vad ska en hingst ligga i????

zazza girl

Trådstartare
när man kolla blup på hingstarna så ligger dom mycket olika på blups hemsida ...
så vad ligger en bra hingst i för siffror ???
är det över 100 som är bra ???

vad ska dom ligga i om dom ha kanon gångater..????

tacksam för hjälp...:)

Sv: vad ska en hingst ligga i????

100 är medel värdet, allt över är bra allt under är mindre bra...

Jag tycker att en hingst bör ligga på minst 115 i sin egen huvud disiplin, Irco Mena har nåt över 150 i hoppning som exempel.

Själv skiter jag halvt om halvt i själva blup värdena, intressanta att titta på ja, men inget som en hingst står och faller på i min ögon.

Det verkar vara ganska osäkra värden så länge hingsten är oprövad...om jag förstått saken rätt. Det bygger väl på avkommornas statistik och antalet samt om förfäderna fått många duktiga avkommor? Rätta mig om jag har fel ni som vet.

Ja det är nåt åt det hållet!

I första hand får de väl BLUP baserat på föräldrar och ev syskon. Därefter korrigeras den och ev. avkommors resultat läggs på.
Jag är ingen expert :o

Kompisens ena avelsto ligger på över 140 i hoppindex vilket man ju får säga är jätte bra :cool:
Men det är ju inte så många som har så högt.. Mynta har tex 135 och då har hon ändå betydligt mer tävlings resultat än vad kompisens sto. har.

Ja, det verkar vara mer i efterhand som man kan konstatera om aveln varit bra eller ej på en viss individ. Statistika är ju som bekant lika med att: om man har en fot i kokande vatten och den andra i iskallt så blir medelvärdet att vattnet är ljummet för fötterna.;)

Ja, det verkar vara mer i efterhand som man kan konstatera om aveln varit bra eller ej på en viss individ. Statistika är ju som bekant lika med att: om man har en fot i kokande vatten och den andra i iskallt så blir medelvärdet att vattnet är ljummet för fötterna.;)

:rofl: :bow:

så en hingst som ligger i dessa värden är bra då???

galopp:140 trav: 115 skritt : 122

så en hingst som ligger i dessa värden är bra då???

galopp:140 trav: 115 skritt : 122

Ja det tycker jag är bra värden.
Men jag hade inte valt hingst enbart baserat på detta men om man har ett sto med svag galopp så är denna hingst "ett säkrare kort" jämnfört med en hingst som har, säg 105 i galopp, om man vill förbättra galoppen hos avkomman.
Men sen är inte 2+2 = 4 alltid i avel utan det kan bli 2 eller 7 också :cool:
Lotteri

Man måste när man använder sig av Bluppen även tänka på att äldre hästar ofta sjunker i Blupen med åren...
jag vet flera stycken...

Lite kuriosa så ett sto som 115 eller högre blup för dressyr eller hoppning har lättare för att bli elitpremierad. Så utifrån det kan man ju säga att alla blup över 115 får anses som mycket bra. Men så får man ju också kalkylera med medelfelen. Så om häst har 115 och medelfel på 20 kan det ju verkligheten för den individen bli 95, mindre bra eller 145 mycket bra.

Men - räknas det då ifrån dagens blup- eller från det högsta Bluppet stoet har haft - jag har alltås sett sänkningar från 122 ner till 115 på några år....

Någon som vet?

Nu har jag undrat så länge över detta att just medelfelet är det a som man framförallt bör fokusera på..så jag måste bara fråga

I det exempel Du valt är det i mina ögon intressant även för det fall hingsten har ett angivet medelfel på 20....om det är så att jag söker en hingst som kan stärka galoppen hos mitt sto.
Om jag förstått resonemanget i tråden riktigt kan då det reella blupet för galopp ligga mellan 120 och 160...och jag är nog inte ensam om att tycka att det kan vara OK.

Ett av mina ston här hemma har en mor som är elitpremierad. Hon fick sitt elit efter endast de som minimum föreskrivna 6 avkommorna (de gamla reglerna) varav en avkomma godkändes som hingst.
Även vårt stos mormor och mormorsmor är elitpremierade.

Trots dessa i mitt tycke framstående avelsmeriterna anges medelfelet för mitt stos mor såsom varande 14.
Jag har svårt att förstå hur ett sto - som naturligt får betydligt färre avkommor än en hingst -skall kunna få ett lågt medelfel i så fall....för det torde vara svårt att överträffa en elitpremiering på minst antal godkända avkommor samtidigt som alla stona bakåt i tre led har elit...

Vad skall jag då kunna utläsa av medelfelsvärdet?????

Men - räknas det då ifrån dagens blup- eller från det högsta Bluppet stoet har haft - jag har alltås sett sänkningar från 122 ner till 115 på några år....

Någon som vet?

Som jag har fattat det är från gällande blup, efter som ev sänkning har med minska medelfel att göra. Alltså att det har blivit högre säkerhet på blup och stoet inte är så bra som den tidigare visat. Samma om den höj då är ju hästen bättre när det blir större säkerhet i den.

Medelfelsvärdet talar om hur pass säker prognosen är.

Att ett sto har 14 är inte konstigt eftersom hon kan få så få avkommor medan t ex Ceylon med flera hundra visade avkommor ligger på 4 och 5.

Jo jag tror mig ha förstått att medelfelsvärdet speglar just felmarginalen för prognosen men jag undrar lite över värdet att överhuvudtaget åsätta stona blupvärden om felmarginalerna trots en dokumenterat synnerligen god nedärvning hos moderslinjen och syskon är så stora att man egentligen inte kan säga någonting om stoets nedärvningsprognos.

Att jag själv är övertygad om att jag har ett ur avelssynpunkt mycket meriterat och värdefullt sto är en sak..... men hennes blupvärde säger egentligen då ingenting??

Varför allt detta arbete med blupen när man ändå först i efterhand (som exemplet med Ceylon) kan dra några som helst slutsatser värda namnet??

Stonas avelsindex blir förvisso aldrig lika säkra som hingstarnas eftersom de får så mkt färre avkommor, t o m om de är i avel från 4 till 24. Dessutom är de hingstar du väljer selekterade just för det stoet, men en poppis hingst får väldigt blandat stomaterial.
Du får ändå väldigt mycket mer info av blupvärdet än om det inte fanns ngt alls. Ska du vänta(gäller både ston o hingstar) tills de visat i tävling eller med avkommor vad de är värda så är de ju i allmänhet redan döda, infertila eller exporterade, till ngt land där de insett avelsvärdet kanske! Det är ju bättre att få åtminstone en fingervisning i förväg. A eller elit får stona (hittills, innan blup gav begränsad merit) för det de redan gjort i aveln. Framstående avkommor är till viss del resultat av bra hingstar och duktiga uppfödare som valt rätt , men i blupvärdet kompenseras för sådana "bra val" och det rena avelsvärdet ,dvs det som stoet genetiskt exklusive miljöpåverkan, bär med sig
beräknas.
Medelfelet anger det intervall som man max skulle hamna i vid nytt skattat avelsvärde med ny information. Även om du räknar med +- 15 har du ju ett väldigt bra sto om hon ligger på 130 t ex. Massor av ston i aveln
ligger långt under 100. Sen är det ju inte så troligt att en ny skattning skulle ge ytterligheterna +-15, snarare bara några steg upp eller ner.
Jag håller inte med dem som säger att man ska fokusera på medelfelet, man ska klart vara medveten om det och att indexet är ett skattat avelsvärde, en prognos, men det tillför ändå jättemycket. Har man ett sto med 80 i ngn egenskap är det ju kul att fokusera på medelfel 20 och hoppas på + då! Fokusera i stället på nivån på stoet jämfört med andra i hennes ålder, och på starka/svagare sidor i egenskapsdiagrammet. Blup-index tillsammans med all annan info är jätteviktigt för att komma framåt i aveln.
Jag roade mig med att "bluppa" mammorna till 10-15 riksfölsuttagna och ett större antal av årets 3-4åriga finalister i championatet. Slutade när alla var lika höga...avel är inte slump. Det är medvetet urval, med hjälp av bl a blupindex! (Oj vad långt, men blup är svårt att göra kort...)

Stort tack för långt, intressant och uttömmande svar!!

Precis så som Du beskriver det har jag tänkt när jag tittat på BLUP-värdena för stona. Att fokusera på medelfelsvärdet som det viktigaste ger i mina ögon inte en rättvisande bild vare sig för hingstarnas eller stonas nedärvningsprognos.
Jag lever lätt med ett medelfel på 18 på två av mina ston då deras dressyrblup ( OCH deras nedärvning i verkligheten) är något jag är jättenöjd med.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka