vad ska jag ge min magra häst!?

A

Anja586

hon är 163, vägen 465, ungefär. hon är ett fullblod, 16 år. vädligt svårfödd. blir riden normalt, 6 dagar i veckan, ca en timma, hoppträning och dressyr. lite mindre tävlignar är planerade.
när hon kom till mig sa ägaren till mig att ge henne 9 kg hösilage + 3 kg krafft grund. då var hon smal och tanig, jag har fått en foderstat uträknad av snälla coffeaclub! men hon är fortfarande smal som en sticka och man har börjat se revbenen på henne!
nu får hon:
11 kg ensilage,
0,7 kg korn,
0,3 kg betfor,
1,5 kg krafft grund,
0,2 dl olja,
60 g miner blå
och en matsked salt.

Hur ska jag göra för att hon inte ska bli magrare och gärna lägga på sig lite? eller snarare mycket?

ska jag ge henne mer hö? är det det ´jag ska göra eller ska jag ge mer korn? kanske musli?

jag behöver hjälp!

jag har även hösilage analys om ni vill ha den!

skriver med den ändå:

Här är Hösilage analysen -

Ts - 53%

smältbart råprotein - 44 g/kg foder

Energi - 5.3 ---

Kalcium - 1.5 ---

Fosfor - 1.3 ---

Mg 0.5 ---

Kalcium K - 10.8 ---

och sen så står det:

Råprotein 122 g/kg torrsubstans

smältbart råprotein 83 ---

Energi 10.0 ---

Ca 3.1 ---

Fosfor 2.7 ---

Mg 1.1 ---

Sv: vad ska jag ge min magra häst!?

kan hon få i sig mera hö så skulle jag ge 15kg minst. Eller åtminstone öka till så pass mycket som hon äter upp ...

Ditt ensilage har en hög kvot (8.3) så jag skulle göra såhär istället:
15kg ensilage
0.5kg korn
0.5kg betfor
1kg krafft grund
2dl olja

Sv: vad ska jag ge min magra häst!?

hej, svara i min andra tråd som heter likadant! jag råkade trcyka lite fel! men du.. kan inte du visa mig hur du har räknat!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 994
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
807
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama