vad ska jag göra?

Tove

Trådstartare
Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man håller på med och VÄÄÄÄLDIGT busig men inte taskig, verkligen jätte fin. Han älskar att bli kliad och mysa. Ägaren tävlar trav med han och de går väldigt bra för han. Men han har ingen respekt över huvud taget för folk. Han stegrar mot de som leder och slår med hovarna mot en, trycker upp en mot väggen och slänger med huvudet. Han har jagat ut folk ur hagen när dom fyller på vatten och bitit fast i håret på folk och vägrat släppa. Stegrar i protest och springer över när man leder. Han är 166cm i manken nu så han är stor redan nu. Har skött om han i 3 månader nu och jag har inga problem men att hantera han nu. Han följer lugnt efter mig när jag leder och håller av stånd och isar respekt. tränar väldigt mkt nh med han.

Nu till problemet.
De är BARA jag som kan hantera han. Har prövat prata med ägaren och frågat om hon vill hjälpa till nån gång när jag tränar han så han lär sig att han ska visa respekt mot alla som leder/hanterar han. Men dom är helt ointresserade. Och har jag inte varit i stallet på några dagar så börjar han testa mig och beter sig dåligt igen. Var på semester så va borta 9 dagar, när jag kom tillbaks så var han en mardröm. Han lyckades stegra över mig och slog mig i bakhuvudet så jag fick en skallfraktur.
Han kommer ju inte komma nån varit om ingen annan förutom jag bryr sig att lägga ner lite tid på hans hantering(jag är där 2 ggr i veckan och då är jag minst 4 timmar åt gången). Vet inte vad jag ska göra för känns meningslöst att spendera massor med tid och energi när ägaren inte visar intresse att hjälpa han. Ägaren har sagt vid flera tillfällen att hon är rädd för han och att hon inte ens gillar hästen, att hon bara har han för att de är hennes mans häst (han är aldrig i stallet). Vet inte om jag ska sluta sköta hästen och söka någonting annat eller om jag ska fortsätta för hästens skull. För slutar jag så kommer ingen hantera han förutom till och från träning.

Jag ska lägga till att ägarna är jätte trevliga och tar bra hand om övriga hästarna. inte misskötta eller nått. Men tror bara ägaren är osäkra eller rädda. Dom äger hans mamma och har fött upp han.
 
Om du inte är anställd och får betalt för att hantera den här hästen, ska du definitivt sluta. Det finns ingen som helst anledning för att du ska riskera att bli skadad för att ta hand om någon annans häst som ägaren inte själv bryr sig om att hantera.

Dessutom hade den här hästen helt klart tjänat på att bli kastrerad, finns ingen anledning att hålla den som hingst när folk är rädda för den. Men det är något för ägare/tränare att ta tag i inte skötaren.
 
...och han är hingst för att?
Dom ska avla på han.
Om du inte är anställd och får betalt för att hantera den här hästen, ska du definitivt sluta. Det finns ingen som helst anledning för att du ska riskera att bli skadad för att ta hand om någon annans häst som ägaren inte själv bryr sig om att hantera.

Dessutom hade den här hästen helt klart tjänat på att bli kastrerad, finns ingen anledning att hålla den som hingst när folk är rädda för den. Men det är något för ägare/tränare att ta tag i inte skötaren.

nä inte är inte anställd, men ska jag ge upp på hästen bara för att ägaren inte bryr sig? Är där för hästens skull och överlag är han snäll och fin mot mig. Vet inte men känns dumt att staffa hästen för att ägaren är obrydd:/ Dom ska ta föl på han så därför han är hingst fortfarande.
 
Det där låter helt livsfarligt! Och dessutom begriper jag inte hur ägaren är funtad. Vill inte träna sin egen häst utan låter skötaren göra det, och dessutom en skötare som fick en skallfraktur av denna häst.

Vill ägaren att du ska fortsätta riskera livet och träna denna häst så får hon gott ge dig betalt för det! Och till samma pris som en professionell tränare, inga ungdomslöner a 50 kr i timmen. Jag har aldrig hört på maken till dummare hästägare!

Hingstar som beter sig så där ska inte fortsätta vara hingstar, är min bestämda åsikt. Om han nu har en superduperstam så är det ändå fortfarande upp till ägaren att ansvara för att hästen inte orsakar skador på folk och fä. Inte ditt ansvar.
Jag tycker du ska sluta omedelbums. Det där låter verkligen inte som ett schysst upplägg.
 
Tror inte ägaren har så mkt unghästvana och de har jag. Har hållit på med unghästar och problemhästar sen jag va 14 (är nu 23). Tror att jag ska sluta men skär i hjärtat att lämna han, för han är verkligen en super fin häst när han beter sig.
 
Jag tror absolut att hästen betyder mycket för dig, men samtidigt får du ställa dig lite utanför och se på det hela objektivt. Tycker du att det är rimligt att du - gratis - ska utföra samma jobb som professionella problemlösare utför? Och dessutom med en "högriskhäst" (eller hur man nu ska uttrycka det) som redan har skadat dig allvarligt.

Det låter som att ägaren bara vill ha hästen när den springer/avlar in pengar till henne, resten av hästägandets ansvar överlåter hon till dig. Om det hade varit din egen häst hade du kunnat bestämma helt och hållet själv över hästens liv. Kollat upp den med veterinär/ET/massör/ osv, beslutat om foderstat själv, med mera. Nu får du göra det värsta slitgörat utan att få något för det.
 
@Tove; Regel nummer 1 i min bok: När du hanterar unga hingstar så har du en hjälm på huvudet. I alla lägen.

Sen för övrigt, du fick en skallfraktur, säger inte det allt? Vill du ändå sköta hästen så köp en andel i den så du får ut något för det.
Nu låter jag fruktansvärt krass, men livet är fruktansvärt krasst ibland. Man ska kunna vara ifrån sin sköthäst i nio dagar utan att få en skallfraktur.
 
Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man håller på med och VÄÄÄÄLDIGT busig men inte taskig, verkligen jätte fin. Han älskar att bli kliad och mysa. Ägaren tävlar trav med han och de går väldigt bra för han. Men han har ingen respekt över huvud taget för folk. Han stegrar mot de som leder och slår med hovarna mot en, trycker upp en mot väggen och slänger med huvudet. Han har jagat ut folk ur hagen när dom fyller på vatten och bitit fast i håret på folk och vägrat släppa. Stegrar i protest och springer över när man leder. Han är 166cm i manken nu så han är stor redan nu. Har skött om han i 3 månader nu och jag har inga problem men att hantera han nu. Han följer lugnt efter mig när jag leder och håller av stånd och isar respekt. tränar väldigt mkt nh med han.

Nu till problemet.
De är BARA jag som kan hantera han. Har prövat prata med ägaren och frågat om hon vill hjälpa till nån gång när jag tränar han så han lär sig att han ska visa respekt mot alla som leder/hanterar han. Men dom är helt ointresserade. Och har jag inte varit i stallet på några dagar så börjar han testa mig och beter sig dåligt igen. Var på semester så va borta 9 dagar, när jag kom tillbaks så var han en mardröm. Han lyckades stegra över mig och slog mig i bakhuvudet så jag fick en skallfraktur.
Han kommer ju inte komma nån varit om ingen annan förutom jag bryr sig att lägga ner lite tid på hans hantering(jag är där 2 ggr i veckan och då är jag minst 4 timmar åt gången). Vet inte vad jag ska göra för känns meningslöst att spendera massor med tid och energi när ägaren inte visar intresse att hjälpa han. Ägaren har sagt vid flera tillfällen att hon är rädd för han och att hon inte ens gillar hästen, att hon bara har han för att de är hennes mans häst (han är aldrig i stallet). Vet inte om jag ska sluta sköta hästen och söka någonting annat eller om jag ska fortsätta för hästens skull. För slutar jag så kommer ingen hantera han förutom till och från träning.

Jag ska lägga till att ägarna är jätte trevliga och tar bra hand om övriga hästarna. inte misskötta eller nått. Men tror bara ägaren är osäkra eller rädda. Dom äger hans mamma och har fött upp han.

Det är inte värt det! Du har redan skadat dig illa och kunde skadat dig värre.
Är inte ägarna ens intresserade finns ingen som helst anledning att hålla på.
Det finns så många trevliga hästar du kan sköta om.
Det är inte hästens fel att den är som den är. Det är rent synd om den att den fått bli så. Men du är viktigare!
Så tänk på det och riskera inte saker i onödan. Det är farligt nog som det är med hästar.

Såna hästar som den där ska bara hanteras av proffs. Och då ska man få bra betalt med.
 
Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man håller på med och VÄÄÄÄLDIGT busig men inte taskig, verkligen jätte fin. Han älskar att bli kliad och mysa. Ägaren tävlar trav med han och de går väldigt bra för han. Men han har ingen respekt över huvud taget för folk. Han stegrar mot de som leder och slår med hovarna mot en, trycker upp en mot väggen och slänger med huvudet. Han har jagat ut folk ur hagen när dom fyller på vatten och bitit fast i håret på folk och vägrat släppa. Stegrar i protest och springer över när man leder. Han är 166cm i manken nu så han är stor redan nu. Har skött om han i 3 månader nu och jag har inga problem men att hantera han nu. Han följer lugnt efter mig när jag leder och håller av stånd och isar respekt. tränar väldigt mkt nh med han.

Nu till problemet.
De är BARA jag som kan hantera han. Har prövat prata med ägaren och frågat om hon vill hjälpa till nån gång när jag tränar han så han lär sig att han ska visa respekt mot alla som leder/hanterar han. Men dom är helt ointresserade. Och har jag inte varit i stallet på några dagar så börjar han testa mig och beter sig dåligt igen. Var på semester så va borta 9 dagar, när jag kom tillbaks så var han en mardröm. Han lyckades stegra över mig och slog mig i bakhuvudet så jag fick en skallfraktur.
Han kommer ju inte komma nån varit om ingen annan förutom jag bryr sig att lägga ner lite tid på hans hantering(jag är där 2 ggr i veckan och då är jag minst 4 timmar åt gången). Vet inte vad jag ska göra för känns meningslöst att spendera massor med tid och energi när ägaren inte visar intresse att hjälpa han. Ägaren har sagt vid flera tillfällen att hon är rädd för han och att hon inte ens gillar hästen, att hon bara har han för att de är hennes mans häst (han är aldrig i stallet). Vet inte om jag ska sluta sköta hästen och söka någonting annat eller om jag ska fortsätta för hästens skull. För slutar jag så kommer ingen hantera han förutom till och från träning.

Jag ska lägga till att ägarna är jätte trevliga och tar bra hand om övriga hästarna. inte misskötta eller nått. Men tror bara ägaren är osäkra eller rädda. Dom äger hans mamma och har fött upp han.

Du beskriver inte en häst som är "busig".
Du beskriver en farlig häst.
"väldigt busig men inte taskig" jo, tjena.

Tycker som övriga: sluta med den hästen och låt ägarna ha sitt problem i fred att lösa som de finner bäst.
 
Det är inte värt det! Du har redan skadat dig illa och kunde skadat dig värre.
Är inte ägarna ens intresserade finns ingen som helst anledning att hålla på.
Det finns så många trevliga hästar du kan sköta om.
Det är inte hästens fel att den är som den är. Det är rent synd om den att den fått bli så. Men du är viktigare!
Så tänk på det och riskera inte saker i onödan. Det är farligt nog som det är med hästar.

Såna hästar som den där ska bara hanteras av proffs. Och då ska man få bra betalt med.

Jo förstår det, men han är verkligen jätte fin. Har verkligen fallit för han och han beter sig alltid med mig förutom den insidenten( och då just i början när jag började).
Ville nog mer ha hjälp med hur jag ska hantera ägaren. För jag tycker han är värd de, men vet bara inte hur jag ska hantera ägarna. dom är jätte trevliga och bryr sig verkligen om hästarna, men som sakt dom är rädd för han. Än så länge har dom inte visat något intresse av att hantera han dock. Vill inte ha nått betalt eller så av ägaren för gillar att hantera unghästar och han vana av det. Men kommer ingen vart med han när det bara är jag som tränar.
Han accepterar och respekterar att jag hanterar och tränar han för att han har vant sig med mig. Men pga att de bara är jag så beter han sig bara bra med mig.
 
Jo förstår det, men han är verkligen jätte fin. Har verkligen fallit för han och han beter sig alltid med mig förutom den insidenten( och då just i början när jag började).
Ville nog mer ha hjälp med hur jag ska hantera ägaren. För jag tycker han är värd de, men vet bara inte hur jag ska hantera ägarna. dom är jätte trevliga och bryr sig verkligen om hästarna, men som sakt dom är rädd för han. Än så länge har dom inte visat något intresse av att hantera han dock. Vill inte ha nått betalt eller så av ägaren för gillar att hantera unghästar och han vana av det. Men kommer ingen vart med han när det bara är jag som tränar.
Han accepterar och respekterar att jag hanterar och tränar han för att han har vant sig med mig. Men pga att de bara är jag så beter han sig bara bra med mig.

Jag säger inget av det jag säger för att vara elak eller trycka ner dig nu. Jag säger det för att vara så pass ärlig att du förstår allvaret.

Hela din text gör att det ringer varningsklockor. Hur du formulerar dig i din beskrivning av hästen gör att det känns lite naivt.
Jag och en kollega har roat oss med att genom den text eller de telefonsamtal man får och beskrivning av häst och problemet man vill ha löst gissa på hur vi kommer uppleva personen. För som problemlösare jobbar man lika mycket med människorna som har hästen och ska hantera den som med hästen.
De som formulerar sig som dig har jag upplevt vara på ett visst sätt. Inte helt sällan är hästarna inte alls så accepterande av dem, så snälla och lydiga som de sägs vara. De är ofta rätt farliga och har styrt människorna rätt rejält. Inte med någon elak masterplan så klart. För så funkar inte hästar. De är inte så begåvade. Men de har gradvis flyttat gränserna och gradvis lärt människan vad som är ok och inte att man gör med dem och framför allt hur.
Jag lägger alltså ingen värdering i hur man är. Men jag är intresserad av fenomenet. För det är rätt tydligt väldigt ofta.

Utöver det här vill jag också säga att ett till tecken på att det är naivt är att du fått en så allvarlig skada i huvudet just.
Den här frågan tycker jag du bör fundera på: Varför blir inte de problemlösare som jobbar dagligdags endast med sånt här skadade lika ofta som en hobbyryttare tex?
Man måste ha ett extremt säkerhetstänk när man jobbar med såna här hästar. Man får bara inte få en smäll i skallen!
Och får man det av något skäl så måste man reagera mer än jag upplever du gjort genom att läsa din text här.
Då ska man analysera arslet av sig vad man gjorde fel och hur det bara kunde hända. Sen måste det förändras!
Och man ser INTE en sån häst som att den accepterat en.

Sen blir jag som faktiskt eg inte har något emot NH lite lätt allergisk när jag läser "tränat mycket nh". Det är inte bara det att man gör övningarna som ger resultat, utan hur du gör dem.
Man behöver inte göra så mycket med en 2-åring för att den bara ska sluta bita, resa sig, gå på folk etc.
Av 9dagar ska en häst inte bli totalt livsfarlig och resa sig ÖVER någon. Då har an inte fått till träningen. Utöver att man står inte så en resningsbenägen häst kan drämma till en. Hamnar den ÖVER en har man ju varit väldigt mycket för nära varann en bra stund.

Just allt sånt här har en problemlösare förhoppningsvis lärt sig. Och man har också lärt sig att läsa var hästen är på väg i stegringen. Så man hinner undan. Man har lärt sig i vilka vinklar de kan nå en etc etc..

Ja, man tabbar sig ibland. Det gör alla. Men då ska man veta att man gör det och antingen förbättra om man vet med sig att man gjorde ngt jäkligt klantigt. Eller så ber man de som är duktigare ta över. Det är ingen skam i det! Det finns ju de som är 55 år, i bra fysiskt skick och med en massa mer kunskaper än man själv hunnit samla på sig med sina färre år.

Oavsett: Något man också lär sig med rutin är att ägare som inte själva är engagerade och ber om hjälp, är med och kollar och är delaktiga TROTS rädslan kommer inte helt plötsligt vilja vara det.
Det är fullt normalt och sunt att inte vilja hålla på med hästar som man tycker är äckliga. Det är inte för alla att ha unghäst eller problemhäst.
Det är alltså i mina ögon tyvärr ingen bra idé att du försöker hjälpa hästen.

Dels leder det ingenstans, skulle jag tro. För ingen annan kommer köra.
Men framför allt: du riskerar skada dig allvarligt! Det är ingen häst värd!
 
Jag fattar inte, vem är det som tränar och tävlar hästen? De måste väl ha bättre pli än vad du beskriver för att kunna åka till en bana och tävla och det går bra?
 
Jag undrar samma som posten ovan. Vem tränar och tävlar hästen? Den/de måste ju ha ordning på grejerna antar jag?

I övrigt tycker jag att du ska läsa Tuaphuas inlägg med lite objektiva ögon. Jag har aldrig varit med om att en häst går från snäll till att resa sig och slå på nio dagar bara för att en person varit borta. Jag håller mig visserligen ifrån hästar där det finns hög risk för att jag skadar mig om jag kan nu när jag inte längre jobbar med häst, men hästar känner igen vem man är. Att bli sparkad och få en skallfraktur är en rätt allvarlig grej, dels har det gått fel någonstans i hanteringen som gjort att man hamnat på helt fel ställe och dels har man nog inte haft rätt utrustning.

Personligen hade jag tackat för mig för att inte riskera att bli skadad allvarligt (IGEN får man väl säga för din del) och då också riskera att gå miste om annat jag vill göra med mitt liv.
 
Jo förstår det, men han är verkligen jätte fin. Har verkligen fallit för han och han beter sig alltid med mig förutom den insidenten( och då just i början när jag började).
Ville nog mer ha hjälp med hur jag ska hantera ägaren. För jag tycker han är värd de, men vet bara inte hur jag ska hantera ägarna. dom är jätte trevliga och bryr sig verkligen om hästarna, men som sakt dom är rädd för han. Än så länge har dom inte visat något intresse av att hantera han dock. Vill inte ha nått betalt eller så av ägaren för gillar att hantera unghästar och han vana av det. Men kommer ingen vart med han när det bara är jag som tränar.
Han accepterar och respekterar att jag hanterar och tränar han för att han har vant sig med mig. Men pga att de bara är jag så beter han sig bara bra med mig.

En fråga att fundera lite på, du behöver inte skriva något svar här. Men har han vant sig med dig, eller har DU vant dig med honom? Alltså att du anpassar dig själv efter honom, för att undvika att det blir konflikt/problem?

Tar ett heeelt annat exempel för att förklara vad jag menar. En häst med sadeltvång vid sadling. En sådan som exploderar när man sadlar. Jag har haft en sådan. Jag tyckte att "sadeltvånget är nästan borta" och att man kan sadla honom i nästan som vanligt. Det var inte sant, det var mycket bättre - ja. Hästen blev inte stirrig bara jag kom med sadeln, jag kunde lägga på sadeln utan att han började steppa och jag kunde spänna gjorden utan explosioner. MEN.. Han satt aldrig fast när jag sadlade, jag la på den väldigt försiktigt, jag drog gjorden ett hål, gick några steg, drog ett hål, gick några steg osv. Dessutom tillät jag honom att trampa runt litegrann, krävde inte han skulle stå helt stilla vid sadling/spänna gjorden. Normalt så anser jag en häst ska kunna stå stilla och uppbunden när den sadlas, utan konstigt.

Dvs jag hade anpassat mig och hela sadlingen till honom. Jag hade INTE kunnat sadla honom "normalt". Men proceduren blev det "nya normala". När det gäller en sadeltvångshäst är det så man får göra, men försök fundera i samma banor på hanteringen. Vad har anpassats, vad gör du inte, hur gör du med just honom men inte andra. Ang sadeltvångshästen så det var först när jag red in hans unghästkompis som jag insåg HUR mycket anpassning jag eg gjorde och hur "normaliserat" det blivit. När jag stod där och sadlade en helt grön unghäst som vanligt och utan reaktioner.. Och insåg att det HÄR är ju det som är normalt.
 
Hästen är bara 2 år o redan farlig o inte blir det bättre med åren.

Låt ägarna ta hand om sin häst o det lär få dem att förstå allvaret.
Kastrera är steg ett o sen får de utgå från det.

Att man inte ens använder hjälm vid hantering av ett monster fattar jag inte alls.
 
För jag tycker han är värd de, men vet bara inte hur jag ska hantera ägarna. dom är jätte trevliga och bryr sig verkligen om hästarna, men som sakt dom är rädd för han. Än så länge har dom inte visat något intresse av att hantera han dock.
Jag vet inte men jag tycker inte det låter som att dom bryr sig särskilt om hästen alls om dom inte ens försökt eller visat intresse av att klara av att hantera den.
Han accepterar och respekterar att jag hanterar och tränar han för att han har vant sig med mig. Men pga att de bara är jag så beter han sig bara bra med mig.
2 ggr i veckan är du där, vem hanterar dom övriga dagarna?
Men han har ingen respekt över huvud taget för folk. Han stegrar mot de som leder och slår med hovarna mot en, trycker upp en mot väggen och slänger med huvudet. Han har jagat ut folk ur hagen när dom fyller på vatten och bitit fast i håret på folk och vägrat släppa.
Det där låter ju inte klokt, är det verkligen ett psyke dom vill avla på? Tycker det där är mera än "bara" en ouppfostrad häst, det är en hingst som inte bör vara hingst. Ibland slår det över för hingstar helt enkelt, sett hingstar som gått från att vara lamm till livsfarliga och det är inte värt det. Varken häst eller omgivning mår bra i sådana fall.

Sen skriver du att du klarar av att hantera hästen, vad händer när du kräver något eller utmanar den? Det händer att man tror att man har allt på sin sida tills hästen vill något annat, eller är på humör för något annat och då kan det smälla igen.
 
Hm. Skallfrakturer är väl knappast något som någon tar lätt på. Konstigt att de ansvariga låter TS fortsätta hantera hästen.

Hästen är en tvåårig travare som tävlar och det går bra. Hur mycket har den hunnit starta? Jag googlade och hittade en lista över tvåårslopp i Sverige. De första verkar gå i juli.

TS kan naturligtvis bo i ett annat land, men i mina öron låter historien lite otrolig.
 
TS kan naturligtvis bo i ett annat land, men i mina öron låter historien lite otrolig.
Den är ganska så otrolig, antagligen som i en del andra trådar så spårar sanningen ur litegrann. Det finns säkerligen en travare och den är säkert lite busig, men det är kanske allt.

Känns ju lite som att om hingsten är såpass värd att den är värd att avla på så bör det ligga lite mera intresse i hästen från ägare och tränares håll. Att bara Ts hanterar hästen två dagar i veckan och sen händer inget mer, känns inte riktigt riktigt sant. Någon annan måste ju ha ett ansvar för hästen.
 
@Grazing - och jag tänker, travare bestämmer man väl knappast om man vill avla på när de är två heller? Först ska de prestera. Visst kan viss stam vara intressant redan som mycket unga och man vill hålla öppet. Men att det ska bli en tävlingshäst är väl oftast prio absolut 1.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 589
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp