vad ska jag göra?

Priscilla

Trådstartare
just nu är allt bara jättejobbigt.. sitter och gråter.
har just haft ett storgräl med hela familjen.
för en tid sedan (ett halvår sen) ville min syster ha en katt.. jag frågade henne då varför hon ville det, och hon hade väl ingen förklaring, jag hade ju en och hon ville så gärna ha en egen.
så kom hon. världens gulligaste lilla kissemiss. föddes hos grannen så vi fick följa hela hennes utveckling från andra dagen. baileys fick hon heta, och hon flyttade in efter tolv veckor i livet.
så gick månaderna, allt gick jättebra med min stora katt och hon trivdes.
sen började alla problem komma.. baileys är väldigt kräsen med kattlådan, så om det inte är rent (om hon har bajsat) så bajsar hon på golvet bredvid.. min syster blev fjorton och hade inte tid med katter utan var mer och mer borta och vägrade ta ansvar för saker som hon tyckt var självklara och jättelätta för bara några månader sen...
helt plötsligt är allt jättejobbigt, hon vägrar tömma kattlådan, hon hatar katten för att den är frustrerad och jamar - när det enda den vill ha är uppmärksamhet. jag är borta väldigt mkt, då jag har väldigt långt att pendla och varje kväll när jag kommer hem efter att ha varit i stallet är det nåt som har hänt.
så nu pratade vi om hur vi ska göra med baileys.. jag vill verkligen inte ge bort henne, men jag förstår att det är det enda som egentligen är rätt, för hennes skull.
vad tycker ni? snälla, jag behöver verkligen råd. ingen annan verkar ta ansvar över nånting i den här familjen.. mammas förslag var att åka till bonden och skjuta henne =/ jag blev så arg så jag röt något om att "sån djursyn är ju sjuk" och drämde igen dörren till mitt rum.
och här sitter jag nu. hjälp mej!!

Sv: vad ska jag göra?

Kan inte du säga att du tar ansvar för båda katterna då så får du tid på dig om du väler att omplacera henne...

men om jag nu skulle bestämma mej för att omplacera henne, vilket är det bästa sättet att göra det på?
jag kommer verkligen vara jättenoga med vart hon hamnar.. hur ska man kunna veta sånt?
usch, jag mår verkligen dåligt bara jag tänker på hur det skulle vara om hon inte var här längre :cry:

Det är just pga sådana här saker en förälder ALLTID skall ta på sig huvudansvaret för ett djur. Hur mycket barnen än lovar att katten kommer tas omhand är det så mycket annat som är intressantare än katten, i synnerhet om katten är lite "besvärlig". För husfridens skull tror jag det bästa vore om Baileys flyttar. Även om du tar på dig ansvaret finns risken att det kommer uppstå trubbel kring katten.

Fråga runt bland bekanta och hör dig för om någon är intresserad av katten. Annonsera i lokaltidninge, hör dig för med katthem/kattorganisationer i närheten.

Jag håller tummarna för att Baileys får det bra!

Och jag hoppas att din syster inte skaffar något nytt djur innan hon växt upp och lärt sig vad ansvar innebär.

jag kommer nog för alltid ångra att jag överhuvudtaget lät det inträffa. jag borde ha förstått att det skulle bli såhär, antagligen blev jag själv så överexalterad av att få hem en liten kattunge att jag inte tänkte på framtiden heller.

lokaltidningen skippar jag nog, men jag ska sätta ut lite annonser och jag hoppas att jag hittar ett passande hem där hon får den uppmärksamhet och skötsel hon förtjänar.
om jag hade haft tid hade jag självklart tagit över ansvaret av henne härhemma, men som det är nu hinner jag inte det..

jag har iaf kvar min ögonsten, som har bott med oss i fem år, och jag är så lycklig att det fungerar så bra.

{A9B1454A-CA42-4078-921E-41ABFFC1B133}.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
893
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt... 2
Svar
26
· Visningar
2 502
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 456
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka