Sv: vad ska en hingst ligga i????
Stonas avelsindex blir förvisso aldrig lika säkra som hingstarnas eftersom de får så mkt färre avkommor, t o m om de är i avel från 4 till 24. Dessutom är de hingstar du väljer selekterade just för det stoet, men en poppis hingst får väldigt blandat stomaterial.
Du får ändå väldigt mycket mer info av blupvärdet än om det inte fanns ngt alls. Ska du vänta(gäller både ston o hingstar) tills de visat i tävling eller med avkommor vad de är värda så är de ju i allmänhet redan döda, infertila eller exporterade, till ngt land där de insett avelsvärdet kanske! Det är ju bättre att få åtminstone en fingervisning i förväg. A eller elit får stona (hittills, innan blup gav begränsad merit) för det de redan gjort i aveln. Framstående avkommor är till viss del resultat av bra hingstar och duktiga uppfödare som valt rätt , men i blupvärdet kompenseras för sådana "bra val" och det rena avelsvärdet ,dvs det som stoet genetiskt exklusive miljöpåverkan, bär med sig
beräknas.
Medelfelet anger det intervall som man max skulle hamna i vid nytt skattat avelsvärde med ny information. Även om du räknar med +- 15 har du ju ett väldigt bra sto om hon ligger på 130 t ex. Massor av ston i aveln
ligger långt under 100. Sen är det ju inte så troligt att en ny skattning skulle ge ytterligheterna +-15, snarare bara några steg upp eller ner.
Jag håller inte med dem som säger att man ska fokusera på medelfelet, man ska klart vara medveten om det och att indexet är ett skattat avelsvärde, en prognos, men det tillför ändå jättemycket. Har man ett sto med 80 i ngn egenskap är det ju kul att fokusera på medelfel 20 och hoppas på + då! Fokusera i stället på nivån på stoet jämfört med andra i hennes ålder, och på starka/svagare sidor i egenskapsdiagrammet. Blup-index tillsammans med all annan info är jätteviktigt för att komma framåt i aveln.
Jag roade mig med att "bluppa" mammorna till 10-15 riksfölsuttagna och ett större antal av årets 3-4åriga finalister i championatet. Slutade när alla var lika höga...avel är inte slump. Det är medvetet urval, med hjälp av bl a blupindex! (Oj vad långt, men blup är svårt att göra kort...)