vad ska jag fodra?

I

ivalo

jag har en korsning mellan D-ponny och liten häst, men vad ska jag fodra henne

jag rider henne dagligen, men lätt och inte jobbigt. jag vet inte vad jag ska fodra henne, jag har tittat lite på nätet och kanske betfor och vitafor solid, räcker det? är det en bra kombination? och ifall hur mycket?
ni får jätte gärna ge mig tips, och kanske är något bättre?
och vad är bättre, och skillnaden mellan hö och ensilage? vad är bättre, och hur mycket ska man ge?

Sv: vad ska jag fodra?

Rids hästen lätt och är lätt att hålla i hull räcker det nog med grovfoder och beroende på värdena något mineralfoder. Är enklast att analysera så du vet vad grovfodret innehåller...
Hösilage är blötare än hö dvs det har lägre torrsubstans, hösilage kan lättar bli förstört än hö, och en bal bör ta slut på 3-4 dagar på vintern. Hösilaget är oftast mindre dammigt än hö, och är bra för hosthästar.
Efterson hösilage har lägre torrsubstans måste du ge mer hösilage än du skulle ge hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden