Vad ska jag göra?

S

SkuttSanna

Min häst är halt.. igen. Det är säkert 5:e gången på över 1,5 år.
Jag vet inte vad jag ska göra. Har ju lärt mig att inte planera långt i förväg för att inte göra mig själv besviken. Jag har gjort allt veterinären har sagt och hon fick ringskor nyligen.
Varje gång är det samma ben, höger fram kota. Men förra gången hon var halt så hade det smygit sig neråt i hoven med. Hon hade möjligen strålbenshälta, vilket inte är är så bra. Det krävdes 2 behandlingar.
Veterinären sa åt mig att rida på hårt underlag (asfalt el. hård packat grus), vilket jag gjorde. Jag satte igång henne från hennes sista hälta i början på april. Började med promenad i 2 veckor, sedan sitta på och skritta i 2-3 veckor, sedan trava i 2 veckor sedan allt efter som börja galoppera.Jag gick sedan över på att rida på plan en halvtimme en gång i veckan för att sedan trappa upp det till 2-3 ggr i veckan. Dock rider jag aldrig två dagar i rad på plan el. ridhus.
Jag har alltid skrittat ut före och efter på asfalt el. i skogen så att det inte blir för mycket mjukt underlag + ingen hoppning än.
Nu när hon är igångsatt så går hon 2-3 ggr i veckan dressyr, korta pass och ut på asfalt resten + vila då förstås. Drt var innan hon blev halt igen.

Jag hade en återkoll för 2 veckor sedan och då var hon inte halt. Veterinären sa att det var bara att köra på.
Veterinären kommer på fredag och böjer henne. Om hon är halt, vad ska jag göra? Behandla en gång till eller ta bort henne. För en promenad häst kommer hon aldrig bli.
Hon har blivit röntgad i benen fram två ggr och ryggen en gång, inga anmärkningar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra?

hur går hästen när den väl rids? arbetar den rätt och belastar frambenen så lite de bara går?
för vissa hästar är de extremt noga och avgörande med att rida rätt annars håller dom inte.

Har det tagits några borrelia/erlichia prover?
Min häst var halt i nästan två år, visserligen i 6 leder men iaf, och när man väl tog blodprov så visade det på borrelia. Han fick antibiotika och sen så blev han frisk.
Nu över tio år senare så håller han forfarande. :bump:

Det är möjligt att det är långsökt iom att det bara är en led vad jag förstod? Men ett blodprov skadar ju iaf inte.

En möjlig orsak är att vet inte har hittat huvudorsaken? Om du har haft samma vet/klinik hela tiden så skulle jag åkt till en annan, även om det är längre. Jag tolkar ditt inlägg som att det är återkommande kotledsinflammation(?), och det kan ju bero på många orsaker.
Om hältan beror på en sadel som passar dåligt, så återkommer ju hältan efter behandling. Om hältan beror på ligament skada i kotleden så behövs betydligt längre konvalescens, annars går skadan upp igen. Osv.

hur går hästen när den väl rids? arbetar den rätt och belastar frambenen så lite de bara går?
för vissa hästar är de extremt noga och avgörande med att rida rätt annars håller dom inte.
Jag rider korta hårda pass på plan/ridhus med många pauser. När jag rider ut så rider jag normal länge då hon har tränat upp sig på asfalt.

En möjlig orsak är att vet inte har hittat huvudorsaken? Om du har haft samma vet/klinik hela tiden så skulle jag åkt till en annan, även om det är längre. Jag tolkar ditt inlägg som att det är återkommande kotledsinflammation(?), och det kan ju bero på många orsaker.
Om hältan beror på en sadel som passar dåligt, så återkommer ju hältan efter behandling. Om hältan beror på ligament skada i kotleden så behövs betydligt längre konvalescens, annars går skadan upp igen. Osv.
Jag har kollat sadeln i vintras, satt bra på henne, behövdes ej stoppas om. Hovslagaren noterade dock att hennes högra hov (den skadade benet) är lite mindre. En gissning är ju att hon inte riktigt vågar använda sitt högra ben vid belastning och arbete fullt ut. Jag har jobbat mycket med hennes höger sida som är den svagre sidan och som kan ha tidigare orsakat hältan den första gången. Jag har varit på atg klinik, veterinär från sthlm och en lokal.

