Vad ska jag göra med manen?

Sv: Vad ska jag göra med manen?

Hej!

Vilken fin färg din häst har! Härligt. Nej, inte skall du rycka manen, den ser ju supersnygg ut :love: .

Jag skulle ha prövat att knoppa så kallade jaktknoppar som du syr fast och som ligger ner mot hästens hals. Då kan manen vara lite längre utan att knopparna ser konstiga ut. Annars så kan du, om du är duktig, göra fina stora rosor som du syr fast uppe på mankamen, då behövs det också lite mer man för att det ska bli snyggt.
Annars så har du ju den klassiska ardenerflätan som ligger längs med mankammen (den skall inte falla ner över halsen). Den är också snygg, men tyvärr lite svår att få att sitta kvar snyggt en längre stund. Krävs ofta nål och tråd samt massor av gele och spray.

Mitt tips är att börja öva nu och prova dig fram vad du själv klarar av att göra och vad din häst passar i.

Lycka till!

Vad är det för rosor du menar? Göra rosor av manen? Förstår inte riktigt :p

Till TS: skitsnygg färg din häst har! Tipsen jag hade tänkt komma med har redan skrivits i tråden, lycka till på tävlingen! :)

Knoppar helt klart. Säkert inga problem, går att knoppa nästan alla manar med lite träning. Lycka till!

Knoppa på du.Din pålle ser inte ut att ha så tjock man,så risken för "kanelbullar"är kanske inte så stor?;)
Lycka till !

Lite förslag:
Ponnyfläta (eller ardennerfläta som någon tidigare skrev)
Fisknät
Knoppar på båda sidorna av mankammen
Vanliga knoppar (som sagt, med lite träning går det att få till vilken man som helst tro mig!)

En väldigt vacker häst!
Mitt förslag är att göra vanliga snygga jämna flätor med jämna mellanrum i manen. Men det har ju ingen effekt om du vill "visa" halsen mera! Såg en häst (vallack) som hade sådana häromdagen, jag tyckte det så snyggt ut! Lycka till på tävlingen! / Tina.

vill visa halsen kanske hon inte gör, men det "måste" man ju på dressyrtävlingar för att domaren lättare ska kunna bedöma.

finns en hel hög trådar om detta.
jag säger som alltid - ardennerfläta!

aaaah. testade det på min pålles tjocka långa man igår. och fy vad snygg han blev. Jag blev nästan stolt :p
Tack för tipset PF, vet att du skrivit det många gånger om, och nu fick jag äntligen tiden att testa det, skitsnyggt.
Ramlade dock ur när jag red, men jag ska göra en varje vecka så jag tränar mig :angel:
Min taniga arab/welsh ser ju riktigt maffig ut :bump:

Liggande knoppar tycker jag. Det gör inte så mycket om dom blir stora. sedan är det inget MÅSTE att knoppa eller göra dylikt med manen på drssyrtävlingar, men det är ju snyggast...

Om det blir svårt med ardennerfläta så hade jag gjort flätor och sen vikt dom en gång lr två så dom blir typ fem cm långa. Typ långa liggande knoppar alltså. Går nog att göra inbakade flätor i den manen t om.

:eek: Nån som glömt att säga att det ska se snyggt och prydligt ut på en dressyrtävling:cool:

Jag röstar på ardennerfläta:bump:

Du kanske aldrig har sett en häst med knoppar på båda sidorna? Eller så kanske den ryttaren inte kunde knoppa i såfall för i vanliga fall så är det jättesnyggt!!:)

Vad har ni emot fisknät?? Det kan ju vara jättefint! Såg en haflinger en gång som hade det och det var jättefint och den var urläcker å de kom 2.a...:cool:

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka