vad ska jag göra!!!

L

ladymiranda

Har ett mkt. stort problem, fick en Arab-hingst i våras av en dam som hade blivit sjuk..
Han är enormt snäll och trevlig(tjejhäst) och mkt. lätthanterad.
Ridningen är det heller inga problem med, funkar bra-med vem som helst...
Nu till problemet- han stressar ihjäl sig här, innan han kom till oss stod han med en shettis-val. rätt så isolerade på en gård,inga andra djur!
Han kom hit i början av maj-vi har några ston här och när brunsterna började avlöpa varandra här slog det nog slint på honom-vart vi än ställer honom så springer han HELA tiden..
Han hade bete,vi gav honom hö 3ggr. om dagen, kraftfoder(hästekraft) 2 ggr om dan...jag tror han gick ner iallafall 50 kg.
Vi hittade 2 lösningar -som jag inte tycker känns bra- antingen installad-eller bakom stallet i en liten rasthage där han inget ser, och kan inte springa!!!
Visst-där står han nu och han har slappnat av och börjat gå upp i vikt igen....
Till saken är den att vi skrev inte över honom på oss, utan att förra ägaren står kvar...
Alla säger- kastrera honom-ja-det vill vi -men inte hon-
Vi har bett henne leta nytt mer passande hem till honom, men det går långsamt..
Mår så dåligt när jag ser honom- vill att han ska få ett nytt hem snarast-plus att han kastreras...Han har ALDRIG betäckt..och är 14 år.. :cry: :cry: :cry:

Sv: vad ska jag göra!!!

Denna tråden ligger så fel och flyttas nog till hästhantering! Mne iallafall, det kan innebära många komplikationer att kastrera en så gammal häst och det är en väg jag inte hade tagit. Har sett hingstar bli kastrerade vid 8års ålder som aldrig blivit de samma igen, utan nerviga och tittiga och svårt att hålla hullet.

Så om han nu fungerar så bra som du säger som hingst, är det nog bättre tat hitta någon som kan ha kvar honom som hingst där det inte finns ston.

Vi har kastrerat flera hingstar sent mellan 4 och 12 år det har aldrig varit några problem. Däremot tog det längre tid på vissa att bli av mede hingstigheten. Om jag kommer i håg rätt så var det två som aldrig blev "riktiga" valacker men alla blev klart mycket lättare att hantera och de flesta hingsfasoner försvan inom sin tid. Kastrerar man dem när de är unga så hinner de inte bli riktigt hingstiga på samma sätt som när de är lite äldre.

Tror inte att det skulle vara några problem att kastrera honom. Däremot så kan det ta lite tid innan det slår igenom och risken finns att han alltid kommer att vara lite hingstig men jag tror defenitivt att han kommer få det lättare när stona brunstar. Skulle jag vara du så skulle jag prata med veterinären och höra vad hon/han har att säga.

Mvh

Tora

Det brukar hjälpa, om de är i mitten av alla hagar, så att de kan se alla i sin flock, det kan även hjälpa med en sällskapsvallack i hagen.

men just det här att kunna övervaka sin nya flock är viktigt för vissa hingstar...

Angående kastration så sent, du kommer nog få olika svar av olika veterinärer.... Min vet vill inte kastrera äldre hingstar, för han har sett det gå väldigt fel. Medans andra säger att det inte gör någon skillnad, så ring till flera veterinärer för rådgivning om det ska bli kastration.

Senast ändrad av en moderator:

Som flera sagt redan, kastrering vid hög ålder innebär att han har en massa inlärda beteenden som inte bara upphör för att han kastreras.

Har du provat med att ge han pepparrot och att ta bomull i öroner och att sätta på han skygglappar? Det funkar nog tror jag.

piff*puff skrev:
och att ta bomull i öroner och att sätta på han skygglappar? Det funkar nog tror jag.

Det här var nog det absolut dummaste som jag hört i hela mitt liv!!!!

Ingen aning om pepparrot skulle lugna ner honom, däremot kan man ge något som heter munkpeppar som ska lugna ner översexuella hingstar.

Om man nu inte kan ha honom där det inte finns ston som stressar upp honom, varför inte skaffa honom en egen "flickvän" att ha i hans hage. Det borde ju gå att hitta ett sto som INTE blir dräktigt så lätt om man nu inte vill ha bry med ett föl.

/KT

KungTulle skrev:
Det här var nog det absolut dummaste som jag hört i hela mitt liv!!!!

Ingen aning om pepparrot skulle lugna ner honom, däremot kan man ge något som heter munkpeppar som ska lugna ner översexuella hingstar.

Om man nu inte kan ha honom där det inte finns ston som stressar upp honom, varför inte skaffa honom en egen "flickvän" att ha i hans hage. Det borde ju gå att hitta ett sto som INTE blir dräktigt så lätt om man nu inte vill ha bry med ett föl.

/KT

det där var nog också ngt av det dummaste jag hört.. Flickvän? Du tror inte att flickvännen snart blir lite upprörd på den översexuella kraken? Å är inte så kul att stå med ett föl efter icke godkänd hingst. Å om hingsten inte varit så jobbig innan lär den ju bli det när han ngn gång måste göra slut med flickvännen ;)

Har ingen större erfarenhet utav hingstar.. Men det bästa är nog att låta honom gå med en valack isolerat från stona.. Lr skynda på tanten så hon fixar ett nytt ställe till honom...

Hoppas det löser sig iaf =)

Det funkar med pepparrot, Min häst blev jättelugn. Döööööööö cool alltså. kompis.

Piff*puff driver med alla i varenda tråd-inget att bry sig om...
Jag har pratat med vetrinärer,hingsthållare, och många hästmänniskor med erfarenhet, alla säger de -kastrera honom el.avliva honom-allt är bättre än det som är....
Jag har även lyssnat på ett par st. som haft negativa erfarenheter utav det, men vad jag förstår är det en mkt. liten risk att det blir dumt.
Tyvärr vill hon inte vare sig flytta honom el. kastrera-Blir tokig snart om hon inte hittar ett nytt ställe, han är visserligen lugn nu-äter och har ökat mkt. i vikt- men står på en liten plätt bakom lagården, anser inte det är något hästliv!!!!
Har provat med valack -sällskapet han hade när han kom, det gick åt skogen- han var söndertuggad efter några timmar av hingsten!!!
Tack för inläggen-

Kastrera!! Dumt låta bli, det finns inga som helst fördelar med att ha en nervig hingst, kastration är alltid bättre även för hästen.

Ställ honom, per omgående centralt, mitt bland alla hästar så att han kan få ha koll på sin flock. Han dör inombords, "Stänger av sitt eget jag" och mår fruktansvärt dåligt av att avskiljas från flocken på det viset.

Vad jag förstår så är inte kastrering ett alternativ eftersom ägaren inte tycker det.

Men varför ge inte ge ägaren ett ultimatum, flytta hästen innan månadskiftet, eller se till att den skrivs över på er så att ni kan kastrera.
Eftersom du inte står som ägare är det ju egentligen inte ditt problem, naturligvis är det jobbigt att se ett djur lida men man kan inte frälsa hela världen.

Tack för alla inlägg!!
Hon som äger hingsten har inte hittat något nytt till honom, så vi ställde ultimatum..
Då fick hon lite panik och har nu gått med på kastrering...........
Vi får honom, men hon ska kastrera honom..
Provade att ha honom mellan alla hagar flera ggr. senast igår- han springer som en tok-OAVBRUTET i timmar, är rädd han ska tappa det han lagt på sig .
Han kastreras så fort det är flugfritt ute!
:) :) :) :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 174
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka