Vad ska jag ge istället för krafft?

tinafinis

Trådstartare
Min polle får ev utslag av kraftfodret.
Hon får ca 1 kg krafft 90 o 1,5 kg havre plus mineraler o sånt uträknat efter innehållet i höet.
Vad kan ja prova ge istället för krafften?

Sv: Vad ska jag ge istället för krafft?

Ta reda på vad det är som ger hästen utslag. Behöver inte vara fodret. Började du med 1 kg direkt eller vande du in det-under hur många dgr?
Vill du ge ett annat kraftfoder så finns det inom nästan varenda märke ett foder som matchar värdena i groov 90 eller lite lägre protein i.
Lusern kanske passar. Eller fler kilo hö helst om du har bra värden.

Hon får ca 10 kg hö o hon äter inte upp allt.
Värderna är ok förutom mineralvärderna som e värdelösa.

Hon vandes förståss in när jag började utfodra henne i höstas.

det finns ju en del musli sorter att välja på...bara att ta den som passar din häst bäst med mineral behov mm

Är hästen så känslig att den får utslag hade jag nog försökt så rena fodermedel som möjligt och helt hoppat över blandningar och muslie.

Prova med lusern och om så behövs spetsa med olja?

Krafft 90 har ju nästan samma värden som havre så varför inte bara ge mer havre och justera mineraltillägget utefter det sen?

Om du räknar ut hur mkt MJ och Protein och så h*n får på nuvarande foderstaten. Ex att h*n får 80 Mj och 500 g Smrp , så är det ju bara att fylla på upp till de värdena sen, fast med något annat foder.

Värdena på det nya fodret spelar ju roll hur mkt det behövs då...
Men om den funkar på havre, varför inte bara ge havre?
Lr är det havren den reagerar på? kanske ska undvika spannmål då...

Finns ju hur mkt olika foder som helst man kan ge, så det gäller väl bara att hitta ett som är bra för din häst och som passar värdena...

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar