Vad ska jag göra, hästen vägrar....

C

Cybbe

Måste bara få gnälla lite. I söndags var jag på Strömsholm och startade 1.15. skit smart plan bara det att han vägrade på första hindret, eller vägrade han bestämde sig mitt i språnget att han inte vågade hoppa så då åkte jag av. Galant....

Han var skit fin på framhoppningen stannade nån gång men hoppade skit bra annars. Sen i går skulle jag hoppa fram igen i paddocken 80 cm. Då stannade han gång på gång.... Till slut fick jag honom att hoppa 90 cm felfritt.
Kanske inte låter så konstigt men min häst har aldrig nånsin stannat med aldrig han hoppar hur och när som helst. Känns skit eftersom på söndag sskavi starta vår förat deb i ft, men om han inte ens klarar banhoppningen känns det helt meningslöst att åka dit. Ahhh vet inte vad jag ska göra, ska hoppa i morgon igen så får jag se om jag ska starta eller inte..... :cry:

Sv: Vad ska jag göra, hästen vägrar....

jag skulle låta ngn gå igenom häste så att den helt säkert inte har ont. Brukar var den vanligaste orsaker till att hästen helt plötsligt börjar stoppa, tycker inte du ska hoppa mer innan du vet.

Jag håller med Bison! pressa inte utan ta paus och eliminera att hästen har smärta nånstans!

hejsan!..

jag tycker att du ska låta någon gå igenom hästen (som dem ovan redan har sagt) för det kan vara något som inte stämmer som det ska vara, tex sadlen kanske klämmer?, eller så kanske det har något annat, låt en massör gå igenom hästen och kolla...

för något måste dte ju vara i med h*n inte har gjort så innan.

lycka nu till och så får vi hoppas att allt löser sig!!

En vän till mig hade samma problem med sin ponny. Han hoppade alltid allt, men så plötsligt började han vägra och riva, och till slut fick de honom inte ens in i ridhuset på tävling. Röntgades och kollades på klinik, hade dubbel knäledsinflammation. Klart som f*n att han inte villa hoppa med det, måste ha gjort skitont!

Hästar talar till oss hela tiden! En så enkel sak som att hästen skakar på huvudet eller drar öronen bakåt när man sadlar, kan tyda på att sadeln sitter fel eller att hästen utsatts för en felsittande sadel tidigare i livet. En häst som alltid ställer upp och hoppar, och som plötsligt inte gör det längre, den försöker säga någonting. Kanske har den ont, kanske sitter utrustningen fel, kanske gör du någonting i sadeln som den inte gillar, och även om du alltid har gjort så kanske hästen har fått nog nu. (Säger inte att du gör något fel, men det är ett exempel på varför hästen plötsligt reagerar.)

Se till att boka in dig på klinik och kolla ordentligt, ben, rygg, nacke, bäcken... Better safe than sorry!

:bow: :bow: :bow:
köpte en häst föra året en kanon trevlig övervuxen NF, mkt välriden o hoppade väl men stannade en del pga av dåligt självförtroende enligt ägaren. Vet bes utan anmärkning.
Efter ett par månader började han visa lite märkliga symptom, vi bestämde os för att åka till ATG o göra en ordentlig utredning, det visade sig att båda framknäna var helt utslitna o att han hade ordentliga pålagringar på kotor o haser bak. Vi bestämde att avliva honom :(
Så det kan finnas ordentliga fel som inte syns.....

Bra sak är ju att gå igenom hästen. Hade en ponny som inte var så hoppförtjust, hoppade bara när det passade honom. Tog ditt en veteinären som böjd igenom och kollade igenom hästen men det var inget fel och då var det bara att accptera att han helt enklet inte gillade att hoppa så det blev dressyr istället. Nu behöver det ju inte vara samma sak med din häst utan jag tror mer kanske att du kommit in i en period där det inte går så bra. Alla får en sån period och det behöver inte beror på ngt sjukligt fel. Natingen kan man ju gå ner i klasserna om man vill tävla eller så tar man helt enkelt en paus på ngt månader/veckor och testar sen på en tävling på kanske en lägre klass än vad man brukar.

Som jag förstår det så var det ju bara en tävling och hästen/ryttaren/ekipaget kan ju bara ha haft en dålig dag.

Klarade faktiskt av att kolla igenom honom själv vilket jag har gjort sjuttioelva gånger för att veta att han inte var skadad....
Det var bara så enkelt att vi hade en urusel dag i söndags fick vänta länge innan jag fick börja hoppa, var MKT nervös osv

Men min älskade tränare förklarade att jag hoppade honom i undertempo vilket gör att han stannar sen var han säkert jätte nervös också så nu känns allt bra igen....:banana:

Självklart kan undertempo vara en stark orsak till att hästen gick som den gick.
Dock om hästen fortsätter att beete sig underligt på nästa tävling, fast du har bra tempo så bör du kolla den hos en veterinär!

Kan själva dra en historia, hade en pålle som hoppade alltid, stannade aldrig, men helt plötsligt på en tävling så ville hon inte alls.
Ingen kunde se något fel på henne, inte ens en mkt rutinerad häst karl, men han så åk till klinik och ta blodprov.
Jag ringde min klinik och bad om en hel genomgång av min häst.
Till slut visade det sig att hon visade mkt minimal hälta i typ tre travsteg efter böjprov, sedan gick hon rent....
Veterinären skrattade och tyckte att jag hade en överkännslig häst, och visst det är hon ;) . Behandlng och sedan blev hon bra igen!

hennes hälta var som sakt mkt svår att se pga att det var så lite och sådan kort stund hon visade den.

Så var observant på din häst, bättre att åka en gång för mkt till veterinärn en en gång för lite.

Tycker absolut att du ska kolla upp det! Precis så var min häst också, gick emot hela tiden och kröp inpå hinderna och stannade ibland. (Vilket han aldrig har gjort!) Vi tog ut vet som tyckte att vi skulle upp och göra hältutredning på honom, vilket vi gjorde. Först hittade dom en inflammation i bakknät som behandlades, men på återbesöket röntgade vi hela ryggen också. Det visade sig att benvävnaden hade luckrats upp på några av tornutskotten. *AJ* :( Så jag tycker absolut att du ska kolla upp det, man kan lätt tro att hästen kanske bara är stel eller har vaknat på fel sida, vilket det ofta inte är.. Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023