Vad ska jag ge min häst istället?

M

Mollan

Hej! Jag är både ny hästägare & ny medlem här så nu tänkte jag om ni kunde hjälpa mig med lite råd & tips ang min lilla häst.

Jag äger en helt underbar 22-årig Islandshäst som har haft lite problem med fång & dom förra ägarna gav honom lite havre utblandat med Islänska alger samt lite rapsolja och detta mest för att få i han lite extra fett då han är något mager. Jag har fortsatt gett honom detta och har inte sett det minsta tecken på problem med fång, men istället så blir han lite för pigg av detta så många har sagt att jag kan byta ut havren till korn istället. Men tänkte bara höra om ni har något mer bra förslag.

Mvh Mollan :laugh:

Sv: Vad ska jag ge min häst istället?

Hej Mollan,

Jag kan inte ge dig råd om foder när du har en fång häst. Vill bara hjälpa dig genom att rekommendera att du är superförsiktig för att ta in råd vad gäller foder och träning när du har häst som haft fång.

Fång kan få mycket allvarliga konsekvenser och bör hanteras med stor försiktighet, det gäller även om den inte visar symtom idag.

Sök och läs allt du kan på nätet om fång och foder och se till att du har bra veterinär och hovslagare som du kan diskutera med. Vad du än gör börja inte prova runt vad alla föreslår för dig.

Lycka till. // Mia

Var jätteförsiktig när du byter foder till en fånghäst, byt dl för dl och vänta flera dagar imellan. En lite giva lucern är oftast bättre än havre då det innehåller mindre stärkelse, som kan lägga magen i olag och utlösa fång. Det gör inte hller hästarna få heta. Men som sagt, bestäm dig för ett foder, byt långsamt. Inte prova många olika saker och hatta runt. Lucern utan melass är att föredra, dangroent tror jag är det, och det innehåller då mindre socker än valigt hö, vilket är jättebra för fången.

behöver hästen kraftfoder överhuvudtaget?
Krossat korn kan vara ett vettigt alternativ (enl vad jag hört, behöver kornet vara krossat för att hästen ska kunna dra nytta av det; och krossat korn behöver göras åt inom relativt kort tid).

Om hästen är för pigg - på vilket sätt visar det sig? Behöver hästen kanske mer motion?

Jag ger mina hästar hösilage i fri tillgång, och lite havre. De som behöver extra proteintillskott får sojamjöl (fölet, fölmamman och en lite väl omusklad ungfjording).
En av hästarna är en "fångfjording" så fri tillgång på hösilage behöver inte vara skadligt även om man får ta det försiktigt när man ökar mängden. Kanske är det bästa alternativet för din - fri tillgång av ett bra stråfoder och inget kraft?

Lycka till!

Hejsan!
Slu har väldingt duktiga foderrådgivare!

Maila dom och fråga hur du ska behandla din häst! Dom kommer säkert med lite tips och ideer...

Annars så tycker jag att det gäller att få ordning på bakteriebalansen i magen. Det finns massor av bakteriebalans foder att köpa.
Vissa är dyra, men det är iallafall betydligt billigare och mindre arbetssamt än med akut fång!

Lycka till med din nya häst!

Jag hade nog faktiskt inte gett spannmål alls till en fånghäst. Hellre lusern och olja i så fall. Vill minnas att Helena Handberg har bra erfarenheter av lusern till fånghästar.

Jag äger en helt underbar 22-årig Islandshäst som har haft lite problem med fång & dom förra ägarna gav honom lite havre utblandat med Islänska alger samt lite rapsolja och detta mest för att få i han lite extra fett då han är något mager. Jag har fortsatt gett honom detta och har inte sett det minsta tecken på problem med fång, men istället så blir han lite för pigg av detta så många har sagt att jag kan byta ut havren till korn istället. Men tänkte bara höra om ni har något mer bra förslag.

Mvh Mollan :bump:

Jag håller med den som har svarat före mig. fånghästar bör inte äta spannmål. Alger är nog inte heller det bästa att ge. De kan innehålla en hel del gifter om inte annat. Fånghästar ska man vara rädd om.

Lusern, urvattnad betfor, olja, soja är exempel på bra foder för fånghästar.
Lusern hade jag gett i första hand.

Men alltså inte havre eller korn.

Håller med bägge förgående som inte tycker att man ska ge spannmål ;)
En tunn/mager häst i den ålder är det mest troligt att den har en kost som innehåller för lite protein. Det den har fått hittills olja och lite havre är inte precis protein höjande, vilket däremot lusern är.
Med tanke på åldern så kan det mycket väl vara så också att den kan ha svårt att tugga hö/enslige och då är lusern ett bra komplement för att höja grovfodergivan och näringsinnehållet. Är tänderna riktigt dåliga så kan uppblött lusernpelletts vara det bästa grovfodret helt och hållet.
Har hästen bra tänder så är det troligen så att den får lite och/eller ett grovfoder som har för låga värden efter hästens behov.

dosdson & Horell har ett foder, kommer bara inte på vad det heter. Men vi gav det ill vår shettis m fång, (haft fång)

Liknande trådar

Hästvård Jag och min man kommer snart att flytta ut på landet. Bredvid huset finns ett stall där jag planerar att stalla upp en foderhäst (inte...
Svar
7
· Visningar
1 348
Senast: Egonson_
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 956
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka