Vad ska jag göra?

Maaddeh

Trådstartare
Hej!

Jag har en nsv häst i ett litet stall och allt funkar bra och vi trivs tillsammans, saken är den att innan jag köpte denna hästen så skötte jag ett litet russ hos en man med många många hästar. Och han var så speciell för mig.. han har fortfarande en plats hos mig i mitt hjärta och efter att inte ha sett honom på säkert 2-3 år så smet ja in till hans hage en dag och ropade, och han kom travande till mig.. blev så ledsen av att se hur han såg ut... det är såhär..

Började vara i ett stall och jobba för att få rida och sedan välja en häst jag fick hyra under sommaren.. Han var nästan bara skräp när jag såg honom i hagen en dag men jag började gå promenader med honom och sköta honom ändå.. han var ett riktigt monster han bet och sparkade och var riktigt elak. Men han verkade ändå glad av uppmärksamheten så jag fortsatte sköta honom för tyckte så synd om honom och han var halt och grejer och ju mer jag skötte honom desto bättre verkade han bli. Tillslut kunde jag skritta och så småning om trava. Men så blev han halt.. han kunde knappt gå på något annat än gräs.. Han var fånghäst men aldrig sett någon så dålig som honom.. :( Han hade även en stoor hängnacke som ligger ner på sidan... Tiden gick i alla fall och han blev bara bättre och bättre, så jag hade honom tre somrar i rad. Och han var såååå vacker på slutet när jag hade honom över 3 månader hos mig och mådde så bra och allt. Jag hade han i en nedbetad hage med hö som mat för honom. Jag hoppade 120 cm hinder och vann hopptävling med honom... INGEN trodde det om honom, tänk hästen jag knappt fick röra eller ens kunde skritta på.. så blev han så fin som han var på slutet med mig... Men så kom dagen ja va tvungen att lämna tillbaka honom precis som innan.. och han förmultnar verkligen där han är... ingen skötsel, ingen som bryr sig om honom och han bara går runt på en lösdrift och blir dålig.. han klarar ju inte av marken han går på och han behöver ju motion... hans hästkompis som också hade fång dog... ägaren bryr sig inte direkt... Jag och mina kompisar är inte där längre i alla fall.

Nu är det så att jag fick veta att det stallet jag har min häst i ska en flytta, så det finns en ledig plats från o med 1 januari.. Saken är den att han antagligen inte skulle gå igenom besiktning eller något sådant alls... men jag vill så gärna ha honom hos mig så han får må bra..

Ägaren har sagt till mig då jag skötte honom att jag kunde få honom för någon tusenlapp så frågan är om jag ska köpa honom nu när jag kan och har chansen och få honom i ordning och ta ut någon som kan hjälpa mig och så när han är i bättre skick så kan jag försäkra han då? Eller vad ska jag göra?

Jag kan lägga in före och efterbilder och hur han ser ut om ni önskar... han är verkligen vanvårdad till 95% :(

Sv: Vad ska jag göra?

Du har inte funderat på att anmäla vanvården innan du ger dig in i några som helst affärer med denna person?

Konstig historia som inte riktigt hänger ihop.

Varför anmäler du inte istället för att låta den ha det så dåligt?

Ursäkta, men allt låter väldigt konstigt..

Åk dit, fota och ta hem den aktuella ponnyn.Anmäl sedan stället och uppge vad du vet och visa foton om det behövs.Fota även den häst som du vill ta därifrån.Då har du både före och efter bilder samt purfärska och även hästen att visa "live" .Att bara ta en ponny därifrån och sedan låta de andra gå kvar i misären är inte rätt. Anmäl anonymt så behöver du inte vara rädd att bli utpekad eller liknande.

Köp ponnyn. När du har den i din ägo och har PAPPER på att han är din, då anmäler du ägaren så att de andra ponnyerna slipper lida hos honom.

Anmäler du innan du köper ponnyn så försvinner med stor trolighet din chans att få köpa ponnyn - varesig från ägaren eller från myndigheterna.

Du kan anmäla anonymt.

Åk dit, fota och ta hem den aktuella ponnyn.Anmäl sedan stället och uppge vad du vet och visa foton om det behövs.Fota även den häst som du vill ta därifrån.Då har du både före och efter bilder samt purfärska och även hästen att visa "live" .Att bara ta en ponny därifrån och sedan låta de andra gå kvar i misären är inte rätt. Anmäl anonymt så behöver du inte vara rädd att bli utpekad eller liknande.

Uppfattar jag dig rätt när du säger att TS ska stjäla ponnyn?

Jo, det har jag och mina kompisar gjort många gånger. Men han har massor av kontakter och jag tvivlar på att ingen vet hur hästarna ser ut. Många talar dåligt om honom men ingen gör något. Han är till och med ny som får möjlighet att slutmäta hästar och hans barn tävlar så undra till vilken fördel han drar det... han håller på med mycket skit helt enkelt. Så för mig är det mest att jag verkligen vill få bort ponnyn jag älskar, sedan att de andra också har det dåligt är jag väl självklart medveten om och jag önskar att jag kunde rädda alla hästarna!

Konstig historia som inte riktigt hänger ihop.

Varför anmäler du inte istället för att låta den ha det så dåligt?

Ursäkta, men allt låter väldigt konstigt..

ok, vad är det som låter konstigt? Jag började vara där, fann den stackars hästen och började hålla på med den. hade den hemma över somrarna, blev fäst vid den och med mig hade den det bra. då jag inte fick köpa den där mina föräldrar, hade ingen inkomst då, så kunde jag inte göra något och efter ett tag fick vi inte längre vara i hans stall då vi bara störde tyckte han, även kallat tog hand om hans hästar! och sen dess har jag bara kunnat hälsa på ibland och han mår bara sämre och sämre och rent av vanvårdas. precis som många av de andra, men eftersom han är en fånghäst med diverse problem är han mest utsatt och jag tycker om honom väldigt mkt. har försökt ta tag i det och kunna anmäla honom men vet inte hur vi ska göra för han har så mkt lurt på gång så inget fungerar.

Det jag är mest rädd för är ju som sagt hur jag ska gå tillväga om jag skulle köpa honom. Det är en häst utan papper, utan pass, utan någonting som tidigare vanvårdats och är i otroligt dåligt skick. Han lär inte gå igenom besiktning och han lär inte heller kunna gå igenom något slags test till försäkring av något slag. Han behöver mkt jobb och händer det något så ja, då vet jag ju inte riktigt vad som händer. Hästen jag har nu har jag ju försäkring som täcker det mesta och så, det känns tryggt och om jag skulle ha båda skulle det kosta 3000:- per månad och då ingår allt. Så den kostnaden är inget problem. Men om jag inte har försäkring och det skulle hända massa saker, när han antagligen kmr kosta en del att få ordning på.. det är det jag tänker lite på. Hur ska jag göra med det.. vill ju inte köpa honom och sen inte kunna få hjälp för dem anses han ska avlivas elr ngt sånt. För jag vet hur dålig han ser ut men efter tid så blir det bättre, bara det att jag vet inte hur/om jag ska göra det/våga göra det.

Man kan läsa det här på 2 vis vilket som är korrekt vet jag inte.

Att ett gäng tjejer fått chansen att umgås med/rida/sköta hästar, något gick snett och ni blev utkastade och nu hittar en massa fel medvetet eller omedvetet.

Att det är en skitstövel som skiter i sina hästar och inte tar hand om de som är sjuka.
----------------------

Det känns olustigt att du börjar prata om "mycket skumt" att hans barn tävlar och insinuera att han fuskar med mätning av ponnyer. Det har tne direkt med vanvård att göra.

För att anmäla ring till kommunens växel, de kopplar dig rätt.

Det jag är mest rädd för är ju som sagt hur jag ska gå tillväga om jag skulle köpa honom. Det är en häst utan papper, utan pass, utan någonting som tidigare vanvårdats och är i otroligt dåligt skick. Han lär inte gå igenom besiktning och han lär inte heller kunna gå igenom något slags test till försäkring av något slag. Han behöver mkt jobb och händer det något så ja, då vet jag ju inte riktigt vad som händer. Hästen jag har nu har jag ju försäkring som täcker det mesta och så, det känns tryggt och om jag skulle ha båda skulle det kosta 3000:- per månad och då ingår allt. Så den kostnaden är inget problem. Men om jag inte har försäkring och det skulle hända massa saker, när han antagligen kmr kosta en del att få ordning på.. det är det jag tänker lite på. Hur ska jag göra med det.. vill ju inte köpa honom och sen inte kunna få hjälp för dem anses han ska avlivas elr ngt sånt. För jag vet hur dålig han ser ut men efter tid så blir det bättre, bara det att jag vet inte hur/om jag ska göra det/våga göra det.

Är hästen i så dåligt skick och dessutom saknar papper så anmäl. Stämmer din beskrivning kan du förmodligen inte rädda hästen ändå. Kronisk fång under många år är inget att leka med. Har du inte råd med omfattande veterinär och hovvård så är det bättre att ta bort hästen. Och nej du kan inte räkna med att kunna försäkra hästen förrän den går igenom en veterinärbesiktning så det blir troligen dyrt om hästen är i skicket du beskriver.

ok, vad är det som låter konstigt? Jag började vara där, fann den stackars hästen och började hålla på med den. hade den hemma över somrarna, blev fäst vid den och med mig hade den det bra. då jag inte fick köpa den där mina föräldrar, hade ingen inkomst då, så kunde jag inte göra något och efter ett tag fick vi inte längre vara i hans stall då vi bara störde tyckte han, även kallat tog hand om hans hästar! och sen dess har jag bara kunnat hälsa på ibland och han mår bara sämre och sämre och rent av vanvårdas. precis som många av de andra, men eftersom han är en fånghäst med diverse problem är han mest utsatt och jag tycker om honom väldigt mkt. har försökt ta tag i det och kunna anmäla honom men vet inte hur vi ska göra för han har så mkt lurt på gång så inget fungerar.

Det jag tycker låter konstigt är att du vet att ponnyn har fång och vanvårdas men gör inget , utan skriver ett inlägg här istället för att anmäla.
Om du anmäler lär ju nån åka ut och titta på den oavsett om du tycker att ägaren är lurig?

På vilket sätt är ponnyn vanvårdad?
Att du fick sluta rida den finns säker flera orsaker till. Fång och din strorlek kan säkert vara av betydelse.
Men har du inget mer än att den går på lösdrift som argument hänger du väldigt löst.

Hur gammal är hästen då? Hur pass stor fångnacke har han? Hur ser hovarna ut?

Känner du att du har råd,tid,och att det faktist finns en chans att hästen blir frisk,så köp hästen och anmäl ägaren.

Ett pass kan man alltid skaffa till en häst, om inte annat som korsningsponny/okänd härstamning.
Angående försäkring så kan man alltid försäkra en häst. En travare får alltid reservation för hälta om man inte har en veterinärbesiktning i ryggen att ge dem. Hur det är med andra raser och just den reservationen vet jag inte faktiskt - ring och fråga ett bolag!
Försäkringen du då tecknar täcker nya skador och sjukdomar, dock inte sådant som förelåg innan försäkringens tecknande. Med det menar jag att det täcker om han får en spark i hagen, kolik, bryter ett ben etc. För de situationer där man oftast vill ha en försäkring.

Jag tycker som sagt att du ska försöka köpa loss ponnyn, ta ut en veterinär och se vad som behöver göras med den. Även om det i slutänden slutar med att du får ta bort honom pga vanvården så slipper han i allafall lida hos mannen! :)

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025