Senast ändrad av en moderator:

Längre tids vila, ett halvår minst. Hitta grundorsaken, om det finns någon sådan.
En tränare till mig säger att hon helt enkelt inte håller och det är ingen ide att lägga massa pengar och tid på en halt häst.

Ta hem en duktig massör
återkommer det så ofta sitter nog orsaken någonannanstans än i benet eg.

Det tog efter den första hältan att jag måste verkligen arbeta hennes höger sida som är svagare. Hon är byggd i uppförsbacke och har inte egentligen svårt att trampa under sig, men har blivit lite fel riden tidigare och har svårt för att få henne fram till handen och arbeta med bakbenen utan att bli sprinig.

Jag kan ju tillägga att hon är ett sto med humör och var hopphäst innan hon kom till mig. Hon har svårt för att slappna av och lider av sadeltvång peroidvis. Hon är snäll, men kräver verkligen att man väljer sina fajter då hon inte gör något hon inte gillar, och då menar jag verkligen det. Den sita igångsättingen red jag bara höger sida i princip då den är den svårare sidan, alltid problem med den. Hon blev mkt finare och jämnare i sidorna. Tänkte att hon då skulle klara sig från en ny hälta då jag inte ens har hoppat med henne, men nu ska hon vila några dagar, veterinär ska kolla henne, sen får vi se. Dock ska jag ju rida henne några dagar innan veterinär kommer så att hon inte verkar frisk då han kommer sedan blir halt igen då han far.

säger det igen för jag tror inte du kommer ångra dig om du följer mitt råd.
ta ut en duktig massör!
alltför ofta sitter problemet någon heeelt annastans än i benen på häsen, MEN många veterinärer ägnar inte en tanke till att kolla upp något annat än benen och ryggen...
så vet kanske inte är din lösning då det bara återkommer hela tiden, kompletera vets hjälp med en massör, kan ju aldrig skada iaf att testa??
Kanske ta ut två olika massörer och se om någon av dem kan hitta något problem

En tränare till mig säger att hon helt enkelt inte håller och det är ingen ide att lägga massa pengar och tid på en halt häst.

Nej, så kan det också vara. I sådana fall kan du höra med behandlande veterinär om hans eller hennes syn på hästens framtidsutsikter och möjligheterna att få hästen utdömd. Det vore ju inte konstigt med tanke på den långa sjukdomshistorian.

Jag kan ju berätta om mina erfarenheter:
En möjlig orsak är ju ligamentskador, antingen i hov eller kotled. De hittas inte på röntgen, är oftast inte möjliga att se på ultraljud, och ger inte så stor hälta, så de döljs ofta av följdhältor såsom kotledsinflammation.
Min häst har ligamentskador i kotleden, de syntes på magnetröntgen. Innan lyckades vet hitta att det var någon slags mjukdelsskada i kotan genom olika ledbedövningar, men det tog nog 5 klinikbesök innan vet insåg vad de återkommande kotledsinflammationerna berodde på.
Vi skrittade i 6 månader, har nu travat lugnt i 3 till, så det tar lång tid, så jag kan få bakslag fortfarande. Och hela tiden har gällt ensam i liten hage, inget spring eller bus av något slag, vilket inte alltid är lätt.
Om det är större ligamentskador kan ju prognosen vara dålig, annars är det tyvärr tid som gäller.

Hej,

Jag tycker det låter som din veterinär famlar i mörkret och inte riktigt vet vad som är fel på din häst. Att skylla på strålbenshälta har blivit populärt när man inte vet vad som är fel. Som någon skrev kan det lika gärna vara en ligamentskada i hoven. Då är hårt underlag inte att föredra.
Om jag vore du skulle jag byta klinik och få andra infallsvinklar innan du ger upp. Och som någon skrev så behövs även mkt tid!

Har samma erfarenheter och har idag en frisk och otroligt glad häst! :love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 567
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31