Vad ska jag fodra min 4- åring

Hickie

Trådstartare
Hej!

I Oktober köpte jag en då 3- åring. Hon fyller alltså 4 i år. Hon är en fullblod- ponny (connemara?) korsning.
Jag rider ungefär 4 ggr/vecka och hon får 9-10 kg hö. Mycket utegång (+/- 10 tim). Vad ska jag fodra för kraftfoder och hur mycket är lämpligt? Störst utbud att Krafft här så hellst av det märket! Hon är ju så oass ugn att hon inte har så mycket muskler så gärna något som stimulerar muskelbygget!

Tack på förhand!

Sv: Vad ska jag fodra min 4- åring

Jag vet inte riktig vi har inte gjort någon analys. Men det är hö från egen skörd. Är nog inte så höga värden skulle jag tro. Just nu får hon lite vanlig kraftfoder och extra mineraler men vet inte om det behövs, hon är inte så förtjust i dem

Jag vet inte riktig vi har inte gjort någon analys. Men det är hö från egen skörd. Är nog inte så höga värden skulle jag tro. Just nu får hon lite vanlig kraftfoder och extra mineraler men vet inte om det behövs, hon är inte så förtjust i dem

varför antar du att det inte är så höga värden ? Om du inte har analys är det svårt att säga något. Du kanske kan fråga när det är slaget? Vårt hö som är slaget innan midsommar höll jättebra värden,(64gr. smrpr) men det som slogs 10 juli bara innehöll( 21gr smrpr). En analys är inte så dyr om alla i stallet lägger ihop. Har du så däligt som mitt så täcker inte proteinet dagsbehovet. Nu blandar jag det bra och det "dåliga" och fär ett rätt så bra medelvärde.

Det är skördat ganska sent (någon enstaka vecka efter midsommar) och en del fick lite regn på sig. Bor hemma och är alltså ensam i mitt stall, men tror pappa ska mäta värdena nästa år i alla fall.

Det är skördat ganska sent (någon enstaka vecka efter midsommar) och en del fick lite regn på sig. Bor hemma och är alltså ensam i mitt stall, men tror pappa ska mäta värdena nästa år i alla fall.

Men det hjälper dig ju inte NU om han ska mäta värdena nästa år. Ta prov på den skörd ni har nu som hästen äter NU.

Jag har inte heller någon analys för ingen i stallet vill dela med mig och jag har inte råd själv just nu :/
Så länge ger jag krafft grund ca 6 dl/dag uppblött för jag blev rekommenderad det. Men funderar nu på att byta till ett par dl betfor tillsammans med 1 dl mineraler för jag tror det blir för mkt med grund till min ponny. Han har jätte lätt för sig att gå upp i vikt och han äter hö hela dagarna (fri tillgång i hagen som han inte behöver bråka om) plus 4 kg nattetid. Så han får bara något i krubban för att alla andra hästarna får det och för att höet han har i hagen är slaget sent med sämre värden enligt stallägaren (som slagit höet själv)

Beror på hur lätt din häst håller hullet :) den växer ju också i och med åldern så det behövs nog betydligt mer än vad min ponny får kanske :)
Krafft grund är det många som kör på annars finns det ju krafft groov och hur mkt som helst egentligen. Svårt att säga! Jag föredrar att ge så lite spannmål och sånt som möjligt :)

Senast ändrad:

Jag håller med om att man ska ge dem så lite spannmål som möjligt! Hon får lite knappt 1 kg krafft groov 90 och känner att det är en ganska lagom mängd, hon ska inte ha mindre iaf eftersom hon ju behöver bygga muskler och växa lite till. Hon har ju fullblod, så hon har inte så mycket hull!

Jag skulle gissa att din häst behöver mer protein. Eller rättare sagt ditt grovfoder innehåller för lite protein.
Lägg till lusern.
Men detta är bara en gissning.
// Linda

Alltså groov 90 är ju som havre rent proteinmässigt.
Behövs det mer, vilket det säkerligen behövs så ger mer proteinrikt foder.

Ja.
Hade du haft analys så hade kanske soja eller krafft muskel varit bättre. Men utan värden på grovfodret vågar jag inte föreslå det.
// Linda

Liknande trådar

A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Korven
·
Foder & Strö Nu får min skadade travhäst (ettåring) vara ute om dagarna. Hon kommre då gå på bete. Vad ska jag fodra henne med när jag tar in henne...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: tinafinis
·
Hästmänniskan Hej,vet inte om jag lägger denna tråd rätt (flytta den om den är fel). Denna frågan handlar om rutiner i stall och för/naktdelar att...
2
Svar
36
· Visningar
2 927
Senast: NovaAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar