Vad ska jag göra?

A

aprillan

Jag har en travare på 8 år som är ganska smal och smäcker i kroppen! Men saken är den att han har stora knutor eller knölar på ryggen!! Vet inte varför dom finns där! Knölarna fanns där när jag köpte honom oxå! Vad kan det vara? Misstänker fodret=/ Jag har grovfodret basic cool ...kan det vara nåt med proteinet i maten?? Eller kan det vara nåt annat fel? Det finns knölar även på rumpan!
Har ni några tips om vad det kan vara????? Tacksam för svar...

Sv: Vad ska jag göra?

Det bästa är nog att konsultera en veterinär först innan du gör något annat. Att börja exprementera med fodret kan gör ibland göra större skada.

en häst jag red föut fick typ knölar på ryggen, och det var tydligen för att den gick med täcke på sig i hagen så mkt. (hade proböem med öm rygg). Vet inte om det är samma, men det var väl mer som öpphöjningar, och de blev ofta större :crazy: fast de försvann sen när det blev vår och solen kom fram och han kunde gå utan täcke.

Har dui ngen bild på dem som du kan lägga upp ??

Har du gjort snabba foderbyten? Dvs bytt en sorts kraftfoder rakt av emot en annan? Eller bytt hö emot ett annat parti ifrån annan skörd? Vissa hästar är mycket känsliga för foderbyten.

Kanske kan hästen vara allergisk emot en fodersort. Min häst fick "foderknölar" när hon åt korn, hon tål det inte.

Har också hört om häst som fått liknande "utslag" utav för varma täcken vintertid.

Du får fundera och luska lite och rådfråga gärna veterinär.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 435
Senast: Bobloblaw
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025