Vad ska jag göra med mina tuppar..?

tigerfisken

Trådstartare
Har tre tuppar kvar, hade ett gäng med hönor oxå förut men dom har jag blivit av med. Inte så svårt att ge bort hönor som tuppar. Borde väl tagit ihjäl dom redan när dom var små eftersom jag visste att den dagen skulle komma då jag inte kunde ha dom kvar... Men det är inte så lätt, tycker ju om mina tuppar. Fast inte på morgonen:devil: dom galer från att det ljusnar och i flera timmar i sträck!!! Jag kan inte sova för dom (väldigt lättväckt) och jag antar att mina grannar hatar mig för att jag har dom kvar.
Det är bara det att jag inte är så bra på att nacka tuppar, och inte är dom så lätta att fånga heller, dom är stora och inte särskillt tama. Önskar jag hittade någon som ville ha dom istället, dom trivs bra tillsammans, slåss inte med varandra och hade jag bott på en gård (och inte skulle varit på väg att flytta till stan) så hade dom fått gå kvar. Då hade jag väl iofs behållt hönorna oxå...
Är det nån som har nåt bra förslag på vad jag ska göra med dom, nån som vill ha dom..? Eller hur gör man smidigast för att "få ihjäl" dom utan att dom plågas?

Uppgiven, höggravid och skittrött på att vakna kl fyra varje morgon med dåligt samvete gentemot både tuppar och grannar.

Sv: Vad ska jag göra med mina tuppar..?

tigerfisken skrev:
hur gör man smidigast för att "få ihjäl" dom utan att dom plågas?

Nacka och ät upp dem ;)

Det kanske finns någon som kan hjälpa dig med själva nackningen, urtagningen och plockningen om du inte kan göra det själv.

Alla jag frågar om dom kan hjälpa mig bara ler lite och säger "ja det är ju inte så kul att nacka tuppar precis" Jag, pojkvännen och pappa nackade tre i somras, men jag for så illa av att alla höns och tuppar blev så stressade av själva infångandet och flaxandet som blir när man slår ihjäl dom. Hade ingen yxa heller utan slog dom bara i bakhuvudet med en träpåk, dör dom av det? eller det gjorde dom ju, det såg jag ju... men det tar ju sån tid innan dom slutar flaxa.

När man nackar, så ska man ju helst hugga av skallen efter bedövningsslaget.
Synd att du bor så långt bort annars hade jag kunnat nacka dem åt dig ;) Men det måste ju finnas någon som kan göra det åt dig?

Senast ändrad:

Men du tar dem när de sitter på sin pinne, mkt lättare då. Och passar inte den tidiga/sena timmen så låt de få bo i en mindre bur under tiden.

men det tar ju sån tid innan dom slutar flaxa.

Det kan ta en avsevärd lång tid (tycker man iaf) innan de slutar flaxa även efter man huggt av huvudet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tog faktiskt häcksaxen och klippte huvudet av dom... men den var inte så vass så det tog ett par klipp... skitäckligt och jag kände mig som världens grymmaste.
Jag kan egentligen göra det själv, jag klarar av det men jag har ingen som kan hjälpa mig just nu. Fast i kväll får jag väl tvinga pappa eller sambon, om jag väntar till det blir mörkt är det ju lättare. Måste bara ha nån som tar hand om dottern under tiden, och en yxa.

mizz skrev:
Men du tar dem när de sitter på sin pinne, mkt lättare då. Och passar inte den tidiga/sena timmen så låt de få bo i en mindre bur under tiden.

Det kan ta en avsevärd lång tid (tycker man iaf) innan de slutar flaxa även efter man huggt av huvudet.

Ja det måste ju förstås vara lättar när de sitter å halvsover på sin pinne.
Jag har ju hört att det tar lång tid för dom att sluta flaxa men det känns verkligen som en evighet. Det värsta sist var ju att dom andra blev stressade men nu har jag ju bara tre kvar som alla måste den vägen vandra...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama