A
Anja586
hon är 163, vägen 465, ungefär. hon är ett fullblod, 16 år. vädligt svårfödd. blir riden normalt, 6 dagar i veckan, ca en timma, hoppträning och dressyr. lite mindre tävlignar är planerade.
när hon kom till mig sa ägaren till mig att ge henne 9 kg hösilage + 3 kg krafft grund. då var hon smal och tanig, jag har fått en foderstat uträknad av snälla coffeaclub! men hon är fortfarande smal som en sticka och man har börjat se revbenen på henne!
nu får hon:
11 kg ensilage,
0,7 kg korn,
0,3 kg betfor,
1,5 kg krafft grund,
0,2 dl olja,
60 g miner blå
och en matsked salt.
Hur ska jag göra för att hon inte ska bli magrare och gärna lägga på sig lite? eller snarare mycket?
ska jag ge henne mer hö? är det det ´jag ska göra eller ska jag ge mer korn? kanske musli?
jag behöver hjälp!
jag har även hösilage analys om ni vill ha den!
skriver med den ändå:
Här är Hösilage analysen -
Ts - 53%
smältbart råprotein - 44 g/kg foder
Energi - 5.3 ---
Kalcium - 1.5 ---
Fosfor - 1.3 ---
Mg 0.5 ---
Kalcium K - 10.8 ---
och sen så står det:
Råprotein 122 g/kg torrsubstans
smältbart råprotein 83 ---
Energi 10.0 ---
Ca 3.1 ---
Fosfor 2.7 ---
Mg 1.1 ---
när hon kom till mig sa ägaren till mig att ge henne 9 kg hösilage + 3 kg krafft grund. då var hon smal och tanig, jag har fått en foderstat uträknad av snälla coffeaclub! men hon är fortfarande smal som en sticka och man har börjat se revbenen på henne!
nu får hon:
11 kg ensilage,
0,7 kg korn,
0,3 kg betfor,
1,5 kg krafft grund,
0,2 dl olja,
60 g miner blå
och en matsked salt.
Hur ska jag göra för att hon inte ska bli magrare och gärna lägga på sig lite? eller snarare mycket?
ska jag ge henne mer hö? är det det ´jag ska göra eller ska jag ge mer korn? kanske musli?
jag behöver hjälp!
jag har även hösilage analys om ni vill ha den!
skriver med den ändå:
Här är Hösilage analysen -
Ts - 53%
smältbart råprotein - 44 g/kg foder
Energi - 5.3 ---
Kalcium - 1.5 ---
Fosfor - 1.3 ---
Mg 0.5 ---
Kalcium K - 10.8 ---
och sen så står det:
Råprotein 122 g/kg torrsubstans
smältbart råprotein 83 ---