vad ska jag göra med min kanin?

marieka

Trådstartare
I somras tog jag in en liten vildkanin som katten försökte äta upp/leka lite med.
Problemet är att hon inte går att få tam. Det går inte att klappa henne, klippa klorna är inte att tänka på. Hon bor i samma bur som gammelkaninen och är lös på kvällarna. De bor i köket och ser oss varje dag.
Ska jag avliva, leta nytt hem, släppa ut henne vis stallet, där finns ju mat året runt? Ärligt talat så vill hon nog vara fågelfri.

Sv: vad ska jag göra med min kanin?

jag tycker absolut INTE att du ska släppa ut. det känns inte som om den här kaninen vet hur det är att vara ute direkt. även om den säkert skulle klara sig. men det finns ju säkert katter omkring? och så.

det är bara att hålla på med kaninen mycket. det går, även om det tar lååång tid.
jag har haft många vildingar (fast det var ju inga vildkaniner), men med mycket "träning" så blir dom tama.

och jag förstår inte riktigt hur du tänker när du skriver och frågar om du bör leta efter nytt hem ;)
vill du inte ha kvar henne?

jo. men nån annan kanske har mer tid för att få det lilla livet tamt.
Ute i stallet finns redan 2 kaniner som skuttar runt, tamisar som har rymt. de klarar sig ypperligt och katten skiter i dem.
hur lång tid tar det ? hon har varit här inne sen i somras, rätt lång tid utan framsteg.

okej, men jag skulle aldrig släppa ut, MED FLIT en kanin som jag har haft inne. aldrig i livet.
ja hur lång tid det tar är väl väldigt individuellt

Är det inte förbjudet enligt lag att ha vilda djur hemma och försöka "göra" dom tama?!?

Jo, men det är inte humant att släppa ut de om det har vart innomhus så länge. Till och börja med har den ju inte satt någon vinterpäls. Då skulle den frysa ihjäl så fort kylan sätter till. Och det är väl knappast en lösning på det problemet.

fast när är ett djur vilt? detta är andra generationen vildisar. Det är alltså tamkaniner som nån har släppt ut som har förökar sig som attans.
Så det är inget vild-djur som tillhör svenska faunan.

jag ska inte släppa ut henne.

självklart ska man inte släppa ut ett djur igen som varit inne, men varför släppte du inte ut den direkt när den var ok efter katten, e de sommer å varmt e det väll skillnad, stackars kanin tycker jag!:cry:

För då skulle den ju föröka sig liksom tusentals andra kaniner gör. Iofs hade kansek inte en kanin försvunnen gjort så stor nytta men, ändå..

*lån*

Det går inte att släppa ut den, ts är less på den och det är nog i det närmaste omöjligt att omplacera den, så det vettigaste att göra enligt mig är att avliva kaninen.

Sedan kan det ju vara en smart idé att decimera beståndet av dessa förvildade tamkaniner!

inte nu längre. vi har haft några som inte har gått och ta i direkt.
håller man på med dom blir dom tama, men det tar tid. det borde man väl ha tänkt på kanske när man tar in en "vildkanin".

Personligen skulle jag aldrig ta in en förvildad kanin. Jag avlivar dem, då jag av erfarenhet vet att det är mkt svårt att få 2:a (och senare) generationens vildkaniner tama och pålitliga..

Har Ts hållit på i nästan ett ½ år, med att tämja kaninen och den fortfarande är lika vild, så anser jag att det bästa för kaninen är att avlivas.

jag har inte tagit in någon förvildad kanin heller, utan kaniner som människor inte kan ha kvar. och har man inte intresset och inte bryr sig om kaninen kan jag ju säga att dom är inte tama direkt..

Men då kan du heller inte påstå att det är samma sak att omplacera en vild kanin, som det är att omplacera en kanin som någon "bara" tappat intresset för. Det är en viss skillnad på det..

Personligen skulle jag aldrig ta in en förvildad kanin. Jag avlivar dem, då jag av erfarenhet vet att det är mkt svårt att få 2:a (och senare) generationens vildkaniner tama och pålitliga..

Har Ts hållit på i nästan ett ½ år, med att tämja kaninen och den fortfarande är lika vild, så anser jag att det bästa för kaninen är att avlivas.

förlåt om jag inte kunde avliva detta lilla liv:
kanin019.jpg

just då tänke jag bara på att rädda den från katten. Det blir nog avlivning då......

Oavsett söthet, så hade jag avlivat den.

Vi fick kaninungar här efter förrymda kaniner och vare sig vuxna och ungar gick att få tag på, så jag avlivade allihop.
Vill inte ha vildkaniner överallt :eek: :cool:

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
103 291
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 152
Senast: dotzie
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 439
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4