si väldigt mycket teoretiskt också.
Fråga dina kompisar (eftersom du säger att de börjar bli bättre) att hjälpa dig lite- komma och titta på dig. Haffa någon ridlärare och fråga gärna hur du ska göra för att bli bättre, att bara ta fem minuter av deras tid tror jag inte att de klagar på.
Byt ut ridlektionen mot en privatlektion kanske? Annars gå till mer avancerade privatlektioner och titta på- de kan ge dig tips och idéer för hur du kan rida, och lite tips på övningar du kan göra med hästarna själv.
Om du är ute och skogsluffar så kan du alltid ta lite dressyr där också- öva på att använda mycket sitshjälper istället för tygel genom att kanske köra slalom mellan stenar och trädstammar, öppnor och slutor och skänkelvikningar på vägarna och liknande.
Annars kan du byta ridskola om denna inte hjälper dig vidare.

Jag har heller inte haft mycket möjligheter men jag har däremot tagit varje chans jag har. Frågat folk om hur jag ska göra om jag fastnat på något moment och tittar på andra när de rider för att se vad jag själv kan relatera till och förbättra i min ridning.

Det är bara fantasin som begränsar dig just nu! :idea:

nu vet ju inte jag hur gammal du är,men finns det ingen möjlighet att ta ett litet extra jobb som ger pengar att betala en ev. medryttarhäst med?
Annars skulle jag också rekomendera dig att byta ridskola, du verkar ju vilja mer/andra saker än vad din nuvarande ridskola kan erbjuda...

Lycka till!

Justa ja, LÄS BÖCKER också. De kan hjälpa dig väldigt mycket också faktiskt. Sally Swift har väl ett par lärorika böcker ute nu- varför inte läsa de?

Jag vet inte, det är nog den bästa ridskola jag känner till. Det är inte som en vanlig ridskola liksom, stämningen är underbar och alla känner alla, eller ja. Inte direkt, men de flesta vet i alla fall vem jag är på grund av att jag är typ i stallet 24/7 x) Jag får rida i stort sett när jag vill på hästar som kanske inte kan så mycket men dom är en utmaning att rida på ett kul sätt. Har ridit där hela mitt liv och min ridlärare är nog en av dom bästa jag vet, hon är snäll och stöttar mig och hjälper till med allt. Alla andra ridskolor är så himla enformiga, och tråkiga. Det är liksom att komma till en minimal box där en sur och bitsk häst väntar på en för att sedan rida runt i ridhus varv efter varv på en sönderriden häst. Jag menar inte att alla ridskolor är så, men i alla fall dom jag besökt. När jag kommer till stallet är det liksom hämta hästen i hagen, rykta i en typ halvtimme medans hästen står och halvsover. Sedan rida en riktigt kul lektion i en paddock på en pigg och lyhörd ponny. Big difference, men det liksom inte det jag är ute efter egentligen, eller inte att rida en kul lektion men det är inte så himla lärorikt.

Toker: Jag vet inte, jag är 12 år så x)

Senast ändrad:

Ah, om du är 12 år förstår jag. Rid ett par fler år på ridskolan så du hinner mogna lite, LOVAR att din mamma förstår sen att du är redo för en medis! Vill du inte byta ridskola, kan inte skaffa medryttarhäst eller sköthäst, kan inte bli lärling eller skaffa extrajobb finns det väl inte så mkt mer att göra..?
Rekommenderar dig dock att bli skötare åt en tävlingsponny, då kan du följa med på tävlingar och lära dig mycket.

Men herregud männska! Du är 12 ÅR!! :eek:
Vilket betyder att du bara är i början av livet och ridkarriären. Ta det lugnt, om några år kanske du har bättre möjligheter, kanske föräldrar som börjat inse hur viktigt det är för dig eller mer pengar att röra dig med. Och några år till så kan man börja jobba och tjäna egna pengar! :p (vilket iofs inte är någon garanti för att man har råd, det är en sjukt dyr hobby och ännu sjukare om man vill satsa... :crazy: )

Jag började rida på ridskola när jag var 12, så i samma ålder som du är nu satt jag och red med 7-10åringar! ;) Hade tur som fick terminsavgiften i julklapp och födelsedagspresent men fick inte ens skjuts till och från stallet (1½ mil, gick bussar men inte så många turer per dag). Det är först ungefär nu jag känner att jag kan börja satsa på ridningen med ok lön, bil och körkort. Men man kommer alltid känna sig begränsad mer eller mindre pga avstånd eller pengar.

Det är kul att du vill satsa redan i den här åldern, men du har alltså 6 ponnyår kvar och måånga häst-år kvar. Föräldrar är inte gjorda av tid och pengar dom heller! :p
Ta vara på den där entusiasmen. Den är guld värd!
Är man inte så kräsen inom vilken del av hästeriet man utvecklas så brukar det alltid gå att få tag på en sköthäst, någon travare som behöver ridtränas, eller kanske en häst att träna hantering med (om man är intresserad av trick-träning eller NH) bara för att få prova lite själv utanför ridskolan.
Och om du ser till att inte bränna bort de där ynka 200:- per månad så bör det räcka till att rida privatlektion åtminstone varannan månad eller kanske att spara ihop pengarna per månad och födelsedagspengar på att åka på kurs?

Hursomhelst - lycka till!

Du vill inte byta ridskola, då du tycker att den du redan rider på verkar bäst, alltså den som ger dig mest tillbaka och då bör du väl alltså fortsätta rida på den?
Du är ju heller inte så gammal ännu, så du har massor med tid på dig att lära dig och bli så duktig som du nu vill bli! :) vill du göra mera än bara rida på ridskola så kan du ju göra som någon här ovan föreslog, bli någons lärling.
Annars läs böcker.Kolla på många olika lektionr. Gå på clinics och andra häst-relaterade kurser.

Lycka till!

/Toker

kanske också kan berätta att jag känner igen mig i din historia :)
fick inte heller skaffa medryttarhäst för mina föräldrar,var nog i din ålder då också...
Jag har fått arbeta mig uppåt från det :)

hmm okej om ridskolan är så bra som den låter ksulle jag vara kvar där, och är du bara 12 år ärdet kanske svårt att få extra jobb. Vänta n¨gra år och sen när du börjar bli typ 15 kan du nog få dina föräldrar att förstå att du vill ha medryttarhäst eller något. Fick min första medryttarhäst i slutet av 8:an och sen dess har jag utvecklats jätte mkt, kändes oxå som att jag stod och trampade i ridskolan innan dess.
Sally swifts böcker är jätte bra :)

Om ponnyrna är så pigga och fräscha och ridläraren så bra -ta privatlektioner! Det är ljusår från att rida i grupp! en tränare som bara tittar på dig och din häst, du ska se att det ger en rejäl kick i utvecklingen. Byt grupplektion mot privatlektion på momangen!

Du kanske kan få möjlighet att rida en och samma häst på privatlektioner under en längre tid, då kommer både du och häst utvecklas. Även om hästen inte är välutbildad så finns det massor att lära sig om ridning och som sagt, ni får utvecklas tillsammans! så småningom kanske tränaren låter dig tävla den häst du ridit under längre period.

haha vi har ju själva prövat på planen ;) De som blev foderhäst blev egen häst, o sen rullar de bara på uppåt ^^

Haha DÄR hade min lille mor inget att säga till om! :rofl:
Medryttare kunde hon för det första inte säga något om så länge jag tog mig dit och hem själv och stod för ev. kostnader själv, när hon äntligen hade gått med på att jag och syrran skulle få "dela" foderponny hade hon inget att säga till om när vi och farsan kom hem med en häst vi ägde istället! :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 489
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 758
Senast: Häst_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Takire
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 913
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka