Vad ska jag ge mitt fullblod?!

Nickelodion

Trådstartare
Jag har en fullblodsvallack på 8 år. Som jag inte vet riktigt vad jag ska ge honom för foder. Han kan gå ner i vikt jätte snabbt. Just nu ger jag honom havre, korn och betfor, men eftersom att han måste få ca 4-5kg kraftfoder om dagen så blir det så himmla mycket mat vid varje tillfälle.
Dessutom har han fri tillgång på grovfoder. när han är i hård träning så brukar jag ge honom ett kg pluss röd/blå (hette turbo förut) och det har funkat bra men då måste man verkligen rida hårt också annars blir han helt knäpp.
Han blir pigg av för mycket havre och han blir seg av för mycket korn. Har börjat ge han lite majs olja eftersom det innehåller så mycket fett och han blir pigg av det.Men jag vill att han ska kunna bygga muskler ordenligt och få lite mer hull. Vad ger ni era hästar för typ av foder? finns det något bra pellets eller liknande man kan prova?
:confused:

Sv: Vad ska jag ge mitt fullblod?!

Jag ger min soja och nya groov. Inte mycket havre i det. Sedan korn och betfor. Hur mycket kan jag inte svara på eftersom jag inte vet analysen på ditt hö resp hösilage.

jag har ett fullblod jag med! vi ger henne (när hon står i stall, just nu står hon på bete) per dag:1 kg krafft groov, 1 kg havre, 1kg betfor, 1kg lussern, 0,75 dl mineraler (blå) och 1 dl majsolja.
det funkar jättebra! ja har fått den här foderstaten av min ridlärare, hon har oxå fullblod. hon äter oxå ca 16-17 kg hösilage per dag oxå. :) hon hade inga muskler alls när hon kom men nu har hon blivit jättefn!

Du kan ge en hel del olja till honom. Mitt ena fullblod får 5 dl raps olja (hälften på morgonen och hälften på kvällen).
Ger hull men han blir inte prillig.
Jag ger precis som du även havre, korn och betfor.

När jag fick hem min häst så gick han ner. Provade nya krafft groov det det hjälpte. Så prova det.....

jag har hört att man ska ge max 1dl om dagen...

fast jag vet inte hur mkt sanning det ligger i det ;) men 5 dl lät mycket!!! blir det inte laxerande eller skumt i lilla magen?

fast det kanske e jag som kan ändra å ge mitt staket mer :D

Havre är ju inte direkt hulluppbyggande... Minska ner på det och öka kornet med samma mängd.

Fullblod kan vara knepiga att hålla hull på, mina äter 6 kg kraftfoder/dag, men då är de oxå i full tävlingskondition (galopp). De får 5 kg Krafft Sport, 1 kg Krafft Pluss Grön och lite betfor att blanda mineraler, salt mm i. Fick hem ett sto i början av året, hon var sannerligen inte vacker, tunn och omusklad (tilläggas kan att denna märr kom från annat galoppstall), idag är hon väldigt fin, rund och välmusklad, men det har tagit mig åtskilliga månader av fodring och rätt ridning för att få henne såhär. För en vecka sedan fick jag hem ännu en ny, samma skick på honom som stoet, så jag vet vad jag har framför mig, rätt foder och tränig gör underverk med en häst. Det ska bli kul att se hur han ser ut när jag är färdig med honom :banana:

Istället för Havre kan du ge Krafft Sport, det har liknande värden som havre men sätter sig inte i skallen, innehåller mkt fett i skonsam form vilket lägger sig bra på tunna hästar.

jag har ångest över pellets-foder.... om man blöter så blir det ju bara blött foder, å hästar ska ju ha torrt för å bilda saliv...

har du nått tips på hull-foder om man inte vill ha i pelletsform?

ger fibergi (ca 2.5kg) å stud (1kg) å lusern (1kg)...
alltid rågade mått...
liten spink på 160... medelridning för tillfället... precis börjat långsamt på banan... 5år...

tyvärr fick jag dåliga proteinvärden på mitt hö (fjolårs), men i september är det ju nytt igen å hösilage...

Jag har alltid brukat ge lucern om det behövs tillskott av protein men min erfarenhet är att det behövs mängder av energi för att fullbloden skall kunna bygga av proteinet. Testa alltså att ge olja i första hand för att få koncentrerad energi. Obs att energi i fodersammanhang inte betyder att hästen får "energi" (blir pigg) att hantera utan energi behövs för kroppsfunktionerna.

Jag gillar inte att fodra med soya, blir lätt att det sätter sig i lederna (gallor) eller i huden (proteinknölar). Tycker inte heller att Krafft Sport eller Turbo fungerat bra då jag fått hästarna stressiga av bara någon näve.

Tror att hästarna lägger på sig lättare om de står på en väl uträknad foderstat på nästan bara grovfoder (om det är möjligt) och det är även viktigt att de trivs för annars stressar de bort vikten. Det billigaste i längden är alltid att köpa BRA grovfoder så slipper man lägga pengar på dyra tillskott.

Har erfarenheten främst från löpfullblod men även från xx som ridhästar.

shayd skrev:
Jag har alltid brukat ge lucern om det behövs tillskott av protein men min erfarenhet är att det behövs mängder av energi för att fullbloden skall kunna bygga av proteinet. Testa alltså att ge olja i första hand för att få koncentrerad energi. Obs att energi i fodersammanhang inte betyder att hästen får "energi" (blir pigg) att hantera utan energi behövs för kroppsfunktionerna.

Jag gillar inte att fodra med soya, blir lätt att det sätter sig i lederna (gallor) eller i huden (proteinknölar). Tycker inte heller att Krafft Sport eller Turbo fungerat bra då jag fått hästarna stressiga av bara någon näve.

Tror att hästarna lägger på sig lättare om de står på en väl uträknad foderstat på nästan bara grovfoder (om det är möjligt) och det är även viktigt att de trivs för annars stressar de bort vikten. Det billigaste i längden är alltid att köpa BRA grovfoder så slipper man lägga pengar på dyra tillskott.

Har erfarenheten främst från löpfullblod men även från xx som ridhästar.

Bra tips - har samma erfarenheter av xx som ridhäst... Min fick soja ett tag vilket bidrog till hull men som sagt, kan bli gallor och man får vara försiktig med mängden, bara liten giva.... olja funkar jättebra, behövs inte mer än nån dl så tyckte jag det gjorde skillnad.
MIn får korn, betfor och krafft pluss grön - inte många kg totalt, resten är i princip fri tillgång på BRA silage. på denna foderstat håller han sig rund och fin hela året, vi har även bra sommarbeten då går han på minimalt med silage då betet brukar vara fullt tillräckligt "normala" somrar...

Liknande trådar

Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 329
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Foder & Strö Hej! Jag har en äldre b-ponny, 25 år på foder. Hon har egentligen inga problem med att hålla hullet just nu, men hon kan inte öka det...
Svar
8
· Visningar
2 280
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama