VAD ska ja göra ??

C

coookie

Ja, satt vid min dator innan och skull föra över lite bilder från en extern hårddisk vi har.. Då slocknar skärmen på datorn!!!
Jag drar ur hårddisken och försöker starta efter en stund igen, men den slocknar! Gjorde så några gånger och körde datorns "kollsystem" men den dör IGEN!

Nu när ja ska starta så börjar lampan lysa å den brummar lite, se slocknar den, tänds osv. Så står den å blinkar, kunde inte hålla inne av/på knappen för att stänga av utan var tvungen att ta ur batteriet.. MEN NU DÅ?!

Lite väldigt irriterad just nu, om ja säger så!! :@

Sv: VAD ska ja göra ??

Jag har lite svårt att hänga med. :o

Jag förstår så långt, att det var datorn som hårddisken var kopplad till som dog först, men sen hängde jag inte med.

När du startar datorn igen, är det den då som du skriver slocknar eller är det den externa hårddisken?

Kram, Maya

Datorn dog när jag skulle föra över bilderna...
Kopplade ur den externa hårddisken och sen är inte den me längre...

Första gångerna jag försökte starta upp datorn på nytt så dog den efter ca. 30sek.
Nu startar den inte ens lite, utan lampan står bara och blinkar och det gick inte att stänga av den helt..

Hänger du me?
Lite arg innan, så kanske inte skrev så sammanhängande:P

Ursäkta att jag inte svarade igår, jag är sjuk och lite lullig i huvudet. :o

Men jag undrar om den bärbara datorn, har du haft mycket i knät eller flyttat den när det varit igång?

Om du gjort det så kan den först blivit överhettad, man ska inte ha datorn i knät om man inte skaffar en skydd att ha emellan och sen kan hårddisken blivit skadad om du flyttat på den.

Vill den fortfarande inte starta?

Kram, Maya

Ja, jag håller med dig, Rhodugune. Bärbara datorer är ju "lite" känsligare än vad stationära datorer är, tyvärr! :(

Lämna in din dator för kontroll, är min rekommendation, eftersom hårddisken, eller någonting annat i din dator kan ha blivit skadat av överhettning. Väldigt tråkigt när detta händer!

Rekommenderar också att du kanske införskaffar en platta som du lägger under din bärbara, som ger extra ventilation och håller ner värmen på den. Kostar runt 3-400:- på komplett.se. Väl värt pengarna.

Hoppas att det löser sig för dig med din dator! :)

Den startar fortfarande inte...

Har haft datorn en hel del i knät och även flyttat runt den när den varit igång...
Kanske en dum fråga (men annars får man ju inget veta :p) vad händer med mina filer (å bilder!:crazy:) vid eventuell överhettning?

Är på väg att lämna in den, eftersom ja inte kan göra så mycket.. Bara se om det finns några datanissar som inte ruinerar mig på samma gång..

Har så många gånger tidigare tänkt köpa en sån här platta, men inte tyckt det varit värt pengarna.. Kanske något att ångra nu!
Håller tummarna i alla fall för att de ska vara något smidigt..!

Tyvärr kan det vara så att det som finns på den inbyggda hårddisken i den bärbara inte går att rädda. Detta är värsta fallet! :cry:

En annan situation, som är "bättre", om man nu kan säge detta, är att det är något annat som "brakat" i den bärbara, men hårddisken är ok!

Förhoppningsvis har det inte hänt någonting med din externa hårddisk, så att allt som ligger på den, är orört, och du kan ta fram detta efter att din dator är reparerad. ;)

Själv skall jag se om jag kan få ordning på en kraschad hårddisk, som gjorde att hela datorn frös och inte ville starta Windows! Ska se om jag kan rädda ngt från den, främst mina foton som jag tagit på min ridskola! Suck! Datorer är bra när dom fungerar som de skall! Annars är de bara till besvär och huvudbry! Grrrrrr! :mad:

Håller tummarna för både dig och mig nu att det kommer att fixa sig för oss! :laugh:

Men vet du om något kan hända om jag nu försöker koppla in den externa hårddisken på en annan dator? Alltså att den datorn också skulle kunna få en knäpp?? Har inte vågat testa ännu :p

Håller helt med dig! Datorer ska fungera å då är dom bra att ha =) annars inte lika kul!
Lycka till med din hårddisk! Å imorgon åker min data in till datanissarna!

Nja! Jag tror snarare att du hade extrem otur och att din dator "ballade ur" samtidigt som du anslöt din externa hårddisk till den!

Vågar jag fråga om du bor i Stockholmsområdet? :o

Tack för lyckönskningen! Lycka till du med nu!

Ok =) låter bra! Ungefär vad jag tänkte med, men jag och teknik :p

Nope, jag bor söderut =D

Jag tror som nmolsson35, att det var en tillfällighet som gjorde att datorn stängde ned när du kopplade in hårddisken.

Är din bärbara trasig för att den blivit överhettad är det vanligare att processorn eller någon annan del fått stryk av värmen, är det för att du bärt runt på den igång är det vanligare att hårddisken går sönder.

Bor du i närheten av Göteborg kan jag hjälpa dig att hitta någon som kan titta på den och som är billig och bra.

Kram, Maya

Har du provat att ta bort batteriet och ansluta datorn med sladd till eluttaget bara? Så fick jag göra med min laptop en vända. Det är rätt vanligt.

Nu är min data äntligen hos en datanisse! Verkar som om det är fläktarna inte fungerar och det såg nog inte så ljust ut för datorn i sin helhet..Men hårddisken skulle nog gå att rädda =)

Men ni som är lite smarta :p jag har mina bilder och liknande sparat under "C - Mina Bilder" osv. Har inte pratat med datanissen ännu, kommer göra det först på måndag.. Men vad tror ni? När han säger att han kan rädda hårddisken, gäller det då både "C" och "D" ?

Vet att när vi hade en dator inne tidigare så har jag för mig att det hette ungefär " Den ena går att rädda, den andra går (aldrig?) att rädda...

Kanske blev lite rörigt detta med :p

Hmmmm! Det bästa är nog om du kollar med datornissen exakt vad det är han menar med att "rädda hårddisken"! Kolla upp om det gäller båda delarna eller bara den som operativsystemet till datorn inte låg på. :confused:

Kan de bara rädda "D", så kan du tyvärr räkna med att de bilder som ligger på "C" delen är förlorade! :cry: Men kan de rädda innhehållet på hela den fysiska disken, så skall du kunna rädda även dina bilder på "C"!! :p

Min rekommendation, om du måste införskaffa en ny dator, är att väljer du en bärbar, så köp även en extra "fläktplatta" till den! En billig försäkring mot överhettning! ;) Ligger på runt 300-400:-

Ett annat förslag är också att du med jämna mellanrum, bränner ut dina bilder på CD- eller DVD-skivor, så att du har dem sparade säkert! CD- och DVD-skivor har en hållbarhetstid på minst 10 år! :laugh:

Håller tummarna för dig! Lycka till!!

Vet inte om det är fallet med din, men min laptop har varit en jäkel på att bli överhettad och stänga av sig.. jag lämnade in den efter att den börjat lukta bränt och inte gått att ha igång mer än några få minuter innan den slocknat. Dom fick lov att byta fläkten, då jag lämnade in den startade dom upp den för att kolla vad som hände, fläkten vägrade starta helt då!

Dom informerade mig innan dom kollat datorn ordentligt om att allt på hårddisken skulle kunna försvinna, men då jag fick tillbaka den så var allt kvar!

Senast ändrad:

Hejsan!

Ville bara kolla hur det gått för dig med din dator och vad datorkillen sagt om hårddisken? :confused:

Håller tummarna för att det skall fixa sig med HDn! ;)

Har pratat med honom idag, och han kan rädda allt jag vill på hårddisken =) Tjo!

Men eftersom han inte är någon reperatör direkt, visst han skulle kunna öppna å kolla, men inte så säkert... Så eventuellt lämnar jag in den på ett annat ställe sen för att se om det är något att laga..
Tur att man inte har akut användning av datorn i nuläget ;)

Fläktplatta är redan inplanerad att köpa, likadant någon externt med hyfsat minne (smidigare än cd-skivor)

Men tack alla för hjälpen =)

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
760
IT & mobiler Min dator har kraschat!! :eek: ... Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt...
2
Svar
22
· Visningar
5 054
Senast: Hejsan.
·
Äldre jag har sett massvis av personer dammsuga sina datorer, både stationära och bärbara flera gånger. När jag gjorde det straxt innan jul...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: emlem
·
Äldre Nu är jag trött på bilar igen. I synnerhet min bil som bara strular. I augusti började plötsligt check-enginelampan i bilen att lysa...
Svar
15
· Visningar
8 197
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka