Vad ska jag göra med broddhålen?!?!

Estivuz

Trådstartare
Jag blir tokig! Häromdan satte jag i öronproppar i broddhålen, det skulle ju vara så himla bra! Lika fort som jag satt in dem hade de lossnat igen. :mad:
Brodda är inte världens roligaste sysselsättning, hatar att gänga o rensa broddhålen varenda gång. :devil:

Har någon något förslag på saker som funkar att ha i broddhålen?
Ska hoppa terräng på onsdag eftermiddag, vill lixom inte behöva stå och rensa och gänga där på plats när jag har bråttom..
Likadant nästa helg då jag tävlar fälttävlan.
Hur gör alla ni fälttävlansryttare och andra med broddade hästar?? :bump:

Sv: Vad ska jag göra med broddhålen?!?!

Jag har prövat med blindbrodd 2 olika varianter med resultatet:
1. fastrostade broddar (såna små som man har sexkantnyckel till)
2. nedslitna broddar som inte gick att få ur hålen

bomull i hålen : fungerade sådär, blev mkt skit i ändå
gummipluttar i hålen : åxå sådär, fick rensa hålen ändå

så nu har jag skaffat mig en bra gängtapp och gängar upp hålen varje gång :D

Rensar och gängar kvällen innan tävling, stoppar in bomullstussar och sen behöver jag åtminstone inte gänga på morgonen/tävlingsplatsen. Lite skit i hålen brukar inte vara ngt problem, huvudsaken är att man gängat upp hålen, då kan man dra i brodden ändå.

Jag har prövat med blindbrodd 2 olika varianter med resultatet:
1. fastrostade broddar (såna små som man har sexkantnyckel till)
2. nedslitna broddar som inte gick att få ur hålen

bomull i hålen : fungerade sådär, blev mkt skit i ändå
gummipluttar i hålen : åxå sådär, fick rensa hålen ändå

så nu har jag skaffat mig en bra gängtapp och gängar upp hålen varje gång :D

oj då, ja det ser ju inte ljust ut när det gäller att slippa gänga!

Hmm, funderar på att uppfinna något riktigt bra att ha i broddhålen, kanske man kunde bli rik på?
fy fasen vad jag hatar att brodda!

Har åxå testat med blindbrodd och jag håller me prince fair, det är hopplöst dom blir nedslitna med en gg å e jätte svåra att få ur...å gummi pluppar funkar inte helelr speciellt bra...så de e nog bara att gänga på :p

Blidpluggar! som byts regelbundet är det som gäller för oss.
Lätt att kolla när man kratsar hovarna och ev byta då, går snabbt.
Även vid träning rider vi oftas bara på blindpluggar altså broddar inte om.

Mitt tips

Vad är blindpluggar? Är de av plast eller skumgummi eller vad? Och vart får man tag i dem?

Jag har alltid blindbrodd i, men det gäller som sagt att hålla koll när de börjar bli nerslitna. Brukar försöka undvika hårt underlag som tex. asfalt som sliter mycket. Anledningen är att jag tycker att det är helt värdelöst att stå och försöka gänga ur på plats då hästen ofta är taggad och hetsig (livrädd att hästen ska rycka till och trampa ner när gängtappen är i :crazy: ). Det är också mer ekonomiskt eftersom skorna inte slits på samma sätt och vi kan återanvända skorna. Tycker dessutom att ofta när skon är sliten i tårna blir gängan sne och man får inte i brodden.

Har prövat med gummiploppar, bomull, öronproppar osv. Antingen ramlar de ut eller fastnar där inne = massa extra jobb.

Blindbroddar är den metod som fungerar bäst för mig, men slarvar man med att byta blir det ett helvete att få loss.

Broddar man inte så ofta kan man gänga ur kvällen innan och stoppa in blindbrodd så går det snabbare på själva dagen sen.

Tillägg: En bekant hade ett par broddar som man med en speciell (?) nyckel skruvade ner i hålet i skon (hästen gick alltså som om den inte hade några broddar eftersom brodden var inne i själva hålet men smutsen hölls ute).

Senast ändrad:

Tillägg: En bekant hade ett par broddar som man med en speciell (?) nyckel skruvade ner i hålet i skon (hästen gick alltså som om den inte hade några broddar eftersom brodden var inne i själva hålet men smutsen hölls ute).
typ såna hade jag...man använde en insexnyckel (sån som man skruvar ihop ikea-möbler med ;)) - det var de brodden som rostade fast om man inte skruvade lite på dem varenda dag (och tror någon att PF skulle komma ihåg en sån sak :angel: )

*kl*

Gummipluggar hade jag satt i en gång då jag skulle rida i Torn. Var helt gråtfärdig när jag stod och försökte få ut gummipluttarna som hade fastnat i hålen.

nej, jag kör med vanlig bomull kvällen innan.

Blindbroddar är den metod som fungerar bäst för mig, men slarvar man med att byta blir det ett helvete att få loss.

Broddar man inte så ofta kan man gänga ur kvällen innan och stoppa in blindbrodd så går det snabbare på själva dagen sen.

Använde blindbrodd förr men efter att ha varit tvungen att dra av en sko och slå på en ny pga nerslitna blindbroddar var den tiden förbi ;)
Eftersom vi bara broddar för tävling (tränar nästan aldrig på gräs) så står vi dagen innan eller på förmiddagen (beroende på starttid) och gängar samt sätter i bomullstussar. Tussarna är sedan lätta att pilla bort med en söm :)
Det går att göra så med blindbrodd också men bomull går snabbare.

Instämmer :) Gängar alltid ur och blindbroddar kvällen innan. Supersmidigt då man vet att det kommer gå galant på själva tävlingsdagen! :)

Gängar alltid ur hålen kvällen innan och proppar i bomull. Det funkar helt super, bara att pilla ur bomullen och sätta i brodden

*KL

ett litet tips för er som kör med bomull, doppa först
tussarna i lite olja (rapsolja, matolja m.fl.) och tryck sen in den i hålet! oj, kan misstolkas... sorry :cool: :p

det brukar fungera hyffsat, men man får vara noga med att titta varje dag! :D

Jag tycker vanlig bomull fungerar bäst. Men inte för mycket för då finns det risk att det åker ut igen (inte så vanligt dock)
När man drar ut bomullen så följer även skiten med. Kan hända att man får ta bort några få gruskorn bara.

Instämmer :) Gängar alltid ur och blindbroddar kvällen innan. Supersmidigt då man vet att det kommer gå galant på själva tävlingsdagen! :)

Så gör jag med! jag vill inte ha något i broddhålen om jag inte ska ha broddar, så jag får glatt gänga innan varje gång jag ska brodda! Men då föredrar jag absolut att ha blindbrodd i över natten/dagen - kanonbra! :D

Brukar gäng upp hålen hemme några dagar före tävling och sätta i blindbrodd. Bomull med vasselin fungerar bra oxå, men då måste hålen vara proppade! :D
Förut har jag haft in blindbrodd längre tid men det är somsagt inget kul när man upptäcker att de är nerslitna...:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka