Vad ska jag göra?

M

Micheellee

Jag och min kompis har två ponnyer hemma som vi har hyrt från ett ställe i en månad. Min häst är 16 år gammal , dock vet jag inte riktigt om det stämmer, eftersom han är svankig, och nu har jag upptäck att han har dåliga tänder, han har lite problem med att tugga större morotsbitar och dylikt. Dock är han underbar att rida, pigg , snäll och ja, helt enkelt en bra häst :) Men idag iallafall var vi ute och red, och så red vi i skogen. Min häst är inte nervös av sig i vanliga fall, men nu när vi red så stannade han, stirrade in iskogen och blev helt stel. Sen försökte han sticka med mig, något som är väldigt olikt honom. Jag fick i allfall stopp på honom, men sen så började han darra, jag trodde han var rädd , så jag hoppade av. Darrningarna blev bara värre och värre, han verkligen skakade. Jag försökte lugna han , men det blev bara värre och värre,han började få något "anfall". helt plötsligt sjönk han ner på marken, och jag blev helt panikslagen, trodde han höll på att dö eller något, det såg verkligen otäckt ut. Vi får upp honom ur diket och helt plötsligt var allt över, han slutade darra och blev som vanligt igen. Jag ringde efter min mamma iaf och hon och stallägaren kom och mötte oss, och dem tror att han fick något slags hjärtflimmer. Vad tror ni det kan vara ?:confused: :(

Sv: Vad ska jag göra?

Tex Agria har telefonveterinärer.......ring dit för rådfrågning.Det kostar 25kr oavsett vad lång tid det tar.

Numret är: 0900-100 51 61.

Det är öppet vardagar mellan 16-24 och helger 7-24.

Direkt när vi kom hem ringde vi hon som äger hästen, men hon var i tyskland, så hon sa att antingen kunde vi byta hästen mot en annan som hon har hemma, eller så kunde vi ha honom tills hon kommer hem , dock bara skritta runt på honom. Det verkar nästan som om hon inte bryr sig :crazy:

Det första att han blev stel och försökte sticka låter som att han kände lukten av en älg eller nåt. Men darrningarna och det låter ju otäckt:crazy:. Hoppas ni kommer på vad det är!

aa, men dem andra två hästarna som var med reagerade inte alls, och det brukar vara mycket mer nervösa än vad min ponny är. Men det konstiga var att han var helt "normal" efter. Vi har flyttat han till hagen framför huset så stakkägaren kan se dem hela tiden, ifall han skulle få ngt mer anfall eller bete sig konstigt. Men när han fick anfallet eller vad man ska säga, märkte jag att han var full av myggor/knott på magen , och sen droppade det blod från skapet :crazy: kan han ha fått anfallet av myggor ? det låter lite overkligt, han borde inte ha reagerat så kraftigt då eller?

Ingen aning:confused:. De stora hästbromsarna brukar de ju bli väldigt rädda för och älgflugor också, men aldrig hört om nån som reagerat på det viset...
Bäst att ringa veterinären tycker jag med.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 923
Senast: Linda_A
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 387
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Hundhälsa Mamma ringde nyss och var lite förtvivlad. Hennes hund (blir 11 år i november) hade fått något slags anfall sent i går kväll. Hade legat...
Svar
4
· Visningar
2 869
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10