Vad ska jag göra med hovarna??

Elina8

Trådstartare
Nu när det är fuktigt och lerigt i hagarna så har pålles hovar blivit sämre. Jag tänkte att det kanske var strålröta, för det luktar lite svagt, men när jag sökte efter andra trådar så sa alla att det luktade asäckligt om de har strålröta. Men om det inte luktar så där jätteäckligt, men inte är helt doftfritt heller, kan det vara strålröta ändå?
Strålen är också lite flikig och södertrasad, det sitter liksom lite lösa flikar, ganska små. Vad kan detta vara?

Hoppas på svar från massa duktiga bukare!!

Sv: Vad ska jag göra med hovarna??

Det börjar lukta lite innan dt luktar mycket, så det kan mycket väl vara en lättare strålröta.

Be din hovis skära bort det av strålen som är svampigt och smuligt, kladda sedan på tjära (tänk på att tjära är nästan omöjligt att få bort från kläder, använd handskar).

Jag har använt nån sorts hovolja med tjära som ska vara bra mot strålröta. Funkar det eller ska man ha ren tjära?
Sen var det en massa tjafs i de andra strålröta trådarna om att tjära inte är bra. Har ingen aning om det stämmer eller inte.
Hästen går ute, räcker det att man pänslar på den där oljan med tjära efter varje ridning och sen släpper ut den? Eller måste den stå och sjunka in?
I höstas hade han likadant och då gjorde jag så, men jag vet inte riktigt om det blev bra, flikarna är ju fortfarande kvar. Eller måste man skärna bort dom?
Hästen går barfota och får hovarna "filade" av ägaren. Behöver man ta dit en hovslagare eller kan hon göra det själv?
Nåt annat bra tips på behandling som inte kräver att hästen står inne.

Jag är i stallet ca tre ggr/vecka. Räcker det för att få ordning på hovarna om man smörjer dom varje gång, eller behöver man åka dit varje dag?

Min polla har också på gång ngn strålröta. Jag vet knappt vad det är lr ngt:confused: Det var min systers kompis som sa att vi måste hålla koll på det där så det inte blir mer och gärna låta dom gå på bara torrt underlag ett tag. Men problemet för mig är att jag min häst går ute hela tiden. Han är ALDRIG i ett stall. Så jag vet inte vad jag kan göra:confused: Ngn som har förslag?

så är det för mig med, så jag vill också veta!
När de går ute hela tiden så är det ju blött. Har iofs stall, men fy va taskigt att ställa in honom ensam:(
Då går det ju inte heller att göra såna där inpackningar som ska vara på över natten.

Någon som vet vad man kan göra?

Mina hästar har haft slänger av lindrig strålröta och det luktar inte så jättemycket. Jag använder tjära, på burken står det hovtjära helt enkelt.
Min hovslagare har sagt att man helst ska pensla på tjäran när hovarna är rena och torra. Skrittar man tex ut en runda på asfalt eller grusväg en torr dag brukar hovarna vara ganska torra och rena när man kommer hem.
När hovslagaren har varit här och filat och skott brukar jag lägga på tjära samma dag och dagen efter. Sen penslar jag en till två gånger i veckan om det är regnigt/snö. Nu har jag inte penslat på flera veckor för här är faktiskt relativt torrt just nu

Ok, jag brukar göra ungefär så med den där oljan som e tjära i. Får väl se om det hjälper. Hoppas!:D

Hej!
Min häst har oxå strålröta och min hovis sa till mig att man kan ta en gasbinda med jodopax på och dra igenom.Så får du det rent.
Jodopax torkar ju ur lite grann.Sedan kan du ju använda virkoS och tvätta med.Han sa inget om tjära till mig.
Lycka till

Ok, räcker det att man stryker på liksom eller måste de stå och dra in. Jodopax har man ju alltid i stallet, så det är ju smidigt, men det andra har jag inte hört förut, får väl ta mig en tur till hästaffären.

Torkar det ut mycket så att det kan li sprickor? för det är ju inte så bra.:crazy:

Min hovis tipsade om ett spraymedel som heter "Dry feet" från Cavallor eller biofarmab. Hoven ska vara ren och sen sprutar man på det här medlet, lämpligt på kvällen när de ska stå inne på natten. Jag skulle göra det varje dag i en vecka och sedan stod det på flaskan att man kunde göra det 1 g/v. Min häst hade gränsfall till röta.

Annvänd koppar sulfat utblandad med vatten,funkar jätte bra och kladdar + luktar inte så mycket som tjära.:D

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 938
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 279
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 864
Senast: Skywalker
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 548
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka