vad ska jag göra? klinik eller DV?

M

mctucker

de är så att jag tycker inte att min häst känns helt okej. han är inte väldigt halt eller något men jag kan ana att han kan ha en lite en hälta på ett framben, men de kan vara att han bara är stel eller spänd. han är ganska spänd i musklerna. men han har även på de frambenet en ganska så stor galla, som är lite hård. jag funderar nu på att ta ut vet för att kolla igenom honom. jag har funderat på om jag ska ta distriktet ut eller om jag ska åka till klinik.

närmaste klinik ligger ca 15 mil bort. men då tänker jag att om de skulle vara något så är de lättare att ta reda på vad o behandla rätt på en gång. han är försäkrad så de är ju bra. men hur brukr man göra med försäkrningn när man far på klinik och ev ska behandla något? med betalningen. eller ska jag ta ut distrikt vet och se vad dom säger först. men de är bara att då får man inte veta exakt vad han kan ha om de nu är något.
vad tycker ni att jag ska göra? jag känner mig så osäker när jag inte vet om de är något som är fel eller om han bara är stel :confused: tacksam för svar :bow:

Sv: vad ska jag göra? klinik eller DV?

jag tycker du ska åka till klinik.
dels för att dom har bättre erfarernhet på hältor ÖHT och har bättre möjlighet att kolla egenom hästen riktigt. DV har inte samma (oftast) möjlighet till böjprov och longering som klinik har.

när du är på klinik kan du be om direktreglering. brukar kosta runt 100 kr. då skickar kliniken in underlaget direkt till försäkringsbolaget, som i sin tur räknar av självrisk och allt sånt och du får en räkning på det du ska betala. annars får du betala allt först och sen skicka in underlaget själv.

jag kände preci som du med min häst. ingen direkt hälta, men känder inte fräsch. åkte till klinik och där visade hon lite på båda fram. efter någon veckas vila och butta.kur var hon pigg igen.

dom 15 mil du har att åka till klinik är helt klart värt det.

lycka till!!!

de känns ju bäst att åka till klinik på en gång. jag känner bara på mig att de är något som är fel. måste ringa till kliniken om dom har direktreglering. för annars så vet jag inte om jag har råd. har ju fast självrisk på 1900 kr så de är ganska billigt om man bara behöver betala de. är de någon som vet om atg i boden har själreglering? för de blir dit jag åker i så fall.:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade satsat på klinik direkt, speciellt eftersom det är lite difusa symtom som kan kräva specialutrustning för att undersöka.

Hoppas pålle blir bra - vad det än är!

nästan alla kliniker har direktreglering tror jag. annars får du nog ta det på räkning. :)

jo de är ju bättre, men tänk om de är bara jag som tänker att de är något. och så är de egentligen inget fel på honom. :o

Klinik absolut, DV är bortkastat på hältor.

jo de är ju bättre, men tänk om de är bara jag som tänker att de är något. och så är de egentligen inget fel på honom. :o

tänk tvärtom då!
kommer du få lugn i själen innan du vet? tänkte exakt så med min häst, men såhär i efterhand är jag sååååå nöjd att jag litade på min magkänsla och kollade henne innan det gick för långt och blev värre.

du känner din häst, tror du att det är något galet med den, kolla upp det. du kommer inte ångra dig. även om det kanske visar sig att hästen är frisk som en nötkärna, så har du iallafall kollat upp det!!! :laugh:

de är exakt så jag känner. för nu vågar jag inte rida honom för om de är något fel på han. ska ringa imorgon till kliniken och höra när dom har tid. hoppas att de finns den här veckan :)

hoppas det. :)
lite skritt tror jag inte hästen dör av. låter lite konstigt, men om det är något fel, har jag fått rådet att inte ställa av hästen helt, risken är då att det som är gslet sjunker tillbaka oh när man väl kommer till kliniken, finns inget att finna. börjar rida på som vanligt och då blossar det upp igen. låter lite bakvänt, men det är logiskt!
men ingen tokgalopp på grusvägar eller höghoppning på bana då... bara lite lätt underhållsarbete. men känns det fel ska du givetvis inte göra nått med hästen, bara låta den vila.

hittar dom inget fel på honom, försök att få tag på en massör/kiropraktor/equiterapeut som hjälper dig att känna egenom och kolla över hästen. kolla även utrustning...

finns inget att finna, kolla över hagen. slitsamt underlag? min pålla fick en överansträngning i senorna bak, efter att ha gått i en geggig hage.... blev bra när jag bytte hage! :banana:

å ja tycker du gör såååå rätt som känner efter och är uppmärksam. :bow:

uppdatera oss på hur det går!!! :idea:

åk in till kliniken direkt istället. det är bara bortkastade pengar att ta ut distriktsveterinären, hittar de något fel kommer de troligtvis skicka er vidare till klinik för vidare utredning.

Kliniker brukar ha direktreglering, du betalar självrisken direkt på kliniken och försäkringsbolaget tar resterande belopp. Vad jag har erfarenhet av så tar inte kliniken saker på räkning utan det är direktbetalning som gäller om inte försäkringen som täcker.

jag rider honom barbacka just nu, men de kan vara att han itne tycker om det. men min sadel har kommit idag så jag ska testa den idag och se hur de känns. då ska jag kanske rida honom då lite lätt, ska rida idag och se hur han känns :) jag är jätte känslig när hästarna blir halta och tror att dom inte klarar något.

Åk till klinik, DV kommer bara ut, petar lite och säger vänta två veckor och se om det blir bättre och ger en saftig räkning.

Jag åker alltid till klinik så fort jag känner att det är något som känns fel.

Om min häst skulle se halt ut så skulle jag inte ens sitta på den. Om du vill att hästen ska vara i samma skick som den är nu som
på ev. kliniktid, så kan du leda den, kanske ta med den som handhäst och trava lite, eller jogga med den själv.

ska bara skritta honom luite, jag vågar inte rida hårdare för om han skulle ha något alvarligt som bara skulle bli värre. ska ringa kliniken klockan 1. när lunchen är slut hoppas att de finns tid så snabbt som möjligt. :)

åk in till kliniken direkt istället. det är bara bortkastade pengar att ta ut distriktsveterinären, hittar de något fel kommer de troligtvis skicka er vidare till klinik för vidare utredning.

Kliniker brukar ha direktreglering, du betalar självrisken direkt på kliniken och försäkringsbolaget tar resterande belopp. Vad jag har erfarenhet av så tar inte kliniken saker på räkning utan det är direktbetalning som gäller om inte försäkringen som täcker.

I min erfarenhet betalar man inte en spänn på plats med direkt reglering. Kliniken och f-bolaget gör upp och sen kommer resterande betalnings summa hem till en via räkning. Men det kanske varierar mellan kliniker? Tror att S-holm har ett annat upplägg om jag minns rätt....

va på kliniken idag. de visade sig att han har kotledsinflammation i båda frambenen. han sprutades med kortison och får äta metacam ett tag. vi röntgade även benen och de visades att han har lite pålagringar framme på kotorna. veterinären vet ej om inflamationen beror på pålagringarna eller annat. men han är behandlad nu o ska ta de lugnt, och så blir de återbesök om 2 veckor. hoppas att de ser bättre ut då, och att inflamationen inte beror på pålagringarna.
men de va bra att jag bestämde att åka in på klinik fast de va många i stallet som tyckte att de va onödigt. när ha inte va så värtst halt eller något. :bump:
nu vet jag att jag alltid ska åka in på klinik när jag känner att något är fel..

synd på skadorna då, men gött att du kolla upp det!

man ska inte underskatta sin magkänsla, den är oslagbar. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 058
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka