Vad ska jag göra...? Råd!

Misty

Trådstartare
Hej alla... Vet inte om jag postar detta inlägg i rätt forum, men jag gör ett försök. Jag behöver era råd och tips...

Jag har en bekant, en äldre man, som har flera hästar, jag är där ute en gång i veckan och rider. Han verkar uppskatta att jag kommer och motionerar hans hästar då han inte gör det själv, och jag tycker också att det är trevligt. Men nu till mitt problem...

Han har en häst som inte mår bra, hon har stora bölder på kroppen och är halt. Jag har uppmanat honom i flera månaders tid att ta henne till en veterinär, men han gör inte det. Han skyller på att han har inte tid och nu senast skyllde han på att hästtransporten var trasig. Det är bara undanflykter! Han vet förmodligen att det inte finns något mer att göra för denna häst, och vill inte skiljas ifrån henne. Jag har funderat på att anmäla honom, för jag tycker att detta är på gränsen till djurplågeri, men han är en väldigt snäll och go människa och han skulle bli helt knäckt om jag gjorde en anmälan, plus att vår vänskap skulle sluta där (visst kan jag göra en anmälan anonymt, men han skulle veta direkt att det var jag)... Så vad ska jag göra? Har tom funderat på att sluta åka dit ut för jag tål inte att se hästen sån. Det är ju inte min häst och egentligen ska jag väl inte lägga mig i, men ändå anser jag att vi (jag) har en moralisk skyldighet gentemot hästen att agera. Hur skulle ni ha gjort?

Hej alla... Vet inte om jag postar detta inlägg i rätt forum, men jag gör ett försök. Jag behöver era råd och tips...

Jag har en bekant, en äldre man, som har flera hästar, jag är där ute en gång i veckan och rider. Han verkar uppskatta att jag kommer och motionerar hans hästar då han inte gör det själv, och jag tycker också att det är trevligt. Men nu till mitt problem...

Han har en häst som inte mår bra, hon har stora bölder på kroppen och är halt. Jag har uppmanat honom i flera månaders tid att ta henne till en veterinär, men han gör inte det. Han skyller på att han har inte tid och nu senast skyllde han på att hästtransporten var trasig. Det är bara undanflykter! Han vet förmodligen att det inte finns något mer att göra för denna häst, och vill inte skiljas ifrån henne. Jag har funderat på att anmäla honom, för jag tycker att detta är på gränsen till djurplågeri, men han är en väldigt snäll och go människa och han skulle bli helt knäckt om jag gjorde en anmälan, plus att vår vänskap skulle sluta där (visst kan jag göra en anmälan anonymt, men han skulle veta direkt att det var jag)... Så vad ska jag göra? Har tom funderat på att sluta åka dit ut för jag tål inte att se hästen sån. Det är ju inte min häst och egentligen ska jag väl inte lägga mig i, men ändå anser jag att vi (jag) har en moralisk skyldighet gentemot hästen att agera. Hur skulle ni ha gjort?

Men frågan att göra eller inte göra är väll vad ditt samvete säger dig?
Du har nog redan svaret verkar det som. Blunda och låssas att hästen inte är ok eller gör något åt det.
Jag hade pratat med mannen som har hästarna och sagt - Denna hästen behöver veterinärvård den kan inte gå så här längre. Skall vi hjälpas åt att boka tid? Jag kan ta fram tele nr om du vill? Distriktsveterinär gör hem besök och en del privata veterinärer. Så behöver han inte fixa transporten.
Så får veterinären ta beslut om hästen är /blir ok eller inte.
Vill inte mannen ta ut veterinären kan det vara dags för ett besök av Länstyrelen det är inte rätt mot djuret i mina ögon.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Senast ändrad:

- "Men hörru du XXX, nu har jag gått och tittat på Häst en längre tid och det blir ju inte direkt bättre. Så här kan man faktiskt inte ha det, Häst mår inte bra och lider.
Jag hjälper dig gärna att ta kontakt med veterinären för vi båda inser nog att det här inte kan fortgå eller hur?"

Alternativ 1. Säg att du kräver/hjälper till med vetvård och det bör ske NU.

Alternativ 2. Anmäl, anonymt eller uppge vem du är.

Om du känner dig osäker angående anmälan och helst inte vill bli ovän med mannen så kan du utelämna hur väl du känner mannen.. Tex kan du ju uppge att du gick förbi gården för en tid sedan och nu gått förbi igen, eller liknande. Jag anmälde min (fd) svärmor en gång och spelade ganska dum när jag anmälde, men djurskyddet kom fort och vidtog åtgärder.

Sådant där är jättesvårt, men jag tycker du ska försöka stöta på igen o igen. Det måste ju vara enklare om en veterinär kommer ut och tittar på hästen än att transportera den till klinik. Om veterinären säger att han måste till klinik så kanske det är lättare att få honom att inse och ta tag i det som behöver göras.

Jag är vill nog påpeka att detta inte är "på gränsen" till djurplågeri utan över gränsen för ett tag sedan.

Jag hade nog gjort så här att jag hade sagt att personen har en vecka på sig att tillkalla veterinär och behålla sin stolthet eller så ringer jag och anmäler och då har han hamnat i registet.

På detta sätt ger du två alternativ, visar att det inte är ok och utgången är densamma....hästen får hjälp.

Tack för alla era svar... Ja, detta är jättesvårt, jag ligger nästan sömnlös på nätterna och tänker på det här. Jag har tjatat och tjatat på honom att han måste ta hästen till en veterinär. Jag har sagt att jag kan följa med som stöd, jag har plockat fram telefonnr till veterinärer och det här med hästtransporten är bara en ursäkt, han kan lätt låna en transport av grannen. Det är jättesvårt, han är min vän och jag vet att han skulle bli jätteledsen om jag anmälde honom, jag skulle förlora honom som vän och "min" häst som jag rider hos honom. Han är bara så jävla feg, för han vet, att skulle han ta hästen till en klinik så skulle dom säkert avliva henne där, och jag förstår väl honom också till viss del, man vill inte skiljas ifrån sina djur, men detta har gått för långt... Jag får väl fortsätta tjata på honom...

Jag hade försökt göra ett sista försök utan att se det som att fortsätta tjata. Var tydlig med att nu är det bra, det räcker. Antingen gör han något Nu eller också ser du dig som tvungen att vidta åtgärder, för hästens skull. Och hoppas att han kommer inse att det var av välvilja om det går så långt. Ge honom inte mer tid att förhala utan Hästen är uppenbart sjuk och blir inte bättre, den behöver och ska få vård. Av honom eller länsstyrelsen.

I sådana här fall måste man se till hästens bästa i första hand, tycker jag. Om det gör att man mister en vän/blir osams med folk så får man tyvärr ta det. Prata med ägaren en sista gång, säg att han MÅSTE ta ut veterinär och att du, om han inte gör det, måste vidtaga andra åtgärder för hästens skull.

Jag var fodervärd åt en häst vars ägare inte heller kunde se att hästen behövde slippa lidandet.
Jag tror inte tjata leder någonstans. Ett antal gånger ringde jag honom för att tala om läget, men han la antingen på luren eller skrek på mig. Han hade så svårt att säga adjö att han började skrika på mig i vrede istället...

Så jag ordnade pappret från veterinären som jag behövde påskrivet av honom, som gav mig rätten att avliva hästen. Sen ringde jag efter honom (han kom till stallet), jag satte mig ner med honom och berättade hur jag mådde av situationen. Jag sa att det inte bara var hästen som led, utan även jag. Tydligt talade jag om att han inte behövde vara med när det skulle ske, jag kunde fixa allt.

Just denna man har ett otäckt humör, så i den stunden fick jag nästan behandla honom som ett barn. Jag klappade, kramade och sörjde med honom. Jag intygade att hästen skulle få ett värdigt slut hos mig. Tidigare hade jag rådfrågat en veterinär, som också kunde intyga att hästen inte mådde bra längre. Det var jag tydlig med, att det inte bara var jag.

Jag fick honom att skriva på pappret, han lämnade ifrån sig passet - gråtande lämnade han gårdsplanen.
Dagen efter fick hästen somna in. Han ligger begravd på vår mark, med vacker utsikt.

Inget givande inlägg, men jag tror inte tjat leder någonstans. Ett allvarligt prat. Är du beredd att göra det svåra åt honom (ringa, hålla i hästen mm) var tydlig med det. Var tydlig med att ingen mår bra av situationen. Mannen som ägde min foderhäst blev sorgsen när jag berättade hur sömnlös jag var. Gråtande sa han "jag vill ju inte att du ska lida heller, så vi tar bort honom för din skull". Vill han inte lyssna på dig, fråga om han kan ta en veterinärs ord på allvar, om han kan tänka sig betala för att en sådan ska titta på kusen.

I mitt fall blev det så att jag betalade avlivningen också, då det var en liten hållhake till att han inte vill ta bort den.

Tack för alla era svar... Ja, detta är jättesvårt, jag ligger nästan sömnlös på nätterna och tänker på det här. Jag har tjatat och tjatat på honom att han måste ta hästen till en veterinär. Jag har sagt att jag kan följa med som stöd, jag har plockat fram telefonnr till veterinärer och det här med hästtransporten är bara en ursäkt, han kan lätt låna en transport av grannen. Det är jättesvårt, han är min vän och jag vet att han skulle bli jätteledsen om jag anmälde honom, jag skulle förlora honom som vän och "min" häst som jag rider hos honom. Han är bara så jävla feg, för han vet, att skulle han ta hästen till en klinik så skulle dom säkert avliva henne där, och jag förstår väl honom också till viss del, man vill inte skiljas ifrån sina djur, men detta har gått för långt... Jag får väl fortsätta tjata på honom...

Djursamlare kallar jag dessa personer som skaffar djuren men inte ser till dom när de är sjuka eller behöver tas bort. Eller när de inte vill se att de är sjuka. Det är bra väldigt tråkigt för djuren att hamna hos dessa personer. Hoppas du klarar av att få dit hjälpen för hästen.
Mvh
pudlan

Om det var min vän och jag var i aktiv i stallet, hade jag tagit ut veterinär själv. Är det så illa som ni verkar tro bägge två behöver inte hästen åka till klinik. Dessutom har jag lärt mig under åren att det inte alltid är det värsta utan ibland finns det lösningar på det. Det kan ju finnas någon lösning på det som i alla fall höjer livskvaliteten för hästen den tid den har kvar även om den inte går att bota.

Men skulle det vara så att ni har rätt i era misstankar så hjälper ju ett utlåtande av veterinär till för att övertyga ägaren om att det är dags.

Uppdatering...
Tack alla som har kommit med sina goda råd och tips... Mannen valde själv att kalla hem en veterinär till slut som avlivade hästen. Jag var med som stöd och passade samtidigt på att fråga veterinären vad han trodde att hästen led av, och han svarade att hon (hästen) hade tumörer, alltså cancer, så det fanns inget hopp för henne mer. Veterinären gav henne flera sprutor och hon föll ihop och fick somna in. Allt gick väldigt snabbt och smidigt. Vi begravde sedan hästen på ägarens tomt. Både jag och ägaren kände en lättnad när detta var över.
Det är aldrig lätt att veta vad man ska göra i en sån här situation. Jag förstår att han var väldigt fäst vid sin häst och hoppades väl in i det sista att hon skulle bli frisk, men han kunde inte inse hur sjuk hon egentligen var. Det är svårt med den här typen av människor som inte vill/kan förstå... Jag antar att det är lättare för mig som inte hade några direkta band till hästen att se klart på situationen. Men nu vet jag att hon vilar i fred och slipper lida mer.

Uppdatering...
Tack alla som har kommit med sina goda råd och tips... Mannen valde själv att kalla hem en veterinär till slut som avlivade hästen. Jag var med som stöd och passade samtidigt på att fråga veterinären vad han trodde att hästen led av, och han svarade att hon (hästen) hade tumörer, alltså cancer, så det fanns inget hopp för henne mer. Veterinären gav henne flera sprutor och hon föll ihop och fick somna in. Allt gick väldigt snabbt och smidigt. Vi begravde sedan hästen på ägarens tomt. Både jag och ägaren kände en lättnad när detta var över.
Det är aldrig lätt att veta vad man ska göra i en sån här situation. Jag förstår att han var väldigt fäst vid sin häst och hoppades väl in i det sista att hon skulle bli frisk, men han kunde inte inse hur sjuk hon egentligen var. Det är svårt med den här typen av människor som inte vill/kan förstå... Jag antar att det är lättare för mig som inte hade några direkta band till hästen att se klart på situationen. Men nu vet jag att hon vilar i fred och slipper lida mer.
SÅ tråkigt :( Men det var det bästa för hästen, den galopperar nu frisk på evigt gröna ängar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar